Wnioskodawca nie może dokonać obniżenia zapłaconego podatku należnego VAT od transakcji sprzedaży z Faktury wystawionej w 2001r., która to transakcja ... - Interpretacja - IPPP1/443-425/12-4/IGo

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 02.07.2012, sygn. IPPP1/443-425/12-4/IGo, Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie

Temat interpretacji

Wnioskodawca nie może dokonać obniżenia zapłaconego podatku należnego VAT od transakcji sprzedaży z Faktury wystawionej w 2001r., która to transakcja została wyrokiem Sądu unieważniona, albowiem podatek należny z tej faktury jest związany ze zobowiązaniem podatkowym, które na skutek upływu czasu uległo już przedawnieniu.

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 17.05.2012r. (data wpływu 21.05.2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 20.06.2012r. (data wpływu 21.06.2012r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 14.06.2012r. (skutecznie doręczone w dniu 20.06.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT od faktury wystawionej 2001r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21.05.2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia kwoty podatku VAT od faktury wystawionej 2001r. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 20.06.2012r. (data wpływu 21.06.2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 14.06.2012r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 01.04.2001r. firma E S.J. sprzedała firmie J z W ul. NIP maszynę fotograficzną i wystawiła Fakturę VAT o nr 121/0/2001. Cena netto 275576,00 + VAT 60626,72 = brutto 336202,72zł.

W związku z wyrokiem Sądu Apelacyjnego z 2006r transakcja została unieważniona z powodu skutecznego odstąpienia od niej firmy J.. Powodem unieważnienia transakcji był wyrok Sądu Apelacyjnego .

Wnioskodawca w m-cu sprzedaży przedmiotowej maszyny zaksięgował Fakturę VAT, jak i odprowadził wszystkie należne podatki wynikające z w/w transakcji (dodatkowo kontrola krzyżowa potwierdziła w/w działania).

Jako dłużnicy na podstawie wyroku Sądu podtrzymującego skuteczne odstąpienie od umowy Spółka wpłaciła na konto Firmy J... przelewem kwotę 233333,00zł (w latach 2007 i 2008).

W związku z przeciągającymi się procedurami w Sądach nie doszło do skutecznej kasacji i w 2007r. było już za późno na wystawienie Faktury korygującej w w/w sprawie. Dodatkowo w/w maszyna cały czas pracuje w firmie J. i również z tego tytułu Spółka nie otrzymuje żadnych rozliczeń (za bezumowne korzystanie z w/w sprzętu).

Opis Stanu Faktycznego:

  • maszyna została sprzedana na podstawie FV w IV 2001,
  • do dnia dzisiejszego jest używana przez Firmę J.. ,
  • Firma J... w czerwcu 2004 r. skutecznie odstąpiła od Umowy,
  • Firma J... otrzymała (na postawie wyroku Sądowego) kwotę 233000zł
  • Firma E... wysłała Fakturę korygującą, która została zwrócona przez Firmę J. (Odebrana i odesłana z adnotacją, że jej nie odbiera),
  • Firma E... nie odliczyła VATu,
  • Firma E... nie może odliczyć kwoty netto jako koszty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

, ostatecznie sprecyzowane pismem z dnia 20.06.2012r.:
Czy jest możliwość obniżenia zapłaconego podatku należnego VAT od transakcji sprzedaży z Faktury wystawionej w 2001r. zgodnie z wyrokiem Sądu, który unieważnił transakcję sprzedaży maszyny i potwierdził odstąpienie od umowy kupującego...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odliczenia kwoty VAT od faktury wystawionej w 2001 r. poprzez księgowość i rachunkowość. Powodem jest przedawnienie w/w należności. W związku z toczącym się sporem kwota VAT wynikająca z faktury z 2001 r. powinna być rozliczona pomiędzy stronami kupujący-sprzedawca. Wnioskodawca nadmienia, że wszystkie należności podatkowe zostały odprowadzone do Urzędu Skarbowego w terminach.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 () art. 8 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b (art. 29 ust. 4 ustawy).

Stosownie do art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przepis ust. 4a stosuje się odpowiednio w przypadku stwierdzenia pomyłki w kwocie podatku na fakturze i wystawienia korekty faktury do faktury, w której wykazano kwotę podatku wyższą niż należna (art. 29 ust. 4c ustawy).

Zgodnie z treścią art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W związku z powyższymi regulacjami, podatnicy podatku od towarów i usług, z tytułu dostawy towarów bądź świadczenia usług, zobowiązani są do naliczenia podatku należnego w określonej stawką podatku wysokości i wystawienia faktury VAT dokumentującej dokonane czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W myśl art. 112 ustawy, podatnicy są zobowiązani przechowywać ewidencje prowadzone dla celów rozliczania podatku oraz wszystkie dokumenty związane z tym rozliczaniem do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.

Na podstawie delegacji ustawowej, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), zwanym dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT oraz faktur korygujących, dane, które powinny zawierać, oraz sposób i okres ich przechowywania.

Stosownie do § 13 ust. 5 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz KOREKTA albo wyrazy FAKTURA KORYGUJĄCA.

Ponadto, Wnioskodawca, jeżeli zajdą ku temu okoliczności, winien skorygować faktury, wystawiając faktury korygujące na podstawie § 14 rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisanego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w dniu 01.04.2001r. sprzedał kontrahentowi maszynę fotograficzną i wystawił Fakturę VAT. Następnie wyrokiem Sądu Apelacyjnego z dnia.2006r transakcja została unieważniona z powodu skutecznego odstąpienia od niej przez kontrahenta. Wnioskodawca w m-cu sprzedaży przedmiotowej maszyny zaksięgował Fakturę VAT, jak i odprowadził wszystkie należne podatki wynikające z w/w transakcji. Jako dłużnik na podstawie wyroku Sądu podtrzymującego skuteczne odstąpienie od umowy Wnioskodawca wpłacił na konto kwotę 233333,00zł (w latach 2007 i 2008). W związku z przeciągającymi się procedurami w Sądach nie doszło do skutecznej kasacji i w 2007r. było już za późno na wystawienie Faktury korygującej w w/w sprawie. Wnioskodawca wysłał Fakturę korygującą, która została zwrócona przez kontrahenta (Odebrana i odesłana z adnotacją, że jej nie odbiera). Firma Wnioskodawcy nie odliczyła VATu, a wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy obecnie można odliczyć kwotę podatku VAT.

Zgodnie z treścią art. 81 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Wskazany przepis statuuje ogólną zasadę, prawo podatnika do korygowania uprzednio złożonych deklaracji. Przy czym, stosownie do art. 3 pkt 5 cytowanej ustawy, ilekroć w ustawie jest mowa o deklaracjach rozumie się przez to również zeznania, wykazy oraz informacje, do których składania obowiązani są, na podstawie przepisów prawa podatkowego, podatnicy, płatnicy i inkasenci.

Korekta deklaracji (zeznań) ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy jej sporządzeniu. Może on dotyczyć określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości nadpłaty lub zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym, poprawnym już wypełnieniu deklaracji z dołączonym pisemnym uzasadnieniem wyjaśniającym przyczynę korekty. Natomiast zobowiązanie podatkowe, na podstawie art. 70 § 1 cyt. ustawy, przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

Prawo złożenia korekty istnieje w związku z tym dopóty, dopóki zobowiązanie nie uległo przedawnieniu. Okres przedawnienia wynosi pięć lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, płatnik ma zatem prawo skorygować deklaracje za okres pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Każde zobowiązanie podatkowe przedawnia się (wygasa) z upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Wpływ na bieg 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego mają instytucje zawieszenia oraz przerwania biegu tego terminu.

Termin przedawnienia zobowiązania podatkowego zaczyna biec od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności, czyli z pierwszym dniem następnego roku, a kończy się z upływem 5 lat. Zatem, termin początkowy i końcowy przedawnienia podatkowego wyznacza termin płatności tegoż zobowiązania (z zastrzeżeniem instytucji zawieszenia i przerwania biegu przedawnienia, które wpływają na końcowy termin przedawnienia). Przedawnienie oznacza, że po upływie określonego czasu od momentu powstania zobowiązania podatkowego zobowiązanie to wygasa, a organ podatkowy, po upływie terminu przedawnienia, nie może domagać się uregulowania (nie ma możliwości wyegzekwowania) należnego świadczenia. Należy przy tym zauważyć, że przedawnienie następuje z mocy prawa.

W przedmiotowej sprawie do zawarcia transakcji doszło w kwietniu 2001r. Zatem biorąc pod uwagę powyższą analizę należy stwierdzić, iż na podstawie art. 81 w zw. z art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca mógł dokonać skorygowania sprzedaży w przeciągu 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku, tj. w przedmiotowej sprawie w okresie od stycznia 2002 r. do grudnia 2006 r. Ponieważ Wnioskodawca z takiej możliwości nie skorzystał, obecnie Wnioskodawca nie może dokonać obniżenia zapłaconego podatku należnego VAT od transakcji sprzedaży z Faktury wystawionej w 2001r., która to transakcja została wyrokiem Sądu unieważniona, albowiem podatek należny z tej faktury jest związany ze zobowiązaniem podatkowym, które na skutek upływu czasu uległo już przedawnieniu.

Tym samym tut. Organ stwierdza, iż stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Należy także podkreślić, że rozstrzyganie sporów między stronami zawartych transakcji nie leży w kompetencji Ministra Finansów, lecz pozostaje we właściwości sądów powszechnych.

Ponadto tut. Organ podatkowy informuje, iż w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie sprecyzowanego przez Wnioskodawcę przedmiotu interpretacji, nie zaś w zakresie dodanego w piśmie uzupełniającym z dnia 20.06.2012r. (w przedstawionym stanowisku) pytania Czy zwracana powinna być kwota netto z w/w Faktury VAT.... Organ nie dokonał takiej analizy, gdyż Wnioskodawca nie wskazał tego pytania jako przedmiot interpretacji, nie przedstawił również własnego stanowiska. W razie wątpliwości Wnioskodawca może wystąpić z kolejnym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

W związku z tym, iż niniejsze rozstrzygnięcie dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług, w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Wniosek ORD-IN

Treść w pliku PDF 513 kB

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie