Temat interpretacji
udziela dla Urzędu Miasta i Gminy interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie przedstawionej we wniosku oceniając stanowisko jako nieprawidłowe.
U Z A S A D N I E N I E
Urząd Miasta i Gminy w Ślesinie wnioskiem zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, przedstawiając w nim następujący stan faktyczny: Zgodnie z art. 71 ust. 1 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami, za oddanie gminnej nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Opłaty z tytułu użytkowania wieczystego ustala się wg stawki procentowej od ceny nieruchomości określonej w sposób przewidziany w tej ustawie. Wysokość opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego może być aktualizowana nie częściej niż raz w roku, w przypadku zmiany wartości nieruchomości. Zaktualizowana opłatę roczną ustala się przy zastosowaniu dotychczasowej stawki procentowej oraz wartości nieruchomości na dzień dokonania aktualizacji. Wobec czego Urząd Miasta i Gminy pyta: "czy do nowych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, aktualizowanych w roku 2005 winien być doliczony podatek od towarów i usług wg stawki 22% w sytuacji gdy przedmiotowe grunty zostały oddane w użytkowanie wieczyste przed dniem 1 maja 2004r." Zdaniem podatnika do zaktualizowanej w 2005r. opłaty rocznej należy doliczyć podatek VAT w wysokości 22%, nawet jeśli to dotyczy nieruchomości oddawanych w użytkowanie wieczyste przed dniem 1 maja 2004r. Podatnik oświadczył, że w związku z przedstawionym stanem faktycznym w sprawie tej nie toczy się postępowanie podatkowe, nie jest prowadzona kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Odnosząc się do przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje: Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dniw 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przez świadczenie usług - na podstawie art. 8 ust. 1 w/w ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Z uwagi na powyższe - oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste zgodnie z cyt. wyżej art. 8 ust. 1 ustawy jest świadczeniem usług podlegającym opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 powołanej wyżej ustawy o VAT. Oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, o ile czynności wykonywane są przez podatników tego podatku. W odniesieniu do organów władzy publicznej - zgodnie z art. 15 ust. 6 w/w ustawy o VAT - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z uwagi na powyższe, w przypadku gdy organ władzy publicznej wykonuje określone czynności, działając jako strona umów cywilnoprawnych, uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług a wykonywane przez ten organ czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT na zasadach określonych w ustawie o podatku od towarów i usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszystkie opłaty wnoszone z tytułu wieczystego użytkowania, których termin płatności upływa po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług - niezależnie od tego, czy oddanie w wieczyste użytkowanie nastąpiło przed czy też po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług. Oddanie w wieczyste użytkowanie gruntu przed dniem 1 maja 2004r. jest usługą, która trwa i z uwagi na to, opłaty wnoszone z tego tytułu dla których termin płatności upływa po dniu 1 maja 2004r. podlegają opodatkowaniu. Zasada ta odnosi się również do nowych rocznych opłat z tytułu użytkowania wieczystego, aktualizowanych w roku 2005. Z uwagi na fakt, że w ustawie o podatku od towarów i usług nie uregulowano odrębnie stawki podatku dla usług polegających na oddaniu nieruchmości gruntowych w wieczyste użytkowanie podlegają one opodatkowaniu wg stawki podstawowej określonej w art.41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług tj. wg stawki 22%. Wyjątek stanowi oddanie w wieczyste użytkowanie nieruchomości gruntowych przeznaczonych na cele rolnicze, które na podstawie § 8 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansówz 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu z opodatkowania. Podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług - zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy jest obrót. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy, a w przedmiotowej sprawie jest to kwota opłaty z tytułu oddania nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną strony ustanawiają w zawartej umowie. Jeśli z zawartej umowy nie wynika, czy wysokość opłaty pobieranej z tytułu oddania w użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej jest wartością netto, czy brutto przyjmuje się, że jest to wartość brutto i w kwocie ustalonej opłaty zawarty jest podatek od towarów i usług. Powyższa zasada nie miałaby zastosowania w przypadku, nowo zawieranych umów, gdyby wynikały z nich postanowienia, że wymienione w umowie kwoty są należnościami netto. Ponadto, odnosząc się do kwestii czy podatek od towarów i usług należy doliczyć do opłat za użytkowanie wieczyste i w konsekwencji podwyższyć ich wysokość, czy też jest on zawarty w opłatach, stwierdzić należy, że kwestii dotyczących możliwości zwiększenia opłat pobieranych z tytułu wieczystego użytkowania nie regulują przepisy podatkowe. Stanowiącą podstawę opodatkowania kwotę należną z tytułu sprzedaży usługi ustalają strony zawartej umowy. Jeśli ustalenie wysokości tej kwoty regulują niepodatkowe przepisy prawa, to możliwość przekalkulowania i zmiany kwoty należnej, również po wprowadzeniu opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług, powinno się realizować jedynie na podstawie tych przepisów. W zwiazku z powyższym stanowisko podatnika w zakresie doliczania podatku od towarów i usług do aktualizowanych opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego w wysokości 22% jest nieprawidłowe. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.