Temat interpretacji
Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie kwota należnego wynagrodzenia otrzymana od Partnera, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 09.05.2012 r. (data wpływu 14.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla świadczenia kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia podstawy opodatkowania dla świadczenia kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny :
Wnioskodawca działa w Polsce poprzez swój zarejestrowany oddział (dalej: Oddział lub Operator). Na podstawie przyznanych koncesji, Wnioskodawca, działając przez swój Odział, prowadzi działalność w sektorze poszukiwawczo-wydobywczym gazu ziemnego oraz ropy naftowej. Na podstawie umów o ustanowienie użytkowania górniczego (dalej: MUA), Oddział posiada prawa użytkowania górniczego w zakresie poszukiwania i wydobywania gazu ziemnego oraz ropy naftowej w Polsce, na terenach określonych w MUA.
W celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z planowanymi inwestycjami, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, Oddział zdecydował się podjąć współpracę z C. sp. z o.o. (dalej: Partner), niepowiązanym podmiotem z siedzibą w Polsce, w formie konsorcjum.
Strony w celu nawiązania współpracy w zakresie wspólnego poszukiwania, wydobywania oraz produkcji węglowodorów zawarły dwie umowy, tj. umowę formalizującą rozpoczęcie współpracy (FOA) oraz umowę regulującą szczegółowe zasady współpracy (JOA). Zawarcie przedmiotowych umów ma na celu realizację przez Strony wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego - poszukiwania, wydobycia oraz produkcji węglowodorów. W wyniku realizacji inwestycji obie Strony mają stać się właścicielami wydobytych lub wyprodukowanych dóbr, które następnie mogą być sprzedawane przez nie na rynku.
Zgodnie z zawartymi umowami (FOA i JOA), w ramach wspólnego przedsięwzięcia, Operator jest odpowiedzialny za bezpośrednią organizację i kierowanie pracami w zakresie poszukiwania oraz wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej na terytorium Polski. Zakres obowiązków Operatora obejmuje w szczególności następujące czynności:
- poszukiwanie, negocjowanie i zawieranie umów z podwykonawcami (podmiotami zewnętrznymi),
- zlecanie prac podwykonawcom oraz nadzór nad tymi pracami,
- planowanie oraz budżetowanie prac,
- utrzymywanie personelu oraz innych zasobów niezbędnych do prowadzenia prac i ich nadzoru,
- uzyskania wszelkich niezbędnych zezwoleń, zgód i wszelkich innych pozwoleń administracyjnych,
- uzyskania ubezpieczenia działalności w ramach Konsorcjum,
- przygotowywania informacji w zakresie dotyczącym działalności Konsorcjum oraz postępu prac.
Jednocześnie, w celu realizacji głównego celu współpracy pomiędzy Operatorem i Partnerem, Operator jest zobowiązany do ponoszenia wszelkich niezbędnych kosztów związanych z prowadzonymi pracami.
- Alokacja poszczególnych rodzajów kosztów w ramach Konsorcjum.
W związku z działalnością Konsorcjum, Operator ponosi szereg różnych wydatków, którymi następnie obciąża Partnera zgodnie z jego udziałem w Konsorcjum (40%). Rodzajowe kategorie kosztów ponoszonych przez Operatora w związku z działalnością Konsorcjum zawierają, m.in.:
- koszty towarów i usług zakupionych przez Operatora na rzecz Konsorcjum dokumentowane fakturami VAT , rachunkami i notami obciążeniowymi otrzymanymi od dostawców towarów i usługodawców;
- koszty wewnętrzne ponoszone przez Operatora, dotyczące Konsorcjum, takie jak koszty dotyczące pracowników, koszty administracyjne, np. wydatki związane z utrzymaniem biur, magazynów i innych pomieszczeń, itp.;
- koszty finansowania ponoszone przez Operatora koszty te dotyczą finansowania wydatków związanych z działalnością Konsorcjum, które będą ponoszone na rzecz Konsorcjum w okresach rozliczeniowych i które to wydatki będą następnie alokowane na Partnera w ramach rozliczeń Stron Konsorcjum. Zgodnie z ustaleniami Stron Konsorcjum, obciążenie Partnera dotyczące kosztów finansowania będzie obliczane za dany okres rozliczeniowy, wg algorytmu przyjętego Procedurze Księgowej, jak opisano poniżej.
