Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 26.09.2005 r. (data wpływu do tut. Urzędu 30.09.2005 r.), uzupełnionego pismem z dnia 19.10.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży oleju opałowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, w świetle ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT,
stwierdza, że :
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.
UZASADNIENIE
Przedmiotem działalności Podatnika jest m.in. handel olejem opałowym wykorzystywanym przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej do ogrzewania budynków. Sprzedaż odbywa się w miejscu ich zamieszkania, bezpośrednio z autocystern. Upoważniony przez Podatnika pracownik przewoźnika ewidencjonuje obrót z tytułu przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Podatnika. Kasa rejestrująca służy tylko i wyłącznie do ewidencjonowania sprzedaży Podatnika - sprzedaży oleju opałowego stanowiącego jego własność.
W związku z powyższym stanem faktycznym Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy realizowanie sprzedaży w opisany wyżej sposób narusza obowiązujące w zakresie kas fiskalnych przepisy.
Zdaniem Podatnika temat ten regulują przepisy § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002 r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz. 948 ze zm.), zwanego dalej rozporządzeniem. Wynika z nich wymóg ewidencjonowania z zastosowaniem kasy rejestrującej wyłącznie sprzedaży własnych towarów, a także zakaz ewidencjonowania sprzedaży innego podatnika niż ten, który został zarejestrowany w urzędzie skarbowym jako właściciel kasy. Podatnik na podstawie pełnomocnictwa szczególnego upoważnia pracownika podmiotu świadczącego usługę transportową do obsługi kasy rejestrującej Podatnika, w związku z czym nie można mówić w tej sytuacji, że jest on osobą trzecią, gdyż działa na podstawie i w granicach udzielonego pełnomocnictwa.
Zdaniem Podatnika, dopuszczalne jest ewidencjonowanie za pomocą kasy rejestrującej, będącej jego własnością (?ufiskalnionej? na Podatnika), sprzedaży oleju opałowego na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez upoważnionego pracownika podmiotu świadczącego usługę transportową.
Po przeanalizowaniu zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego oraz stanowiska wnioskodawcy, mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa tut. Organ podatkowy stwierdza, co następuje :
W myśl art. 111 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
W przypadku, kiedy sprzedawca obowiązany jest do ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, dokumentem potwierdzającym fakt sprzedaży jest paragon fiskalny. Sprzedawca obowiązany jest do wydawania oryginału paragonu nabywcy towaru w sytuacji, kiedy nabywca nie żąda wystawienia faktury VAT. Zasady dokumentowania sprzedaży przez podatników określają przepisy przywołanego wyżej rozporządzenia.
Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 9 cytowanego wyżej rozporządzenia podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do stosowania kas wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 5, na podstawie którego, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Podatnik dokonuje dostaw oleju opałowego osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej. Sprzedaż odbywa się z autocysterny, bezpośrednio w miejscu ich zamieszkania. Obrót z tytułu przedmiotowej sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej Podatnika ewidencjonuje pracownik przewoźnika , na podstawie udzielonego przez Podatnika pełnomocnictwa szczególnego. Kasa rejestrująca służy tylko i wyłącznie do ewidencjonowania sprzedaży oleju opałowego, stanowiącego własność Podatnika.
W oparciu o powyższe przepisy należy stwierdzić, iż obowiązujące przepisy o podatku od towarów i usług statuują zakaz używania kas rejestrujących przez osoby trzecie, tj. inne niż podatnik.
Zakaz używania kasy rejestrującej przez osoby trzecie oznacza zakaz ewidencjonowania sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej przez innego podatnika niż ten, który zgłosił fiskalizację kasy Naczelnikowi urzędu skarbowego.
Sprzedaż realizowana np. przez agenta w imieniu własnym i na własny rachunek, stosownie do § 5 ust. 5 rozporządzenia, powinna być realizowana ze wszystkimi tego konsekwencjami, między innymi co do oznaczeń na wydrukach fiskalnych (nazwa, adres, NIP).
Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, że sprzedaż oleju opałowego przez pełnomocnika - w imieniu Podatnika, i zaewidencjonowanie jej przy zastosowaniu kasy rejestrującej Podatnika, nie narusza przepisów § 5 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia.