Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu... - Interpretacja - P1-P-443/121/05

ShutterStock
Decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 16.11.2005, sygn. P1-P-443/121/05, Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 233 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu po rozpatrzeniu zażalenia na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile z dnia 21.09.2005r. Nr PP/443/65/05 sporne postanowienie utrzymuje w mocy.

Wnioskiem z dnia 19.07.2005r. Wójt Gminy zwrócił się do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pile o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Gmina zrealizowała inwestycję polegającą na:
- "Budowa drogi gminnej na Osiedlu L." (z wjazdami na posesje zamieszkałe i działki budowlane)
- "Przebudowa części ulicy L. (z wjazdami i wejściami na posesje zamieszkałe i działki niezabudowane oraz chodnikiem)
- "Przebudowa nawierzchni ulic O. i Ł." (zakres zadania obejmował budowę drogi gminnej z kostki brukowej z wjazdami na posesje zamieszkałe oraz chodnikiem).

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie podatnik stwierdził, że do w/w inwestycji należy zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm.) w związku z ust. 3 pkt 2 tego artykułu.

Odnosząc się do powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile postanowieniem z dnia 21.09.2005r. Nr PP/443/65/05 uznał przedstawione stanowisko za nieprawidłowe.

W uzasadnieniu postanowienia wskazano, że zgodnie z art.146 ust.1 pkt 2 lit. a i b ustawy o podatku od towarów i usług stawkę 7% stosuje się w odniesieniu do:
a) robót budowlano - montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą,
b) obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych. Stosownie do art. 146 ust. 2 cyt. ustawy przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast w myśl art. 146 ust. 3 pkt 2 przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a rozumie się urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i małą architekturę, jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Z definicji zawartej w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000r. nr 71, poz. 838 ze zm.) wynika, że drogi gminne zaliczone zostały do dróg publicznych. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pile stwierdził, że roboty budowlane dotyczące budowy dróg publicznych nie stanowią infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, gdyż drogi te nie powstają w ramach zadań i przedsięwzięć budownictwa mieszkaniowego, nie są też związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdził, że roboty budowlane związane z budową dróg gminnych, o których mowa we wniosku, podlegają opodatkowaniu według stawki 22%, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Na postanowienie z dnia 21.09.2005r. nr PP/443/65/05 wniesiono zażalenie wskazując, że gdyby wolą ustawodawcy było wyłączenie budowy, rozbudowy i modernizacji dróg gminnych oraz ulic położonych bezpośrednio przy zabudowaniach domów jednorodzinnych i wielorodzinnych, służących wjazdom, dojazdom oraz dojściom do budynków mieszkalnych zamieszkałym w nim osobom, ze stosowania stawki VAT w wysokości 7%, to niewątpliwie zapisałby to w ustawie o podatku VAT. Ustawodawca posługuje się pojęciem "drogi", która ma być związana z obiektami budownictwa mieszkaniowego, bez względu na to, czy jest to droga publiczna czy prywatna.
Zdaniem wnioskodawcy przedsięwzięcie inwestycyjne zrealizowane przez gminę wyczerpuje przesłanki, wynikające z dyspozycji przepisu art. 146 ust. 2 lit. a, ust. 2 i ust. 3 pkt 2 ustawy o VAT.

Po rozpatrzeniu zażalenia Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu wyjaśnia:

Definicja dróg określona jest w ustawie z dnia 21 marca 1985r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2000r. nr 71, poz. 838 ze zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 tej ustawy drogi publiczne dzielą się na następujące kategorie:
- drogi krajowe,
- drogi wojewódzkie,
- drogi powiatowe,
- drogi gminne.
Ulice leżące w ciągu dróg wymienionych wyżej należą do tej samej kategorii co te drogi. W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy do dróg gminnych zalicza się drogi o znaczeniu lokalnym nie zaliczone do innych kategorii, stanowiące uzupełniającą sieć dróg służących miejscowym potrzebom, z wyłączeniem dróg wewnętrznych.
Inwestycje w zakresie budowy, a także remontu drogi gminnej są ściśle związane z układem komunikacyjnym na obszarze gminy. Droga taka nie jest więc bezpośrednio związana z budownictwem mieszkaniowym, jej celem bowiem jest zapewnienie łączności pomiędzy poszczególnymi obszarami. Droga gminna nie stanowi więc elementu zagospodarowania terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, a więc do związanych z nią robót budowlanych lub prac remontowych nie można zastosować obniżonej stawki podatku, chociażby droga gminna prowadziła do osiedla mieszkaniowego.
Jak wynika z wniosku podatnika wykonane roboty dotyczyły budowy i przebudowy dróg gminnych, a więc właściwą stawką podatku VAT jest 22 %, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis art. 146 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług wyraźnie wskazuje, że stawka podatku VAT w wysokości 7 % odnosi się do infrastruktury towarzyszące budownictwu mieszkaniowemu. Będzie więc miała zastosownie, jeśli remont lub roboty budowlane będą dotyczyć w całości infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu np. chodników i dróg osiedlowych, dojść i dojazdów wewnątrzosiedlowych, tj. dróg wewnętrznych. Wskazane w piśmie drogi zostały zaliczone przez podatnika do dróg gminnych, które na podstawie przepisów o drogach publicznych nie są drogami wewnętrznymi (osiedlowymi).

Równocześnie zaznacza się, że nie poddano ocenie załączonych do wniosku załączników, interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Izba Skarbowa w Poznaniu Ośrodek Zamiejscowy w Pile