- koszty nabycia lub wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych w ramach i na rzecz Konsorcjum;
- koszty podlegające co do zasady kapitalizacji do wartości początkowej środków trwałych w budowie (inwestycje);
- ponadto, mogą zdarzyć się sytuacje, kiedy w związku z działalnością Konsorcjum będzie wykorzystywany majątek będący wyłączną własnością Operatora. Majątek ten może obejmować przykładowo elementy wyposażenia, maszyny, pomieszczenia, środki transportu itp. W przypadku używania takiego majątku na potrzeby Konsorcjum Strony ustaliły, iż obciążenia Konsorcjum z tego tytułu będą się odbywały co do zasady na podstawie średnich stawek rynkowych, które miałyby zastosowanie w odniesieniu do takiego majątku w warunkach rynkowych. Z kolei w przypadku narzędzi i wyposażenia, służących do odwiertów, będących wyłączną własnością Operatora, które zostaną utracone lub całkowicie zniszczone w wyniku prac prowadzonych przez Konsorcjum, Strony ustaliły, iż Operator będzie obciążał Konsorcjum na podstawie kosztów wymiany takiego majątku, pomniejszonych o koszt amortyzacji i powiększonych o koszty transportu do miejsca wykorzystania.
Dodatkowo, do powyższych kosztów Operator dolicza marżę w postaci dodatkowego obciążenia z tytułu obsługi administracyjno-księgowej realizowanej inwestycji przez Operatora.
Zgodnie z przyjętymi w umowie konsorcjum, Procedurze Księgowej oraz wewnętrznymi zasadami rozliczeń, co do zasady do 5 dnia każdego miesiąca, Operator przygotowuje zestawienie wszystkich ponoszonych przez niego kosztów dotyczących usług świadczonych w poprzednim miesiącu, które to zestawienie stanowi podstawę rozliczeń między Stronami.
W celu prawidłowego sporządzenia przedmiotowego zestawienia, a także z związku z działaniem Konsorcjum, prowadzona jest ewidencja księgowa zawierająca konta dla celów rozliczeń dotyczących Konsorcjum, na których ujmowane są wszystkie przychody i koszty związane z działalnością Konsorcjum, zgodnie z zasadami ustalonymi przez Strony w przygotowanej dla tego celu Procedurze Księgowej.
- Kalkulacja wynagrodzenia należnego Operatorowi.
Jak wynika z Procedury Księgowości, Rozliczenia Wspólnych Operacji są prowadzone metodą memoriałową, tj. w oparciu o koszty i świadczenia okresu, w którym zostało zaciągnięte zobowiązanie kosztowe lub powstało prawo do świadczeń, niezależnie od terminu wystawienia faktury, dokonania lub otrzymania zapłaty.
Mając powyższe na uwadze, Strony postanowiły, iż wynagrodzenie za dany miesiąc, należne Operatorowi wyliczane będzie w oparciu o następujące zmienne:
- koszty zakupu towarów i usług od zewnętrznych dostawców (podwykonawców), zarówno na podstawie faktur VAT / rachunków / not lub też faktur wystawianych przez dostawców zagranicznych (zakupy dotyczą w większości usług podlegających VAT, ale wyjątkowo także zwolnionych z VAT, jak np. koszty ubezpieczeń itp.). Zestawienie dotyczące poniesionych kosztów, będzie zawierało również informację o wartości różnic kursowych, które będą podlegały przeniesieniu w odpowiedniej części na Partnera;
- koszty towarów i usług od zewnętrznych dostawców (podwykonawców), nabytych w okresie rozliczeniowym, które dotyczyły tego okresu, a które nie zostały jeszcze udokumentowane fakturami VAT / rachunkami / notami lub też fakturami wystawianymi przez dostawców zagranicznych, koszty te szacowane są na podstawie dostępnych informacji o wykonanych usługach i nabytych towarach, wynikających z dziennych lub miesięcznych raportów zaawansowania prac, umów z dostawcami oraz złożonych zamówień (w Procedurze Księgowej, tzw. accruals);
- różnica pomiędzy wysokością kosztów wynikających z otrzymanych faktur VAT / rachunków / not lub też faktur wystawianych przez dostawców zagranicznych, a wartością kosztów, które zostały uwzględnione w fakturze VAT za poprzedni miesiąc na podstawie szacunków (mogą to być różnice dodatnie jak i ujemne);
- koszty wewnętrzne poniesione przez Operatora, takie jak koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace Konsorcjum np. inżynierów, osób nadzorujących prace zlecane podwykonawcom itp.;
- opłata za udostępnienie środków finansowych stanowiących własność Operatora oraz tzw. opłata za finansowanie (jeżeli miała miejsce).
Zgodnie z wewnętrznymi procedurami, wyliczenie należnego wynagrodzenia przekazywane powinno być do akceptacji Partnera, wraz z fakturą dokumentującą świadczenie kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów wystawianej najpóźniej do 7 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym świadczono taką usługę.
Zgodnie z uzyskaną przez Wnioskodawcę interpretacją indywidualną z dnia 13 czerwca 2011 r. wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, sygn. IPPP3/443-452/11-2/MPe, miesięczne obciążenia na rzecz Partnera, o których mowa powyżej, stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Operatora na rzecz Partnera kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów, podlegającej opodatkowaniu VAT.
Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny, Spółka pragnie potwierdzić, iż prawidłowo kalkuluje podstawę opodatkowania za dany miesiąc, przyjmując ją w wartości równej, wynagrodzeniu należnemu wyliczonemu zgodnie z zasadami przedstawionymi w punkcie 2 powyżej.
W związku z powyższym zadano następujące pytania:
Czy Operator prawidłowo postępuje określając podstawę opodatkowania za dany miesiąc w oparciu o kwotę wynagrodzenia należnego od Partnera, wyliczonego zgodnie z zasadami opisanymi w punkcie 2 w stanie faktycznym ...
Zdaniem Wnioskodawcy:
Ad. 1.
Całość wynagrodzenia należnego od Partnera za dany miesiąc, wyliczonego zgodnie z Umowami (FOA i JOA) w oparciu o kalkulację sporządzaną zgodnie z Procedurą Księgowości, wykazywane na fakturze VAT stanowi podstawę opodatkowania w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.
Uzasadnienie:
Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem natomiast jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Podmioty niepowiązane mogą dowolnie kształtować cenę, po której dochodzi do świadczenia usług/ sprzedaży towarów. Tym samym, strony mogą ustalić wynagrodzenie za świadczone usługi na stałym poziomie w drodze jego negocjacji, bądź podjąć decyzję o kalkulacji wynagrodzenia na podstawie zmiennych kosztów, które będą wpływały na wahanie poziomu wynagrodzenia w zależności od okresu za jakie jest należne.
Z uwagi na złożoność świadczonej przez Operatora usługi w wyniku, której Partner ma stać się właścicielem określonej części węglowodorów wydobytych lub wyprodukowanych w ramach omawianej inwestycji (ponadto Partner stanie się współwłaścicielem zrealizowanych odwiertów i powstałych w ramach konsorcjum środków trwałych) usługi wyświadczone w poszczególnych okresach mogą mieć różną wartość. Równocześnie, ze względu na mnogość czynników wpływających na wartość usług (koszty zewnętrzne, koszty wewnętrzne, opłata za finansowanie, itp.) ustalenie wynagrodzenia na stałym poziomie nie odpowiadałoby rzeczywistemu zaangażowaniu Operatora i Partnera w prowadzone prace.
Przepis art. 29 ustawy o VAT wskazuje, iż obrotem jest kwota należna od nabywcy lub osoby trzeciej. Należy wskazać, iż opisany w punkcie 2 algorytm kalkulacji wynagrodzenia określa bazę kosztów które powinny być brane pod uwagę przy kalkulacji wynagrodzenia, które Partner jest zobowiązany zapłacić Operatorowi (jest to kwota należna Operatorowi).
Dodatkowo zdaniem Wnioskodawcy, bez względu na sposób ustalenia poziomu wynagrodzenia, jeżeli zgodnie z umową jest ono należne usługodawcy to powinno w całości podlegać opodatkowaniu VAT i w całej kwocie stanowić podstawę opodatkowania w miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług /dostawy towarów.
Mając powyższe na uwadze Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż Strony miały prawo do przyjęcia metodologii kalkulacji wynagrodzenia w oparciu o koszty wskazane powyżej. Równocześnie, z uwagi na fakt, iż wynagrodzenie to stanowi kwotę należną Wnioskodawcy za świadczone usługi, stanowi ono obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym powinno być traktowane jako podstawa opodatkowania w wystawianych przez Operatora fakturach.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Treść art. 8 ust. 1 ustawy wskazuje, iż przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również :
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca, działając przez swój Odział, na podstawie przyznanych koncesji prowadzi działalność w sektorze poszukiwawczo-wydobywczym gazu ziemnego oraz ropy naftowej. W celu ograniczenia ryzyka gospodarczego związanego z planowanymi inwestycjami, zdobycia dodatkowych funduszy oraz zwiększenia potencjału gospodarczego, Oddział zdecydował się podjąć współpracę z C. sp. z o.o. (dalej: Partner), niepowiązanym podmiotem z siedzibą w Polsce, w formie konsorcjum.
Strony w celu nawiązania współpracy w zakresie wspólnego poszukiwania, wydobywania oraz produkcji węglowodorów zawarły dwie umowy, tj. umowę formalizującą rozpoczęcie współpracy (FOA) oraz umowę regulującą szczegółowe zasady współpracy (JOA). Zawarcie przedmiotowych umów ma na celu realizację przez Strony wspólnego przedsięwzięcia gospodarczego - poszukiwania, wydobycia oraz produkcji węglowodorów.
Zgodnie z zawartymi umowami (FOA i JOA), w ramach wspólnego przedsięwzięcia, Wnioskodawca jest odpowiedzialny za bezpośrednią organizację i kierowanie pracami w zakresie poszukiwania oraz wydobycia gazu ziemnego i ropy naftowej na terytorium Polski. W wyniku realizacji inwestycji obie Strony mają stać się właścicielami wydobytych lub wyprodukowanych dóbr, które następnie mogą być sprzedawane przez nie na rynku.
W związku z działalnością Konsorcjum, Wnioskodawca ponosi szereg różnych wydatków, którymi następnie obciąża Partnera zgodnie z jego udziałem w Konsorcjum (40%).
Strony przyjęły miesięczny okres rozliczeniowy i postanowiły, iż wynagrodzenie za dany miesiąc, należne Wnioskodawcy wyliczane będzie w oparciu o następujące zmienne:
- koszty zakupu towarów i usług od zewnętrznych dostawców (podwykonawców), zarówno na podstawie faktur VAT / rachunków / not lub też faktur wystawianych przez dostawców zagranicznych (zakupy dotyczą w większości usług podlegających VAT, ale wyjątkowo także zwolnionych z VAT, jak np. koszty ubezpieczeń itp.). Zestawienie dotyczące poniesionych kosztów, będzie zawierało również informację o wartości różnic kursowych, które będą podlegały przeniesieniu w odpowiedniej części na Partnera;
- koszty towarów i usług od zewnętrznych dostawców (podwykonawców), nabytych w okresie rozliczeniowym, które dotyczyły tego okresu, a które nie zostały jeszcze udokumentowane fakturami VAT / rachunkami / notami lub też fakturami wystawianymi przez dostawców zagranicznych, koszty te szacowane są na podstawie dostępnych informacji o wykonanych usługach i nabytych towarach, wynikających z dziennych lub miesięcznych raportów zaawansowania prac, umów z dostawcami oraz złożonych zamówień (w Procedurze Księgowej, tzw. accruals);
- różnica pomiędzy wysokością kosztów wynikających z otrzymanych faktur VAT / rachunków / not lub też faktur wystawianych przez dostawców zagranicznych, a wartością kosztów, które zostały uwzględnione w fakturze VAT za poprzedni miesiąc na podstawie szacunków (mogą to być różnice dodatnie jak i ujemne);
- koszty wewnętrzne poniesione przez Wnioskodawcę, takie jak koszty wynagrodzeń pracowników zaangażowanych w prace Konsorcjum np. inżynierów, osób nadzorujących prace zlecane podwykonawcom itp.;
- opłata za udostępnienie środków finansowych stanowiących własność Wnioskodawcy oraz tzw. opłata za finansowanie (jeżeli miała miejsce).
Miesięczne obciążenia na rzecz Partnera, o których mowa powyżej , stanowią wynagrodzenie z tytułu świadczenia przez Wnioskodawcę na rzecz Partnera kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów.
Wnioskodawca ustala podstawę opodatkowania za dany miesiąc, przyjmując ją w wartości równej wynagrodzeniu należnemu, wyliczonemu zgodnie z przedstawionymi powyżej zasadami.
Przywołany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, definiując pojęcie podstawy opodatkowania wskazuje, iż jest nim obrót rozumiany jako kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Przepis ten wskazuje jednocześnie, że kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Z przepisów ustawy wynika zatem, iż wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu świadczenia kompleksowej usługi poszukiwania, wydobycia i produkcji węglowodorów, kalkulowane przez Strony w sposób opisany powyżej jest kwotą brutto, zawierającą podatek VAT. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług będzie więc kwota należnego wynagrodzenia otrzymana od Partnera, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o przedstawioną w opisie stanu faktycznego metodologię kalkulacji wynagrodzenia przyjętą przez Strony umowy. Podkreślić bowiem należy, że wysokość wynagrodzenia, a tym samym kwoty należnej, z tytułu danego świadczenia usług (dostawy towarów) wynikać winna z umowy cywilnoprawnej łączącej strony transakcji. Swobodę zawierania umów regulują przepisy kodeksu cywilnego. Zgodnie z art. 353 ust. 1 ustawy Kodeks Cywilny z dnia 23 kwietnia 1964 r. (Dz. U. Nr 16, poz. 94) strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.
W związku z tym, iż przepisy kodeksu cywilnego, nie mieszczą się dyspozycji wyżej powołanego art. 3 pkt 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja tych przepisów leży poza zakresem kompetencyjnym organu podatkowego.
Organ podatkowy informuje ponadto, iż w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonych usług (pytanie nr 2) wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie interpretacja indywidualna IPPP1/443-397/12-3/MP.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.
Referencje
IPPP1/443-397/12-3/MP, interpretacja indywidualna
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 644 kB
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie