Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216 oraz art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 18 sierpnia 2005 r. (doręczonego w dniu 12 września 2005 r.) o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu
stwierdza, że
stanowisko Podatnika jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Zgodnie z art. 14a wskazanej na wstępie ustawy stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Wniosek składa się do właściwego naczelnika urzędu skarbowego. Składając wniosek, podatnik, płatnik lub inkasent jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Interpretacja zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.
Pismem z dnia 18 sierpnia 2005 r. (doręczonym dnia 12 września 2005 r.) uzupełnionym pismem z dnia 21 października 2005 r. (doręczonym 24 października 2005 r.) podatnik zwrócił się z wnioskiem o pisemną interpretację co do wysokości stawki podatku VAT na roboty budowlane polegające na układaniu kostki brukowej. Podatnik wskazuje, że z kostki brukowej układane są dojścia i dojazdy, które jednocześnie obsługują budynek mieszkalny, jak i wybudowane obok budynku garaże czy budynki gospodarcze. Podatnik wskazuje, że w odpowiedzi na interpelację poselską Minister Finansów odpowiedział, że "w przypadku gdy infrastruktura dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu, należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która jest związana z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej".
Zdaniem podatnika, gdy robota budowlana obejmuje budowę dojścia lub dojazdu, który obsługuje zarówno budynek mieszkalny, jak i wolnostojący garaż lub inny budynek towarzyszący budynkowi mieszkalnemu do całej roboty budowlanej można zastosować stawkę 7 %, gdyż w przypadku takim niemożliwym jest podział dojazdu czy placu na część, która jest związana wyłącznie z budynkiem mieszkalnym oraz na część związaną z innymi zabudowaniami. Podatnik wskazuje, że w przeważającej ilości przypadków nie istnieje dokumentacja projektowa, a nawet gdy została sporządzona to niemożliwym jest dokonanie rozdziału dojazdu do domu i zabudowań na część związaną z dojazdem do budynku mieszkalnego oraz na część przeznaczoną na dojazd do innego budynku. Nie ma bowiem określonych kryteriów według których można byłoby dokonać takiego podziału jednolitej powierzchni.
Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego stwierdza, co następuje.
Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. w sprawie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007 r. stosuje się stawkę w wysokości 7 % w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Stosownie do ust. 3 ww. przepisu przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu rozumie się: sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych, urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, urządzenia i ujęcia wody, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe, kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne - jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.
Przez obiekt budownictwa mieszkaniowego stosownie do art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług - rozumie się budynki mieszkalne rodzinne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych: 111 - Budynki mieszkalne jednorodzinne, 112 - Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe, ex 113 - Budynki zbiorowego zamieszkania - wyłącznie: budynki kościołów i innych związków wyznaniowych, klasztory, domy zakonne, plebanie, kurie, rezydencje biskupie oraz rezydencje Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.
W ustawie o podatku od towarów i usług nie został określony tryb i sposób wydzielania infrastruktury towarzyszącej z podstawy opodatkowania. Wskazany powyżej przepis art. 146 ustawy wyraźnie jednak wskazuje, że stawka podatku 7 % odnosi się do infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu.
Tym samym, w przypadku gdy usługa układania kostki brukowej dotyczy zarówno infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, jak i pozostałemu niemożliwym jest zastosowanie stawki 7 % w stosunku do całej inwestycji, a to z tej przyczyny, że garaż nie jest obiektem budownictwa mieszkaniowego w rozumieniu wyżej wskazanym. W przypadku takim należy dla zastosowania właściwej stawki wydzielić tę część, która związana jest z obsługą budownictwa mieszkaniowego. Rozdziału tego należy dokonać na podstawie dokumentacji projektowej oraz kosztorysowej. Podział ten powinien w sposób jednoznaczny wskazywać na związek realizowanej części inwestycji z określonym rodzajem budownictwa.
W ocenie tut. organu brak jest zatem podstaw do zastosowania stawki podatku VAT w wysokości 7 % dla całej inwestycji polegającej na ułożeniu kostki brukowej w przypadku gdy tworzona w ten sposób infrastruktura (droga, dojazd) jedynie w części związana jest z budownictwem mieszkaniowym. Powoduje to, że podatnik winien ustalić stopień powiązania infrastruktury z budownictwem mieszkaniowym dla zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT. Związek ten można ustalić na podstawie posiadanej dokumentacji projektowej lub kosztorysowej. Proporcję tą można określić także według ogólnie przyjętych w branży budowlanej kryteriów technicznych. Należy przy tym zaznaczyć, że możliwość skorzystania z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7 % stanowi uprawnienie, z którego podatnik może skorzystać przy spełnieniu warunków określonych w/w przepisami prawa, w tym przypadku pod warunkiem wykazania związku infrastruktury (w całości lub też w konkretnie określonej części) z budownictwem mieszkaniowym.
Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że stanowisko podatnika wyrażone w złożonym zapytaniu jest nieprawidłowe.
W podsumowaniu tut. organ uprzejmie informuje, że powyższa interpretacja udzielana jest jedynie w opisanym przez podatnika stanie faktycznym, w oparciu o przepisy prawa podatkowego obowiązujące w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego i organu kontroli skarbowej właściwych dla podatnika i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.
Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Opolu w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.