Podatnik posiada samochód Peugeot Boxer o dopuszczalnej masie całkowitej 3.500,-kg zarejestrowany jako samochód ciężarowy (zapis w dowodzie rejestrac... - Interpretacja - PP 443/1/162/203/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 17.11.2005, sygn. PP 443/1/162/203/05, Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Podatnik posiada samochód Peugeot Boxer o dopuszczalnej masie całkowitej 3.500,-kg zarejestrowany jako samochód ciężarowy (zapis w dowodzie rejestracyjnym), liczba i rozmieszczenie siedzeń: 3 miejsca z przodu, posiada stałą przegrodę pomiędzy siedzeniami a częścią załadunkową.

Podatnik uważa, że nabywając olej napędowy do ww. samochodu Peugeot Boxer ma prawo odliczać podatek VAT na dotychczasowych zasadach i że nie są wymagane dodatkowe badania techniczne potwierdzające spełnienie wymogów zawartych w art. 86 ust. 3 i 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, umożliwiające obniżenie kwot podatku należnego przy nabyciu paliwa do tego samochodu.

Rozpatrując powyższy wniosek tut. organ stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych.

Od dnia 22 sierpnia 2005 r. na podstawie art. 9 w związku z art. 1 pkt 20 i pkt 22 ustawy z dnia 21-04-2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756) - ustawodawca zmienił uregulowania zawarte w art. 86 ust. 3-5 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W zmienionym brzmieniu art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT dotyczącym odliczania podatku naliczonego postanowiono, iż obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika: paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów, o których mowa w art. 86 ust. 3.

W art. 86 ust. 3 ustawy o VAT uległo zmianie pojęcie "inne pojazdy samochodowe" i od 22 sierpnia 2005 r. określono, iż inne pojazdy samochodowe to są pojazdy samochodowe o dopuszczalnej masie całkowitej nie przekraczającej 3,5 tony.

W art. 86 ust. 4 pkt 1- 7 postanowiono, że przepis zmienionego art. 86 ust. 3 ustawy o VAT nie dotyczy niżej wymienionej grupy pojazdów samochodowych :

  1. pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van,
  2. pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50% długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonego do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolna krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;
  3. pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;
  4. pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;
  5. pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku Nr 9 do ustawy ;
  6. pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchudrogowym wynika takie przeznaczenie;
  7. oraz przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b)oddania w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Ponadto zgodnie z przepisem art. 86 ust. 5 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od 22 sierpnia 2005 r. spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stacje kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Kopię zaświadczenia, o którym mowa wyżej w art. 86 ust. 5 podatnik jest obowiązany dostarczyć, w terminie 14 dni od dnia jego otrzymania, do naczelnika urzędu skarbowego (art. 86 ust. 5a ustawy o VAT).

Na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21.04.2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), w stosunku do samochodów, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5 ustawy o VAT, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, że ograniczenie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliw dotyczy pojazdów, których dopuszczalna masa całkowita nie przekracza 3,5 tony.

Dopuszczalna masa całkowita opisanego we wniosku samochodu marki Peugeot Boxer wynosząca 3,5 tony nie przekracza wskazanej w powyższym przepisie wartości, a tym samym tut. organ podatkowy nie podziela poglądu Spółki w kwestii przysługującego prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa do ww. samochodu marki Peugeot Boxer, w sytuacji, gdy nie zostanie przeprowadzone badanie techniczne, o którym mowa wyżej.

Jednakże należy wskazać, iż Podatnik może korzystać prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu paliwa do ww. samochodu marki Peugeot Boxer, jeżeli przedmiotowy samochód spełnia wymogi określone w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT, co zostanie potwierdzone przeprowadzeniem dodatkowego badania technicznego w terminie najbliższego obowiązkowego badani technicznego, ale nie później niż do 1 czerwca 2006 r.

Ponadto Podatnik ma obowiązek dostarczenia kopii zaświadczenia z okręgowej stacji kontroli pojazdów w terminie 14 dni od otrzymania do urzędu skarbowego oraz potwierdzenia spełnienia wymagań określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT- w formie adnotacji w dowodzie rejestracyjnym pojazdu.

Zaświadczenie to ma potwierdzić prawidłowość dokonywanych przez Stronę odliczeń podatku VAT od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu tego samochodu.

Spełnienie tych wymagań decyduje o odliczeniu kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliwa wykorzystywanego do napędu tego pojazdu.

Nic nie stoi na przeszkodzie, aby Strona - w sytuacji kiedy ma wątpliwości, co do tego, czy posiadany przez nią pojazd spełnia określone w ustawie wymagania - dokonała stosownego badania technicznego wcześniej, tzn. przed terminem obowiązkowego badania technicznego

Urząd Skarbowy Wrocław-Fabryczna