Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie ocenia, że stanowisko zajęte we wniosku z dnia 13 października 2005r. jest prawidłowe.
W dniu 13 października 2005r. Strona złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji w następującej sprawie:
Czy świadczenie usług wynajmu autobusu z kierowcą w celu przewiezienia osób przez firmę X (zakład budżetowy) na rzecz Miasta i Gminy reprezentowanej przez Urząd Miejski bądź na rzecz Warsztatów Terapii Zajęciowej lub innych jednostek działajacych w oparciu o ustawę o finansach publicznych, jest usługą zwolnioną z podatku VAT na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz.U. Nr 97, poz. 970 ze zm./ § 8 pkt. 14?
Z przedstawionego stanu faktycznego i własnego stanowiska w sprawie wynika, iż zdaniem Strony świadczenie usług wynajmu autobusu na rzecz Miasta i Gminy reprezentowanej przez Urząd Miejski jest usługą świadczoną pomiędzy zakładem budżetowym a jednostką budżetową, a świadczenie usługi wynajmu autobusu dla przewiezienia osób niepełnosprawnych na rzecz Warsztatów Terapii Zajęciowej jest świadczeniem usług pomiędzy zakładami budżetowymi i jest zwolnione z VAT.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że firma X jest zakładem budżetowym powołanym przez Radę Miejską uchwałą nr VII/42/94 i jest czynnym podatnikiem VAT. Podmiot ten prowadzi działalność w następującym zakresie:a/ usługi transportu lądowego pozostałe (PKWiU 60.2);przewozy podmiejskie rozkładowe ogólnodostępne pasażerskie, inne niżkolejowe (PKWiU 60.21.21)usługi w zakresie wynajmowania autobusów i autokarów z kierowcą (PKWiU 60.23.11)Z uwagi na zakres działalności świadczone są również usługi wynajmowania autobusu z kierowcą na rzecz Gminy (jednostka budżetowa) oraz na rzecz Warsztatów Terapii Zajęciowej (zakład budżetowy) i innych jednostek działających w oparciu o ustawę z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych. W pierwszym przypadku chodzi o przewóz uczniów do szkół oraz innych okazjonalnych wynajmów autobusu. Drugi przypadek dotyczy przewozu osób niepełnosprawnych z miejsca zamieszkania do placówki zajęciowej.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie wyjaśnia, iż rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 145, poz. 1541) został dodany w § 8 ust. 1 pkt. 14, zgodnie z którym "Zwalnia się od podatku: usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej".
Zakład budżetowy, zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 26 listopada 1998r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 ze zm.) to wyodrębniona jednostka organizacyjna sektora finansów publicznych. Organem stanowiącym gminnych, powiatowych lub wojewódzkich zakładów budżetowych są jednostki samorządu terytorialnego, które tworzą, łączą, przekształcają w inną formę organizacyjno-prawną i likwidują zakłady budżetowe.
Jednostkami budżetowymi, zgodnie z art. 18 ust. 1 i ust. 3 ww. ustawy są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Jednostki budżetowe tworzą, łączą i likwidują: ministrowie, kierownicy urzędów centralnych i wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych przepisów - państwowe jednostki budżetowe, organy stanowiące jednostki samorządu terytorialnego, gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.
Z wyjaśnień zawartych w zapytaniu wynika, iż firma X jest zakładem budżetowym powołanym przez Radę Miejską i świadczy usługi na rzecz jednostki budżetowej.
Reasumując usługi świadczone przez zakład budżetowy na rzecz jednostki budżetowej, zakładu budżetowego podlegają zwolnieniu z podatku VAT.
Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień wydania i traci swą ważność z dniem zmiany przepisów.