Temat interpretacji
brak możliwości skorzystania z prawa do odliczenia podatku VAT przez podmiot niezarejestrowany jako podatnik VAT czynny
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r., poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2012r. (data wpływu 14 sierpnia 2012r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 września 2012r. (data wpływu 24 września 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. xxx jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 sierpnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pt. xxx. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 września 2012r. (data wpływu 24 września 2012r.).
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny (doprecyzowany w piśmie z dnia 21 września 2012r.):
Parafia podpisała 19 grudnia 2012r. umowę ze samorządem Województwa na realizację projektu pt. xxx, w ramach programu PROW na lata 2007-2013, Działanie 413 Wdrażanie Lokalnych Strategii rozwoju Odnowa i Rozwój Wsi. Dotacja stanowi 80% całkowitych kosztów kwalifikowanych operacji. Pozostałą część wydatków stanowią środki własne Parafii.
Wyłoniono wykonawcę, z którym podpisano umowę na wykonanie robót. Zadanie zostało zrealizowane w okresie maj czerwiec 2012r. i odebrane protokołem z 5 lipca 2012r.
Roboty polegały na: rozebraniu istniejącej nawierzchni starego chodnika, robotach ziemnych przygotowawczych, ułożeniu kostki i obrzeży betonowych pod nowy chodnik.
Celem inwestycji było stworzenie nowego, estetycznego i funkcjonalnego ładu przestrzennego w obszarze o szczególnym znaczeniu dla zaspokajania religijnych i kulturalnych potrzeb mieszkańców Wsi T.
Obecnie Parafia przygotowuje się do złożenia wniosku o płatność. Konieczność interpretacji w przedmiotowej sprawie jest wymagana przez Urząd Wojewódzki w celu uznania podatku VAT od wykonywanych robót za koszt kwalifikowalny.
Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT, realizując powyższą operację nie może odzyskać VAT.
Kościół i jego otoczenie w tym remontowany obiekt (chodnik) są ogólnodostępne dla wszystkich, w tym mieszkańców i zwiedzających nieodpłatnie. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów. Wyremontowany chodnik nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Zgodnie z rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy w ramach PROW 2007-2013, pomoc nie obejmuje VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie i w przypadku braku takiej możliwości VAT jest kwalifikowany, czyli możliwy do współfinansowania z EFPROW.
W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu udokumentowane zostały fakturą VAT wystawiona na Wnioskodawcę.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy Wnioskodawca, w ramach realizacji projektu pt. xxx ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup usług w związku z realizacją przedmiotowego projektu...
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pt. xxx nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy usług dokonanych przy realizacji projektu.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Przedstawione wyżej unormowania wykluczają możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pt. xxx. Roboty polegały na: rozebraniu istniejącej nawierzchni starego chodnika, robotach ziemnych przygotowawczych, ułożeniu kostki i obrzeży betonowych pod nowy chodnik.
Parafia nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. nie figuruje w ewidencji podatników podatku VAT. Kościół i jego otoczenie w tym remontowany obiekt (chodnik) są ogólnodostępne dla wszystkich, w tym mieszkańców i zwiedzających nieodpłatnie. Parafia nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia działalności gospodarczej, ani nie generuje żadnych dochodów. Wyremontowany chodnik nie będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.
Towary i usługi zakupione w związku z realizacją przedmiotowego projektu udokumentowane zostały fakturą VAT wystawiona na Wnioskodawcę.
Odnosząc zatem przedstawiony stan prawny do opisanego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek wynikający z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentującej nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pt. xxx, Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny.
Wnioskodawca nie ma zatem możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. xxx.
Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu stanu faktycznego, a w szczególności prowadzenia przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej generującej podatek należny oraz zarejestrowania się Wnioskodawcy jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t. j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Wniosek ORD-IN
Treść w pliku PDF 2 MB
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach