P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - ZP/443-291/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 04.10.2005, sygn. ZP/443-291/05, Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu, działając na podstawie przepisów:

- art. 14 a § 1, § 3, § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.),

po rozpatrzeniu wniosku, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, postanawia uznać pogląd Podatnika wyrażony w złożonym wniosku, za nieprawidłowy.

U Z A S A D N I E N I E

Z treści złożonego podania wynika, że Wnioskująca wykorzystuje w prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy leasingu samochód wielozadaniowy typu Volkswagen Caddy MIXT 2,0 SDI/ Ciężarowy. Spółka podnosi, iż pojazd ten posiada jeden rząd siedzeń, które zamontowane są na stałe, natomiast drugi rząd siedzeń można złożyći umieścić w platformie podłogi samochodu. Ponadto, pojazd ten posiada przegrodę, która jest ruchoma i oddziela miejsca siedzące od części przeznaczonej do przewozu ładunków.

Wnioskująca wykorzystuje samochód na dwa sposoby. W przypadku przewożenia towarów siedzenia są chowane, przegroda przesuwana i w opinii Spółki, pojazd odpowiada warunkom wymienionym w art. 86 ust. 4 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W przypadku przewożenia pracowników przegroda jest przesuwana i siedzenia wyciągane. Samochód wykorzystywany jest głównie do przewozu towarów.

W związku z tak przedstawionym stanem faktycznym, Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa służącego do napędu przedmiotowego samochodu, który jest używany i wykorzystywany przez Nią w prowadzonej działalności gospodarczej ?

Zdaniem Wnioskującej, mając na uwadze przepisy art. 86 ust. 1, ust. 2 pkt 1 lit. a i ust. 4 oraz art. 88 ust. 1 pkt 3 przywoływanej ustawy, ma Ona prawo do dokonywania odliczeń w związku z zakupem paliwa do przedmiotowego samochodu w takiej części, w jakiej służył Jej do przewozu ładunków, kiedy przegroda była przesunięta i samochód miał jeden rząd siedzeń .

Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje;

Stosownie do przepisów art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 a przywoływanej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl przepisów art. 88 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3.

Zgodnie z regulacją art. 86 ust. 3 wskazywanej ustawy, w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Jednakże, w myśl art. 86 ust. 4 wskazywanej ustawy, przepis ust. 3 nie dotyczy:

1) pojazdów samochodowych mających jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą, klasyfikowanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van;

2) pojazdów samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą i u których długość części przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona po podłodze od najdalej wysuniętego punktu podłogi pozwalającego postawić pionową ścianę lub trwałą przegrodę pomiędzy podłogą a sufitem do tylnej krawędzi podłogi, przekracza 50 % długości pojazdu; dla obliczenia proporcji, o której mowa w zdaniu poprzednim, długość pojazdu stanowi odległość pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a tylną krawędzią podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków, mierzona w linii poziomej wzdłuż pojazdu pomiędzy dolną krawędzią przedniej szyby pojazdu a punktem wyprowadzonym w pionie od tylnej krawędzi podłogi części pojazdu przeznaczonej do przewozu ładunków;

3) pojazdów samochodowych, które mają otwartą część przeznaczoną do przewozu ładunków;

4) pojazdów samochodowych, które posiadają kabinę kierowcy i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

5) pojazdów samochodowych będących pojazdami specjalnymi w rozumieniu przepisów prawa o ruchu drogowym o przeznaczeniach wymienionych w załączniku nr 9 do ustawy;

6) pojazdów samochodowych konstrukcyjnie przeznaczonych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą - jeżeli z dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym wynika takie przeznaczenie;

7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:

a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub

b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4, zgodnie z art. 86 ust. 5 ww. ustawy, stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez te stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.

Jednocześnie w myśl regulacji art. 5 ust. 1 ustawy, z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 90, poz. 756), na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1, w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy wymienionej w art. 1, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

Mając na uwadze powyższe unormowania oraz przedstawiony przez Wnioskującą stan faktyczny, stwierdzić należy, iż na potrzeby odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy, znaczenie ma zaświadczenie wydawane przez okręgowe stacje kontroli pojazdów. Spełnienie przez pojazd określonych w ustawie wymagań, decyduje o odliczeniu paliwa wykorzystywanego do napędu tych samochodów.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca wykorzystuje w prowadzonej działalności samochód, który posiada ruchomą przegrodę oddzielającą miejsca siedzące od części przeznaczonej do przewozu ładunków. W zależności od przeznaczenia (przewóz osób czy ładunków), przegroda jest przesuwana.

W przepisach art. 86 ust. 4 pkt 2 przywoływanej ustawy, mowa jest o pojazdach samochodowych mających więcej niż jeden rząd siedzeń, które oddzielone są od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą. Potwierdzeniem spełnienia wymagań określonych ww. przepisami, jest zaświadczenie wydane przez okręgową stację kontroli pojazdów.

Zatem w przypadku, gdy istnieją jakiekolwiek wątpliwości, czy użytkowany przez Wnioskującą samochód spełnia przesłanki określone przepisami art. 86 ust. 4 pkt 2 przywoływanej ustawy, decydujące o prawie do odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa, należy dokonać stosownych badań.

W związku z powyższym, stanowisko wyrażone przez Podatnika należało uznać za nieprawidłowe, wobec czego postanowiono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskującą i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.

Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu