Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0112-KDIL1-2.4012.389.2018.1.NF

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 20.06.2018, sygn. 0112-KDIL1-2.4012.389.2018.1.NF, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r., poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 kwietnia 2018 r. (data wpływu 18 kwietnia 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 czerwca 2018 r. (data wpływu 14 czerwca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku towarów i usług m.in. w zakresie:

  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet w ramach zadania pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2),
  • prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami w ramach zadania pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług m.in. w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet oraz wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami w ramach zadania pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy (pytania oznaczone we wniosku jako nr 2 i 3). Wniosek uzupełniono pismem z dnia 14 czerwca 2018 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (zwana dalej: Gminą, Wnioskodawcą) jest czynnym i zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina złożyła wniosek o przyznanie dofinansowania do Urzędu Marszałkowskiego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020, Oś Priorytetowa V. Gospodarka niskoemisyjna, Działanie 5.4 Strategie niskoemisyjne, Poddziałanie 5.4.1 Strategie niskoemisyjne z wyłączeniem BOF, dla projektu pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy.

W ramach projektu zostaną wykonane następujące inwestycje:

  • wymiana 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
  • likwidacja kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

W przedmiotowej sprawie inwestorem i beneficjentem projektu jest Gmina, a prace zostaną udokumentowane przez wykonawców fakturami VAT wystawionymi dla Gminy. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego bezpośrednio i całkowicie odpowiedzialną za prawidłowy przebieg i realizację przedmiotowego projektu oraz przestrzeganie procedur, harmonogramu i realizacji prac związanych z działaniami w zakresie przedsięwzięcia. Planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy należy do zadań własnych gminy. Inicjatywa w zakresie przygotowania dokumentów dotyczących planowania energetycznego należy do organu wykonawczego gminy.

Realizacja niniejszego projektu ma na celu wsparcie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną w Gminie dzięki ograniczeniu zapotrzebowania na energię oświetlenia ulicznego oraz modernizację indywidualnych źródeł ciepła bazujących na spalaniu węgla, które są jedną z głównych przyczyn powstawania niskiej emisji.

Na terenie Miasta zainstalowane są oprawy, których właścicielem jest Urząd Miejski. Obszar, na którym zainstalowane są obecnie oprawy oświetlenia ulicznego, w zakresie dystrybucji, obsługiwany jest przez (...) S.A. Natomiast w zakresie dostawy energii przez podmiot wybrany w postępowaniu przetargowym, zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych.

Wymiana nieefektywnych energetycznie opraw sodowych i rtęciowych na oprawy typu LED przyczyni się do znacznego obniżenia ilości energii przy zachowaniu dotychczasowej ilości punktów świetlnych oraz jakości ich pracy.

Zmniejszenie wielkości emisji CO2 związanej z oświetleniem nastąpi w wyniku wymiany nieefektywnych energetycznie opraw sodowych oraz rtęciowych na oprawy typu LED, które przyczynią się do znacznego zmniejszenia zapotrzebowania na energię w ciągu roku. Obok ww., inwestycja będzie składała się również z likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Budynki związane z realizacją ww. instalacji, są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 budynki mieszkalne jednorodzinne (PKOB 111). Kotłownie instalowane będą wewnątrz budynków mieszkalnych. Mieszkańcy, zainteresowani wymianą kotłów złożyli stosowne deklaracje w Urzędzie Miejskim. W trakcie naboru, do urzędu wpłynęło 15 deklaracji, spośród których wybrano 12 gospodarstw, w których w ramach projektu zostaną zainstalowane kotły na pellet. W żadnym gospodarstwie indywidualnym, w których przeprowadzona zostanie wymiana kotłów nie jest prowadzona działalność gospodarcza.

Podstawą realizacji ww. inwestycji dla konkretnego mieszkańca Gminy jest zawarcie porozumienia z Gminą. Przedmiotem niniejszego porozumienia jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych, związanych z przedmiotową inwestycją.

Zgodnie z ww. porozumieniem mieszkaniec Gminy, będący właścicielem nieruchomości zobowiązuje się do wniesienia wkładu własnego w wysokości 35% wartości instalacji (wpłaty te będą miały charakter obowiązkowy i od ich wniesienia będzie zależała wymiana kotłów), w terminie określonym przez Gminę po rozstrzygnięciu przeprowadzonego postępowania przetargowego (bezpośrednio po otrzymaniu informacji o dofinansowaniu projektu). Ponadto, zobowiązuje się on do bezpłatnego użyczenia Gminie części przedmiotowego budynku mieszkalnego wraz z niezbędnym, do prawidłowego funkcjonowania instalacji, dostępem powierzchni z przeznaczeniem na zainstalowanie niskoemisyjnego źródła ciepła.

Jak przewiduje § 4 ust. 1, ust. 2 i ust. 4 przedmiotowego porozumienia:

  1. Po zakończeniu prac instalacyjnych, instalacja pozostaje własnością Gminy przez cały czas trwania projektu, tj. przez okres 5 lat, licząc od dnia podpisania umowy o dofinansowanie z Samorządem Województwa.
  2. Po upływie okresu, o którym mowa w ust. 1 niniejszego Porozumienia, instalacja przejdzie na własność Użytkownika. Potwierdzenie przeniesienia własności nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Różnica pomiędzy wartością instalacji, a sumą kwoty wpłaconego udziału i naliczonego umorzenia stanowić będzie dochód Użytkownika podlegający opodatkowaniu.
  3. ()
  4. Gmina zobowiązuje się do przeprowadzenia we własnym zakresie i na własny koszt, przez cały okres, o którym mowa w ust. 1, przeglądów serwisowych zgodnych z warunkami określonymi w karcie gwarancyjnej, przekazanej przez wykonawcę instalacji, a także ubezpieczenia, o ile to możliwe poszczególnych elementów instalacji. Użytkownik natomiast zobowiązuje się do ponoszenia w tym czasie wszelkich kosztów niezbędnych do utrzymania całego zestawu do prawidłowej eksploatacji.

Gmina, w celu wyłonienia dostawców opraw i kotłów przeprowadzi dwa postępowania o udzielenie zamówienia publicznego w trybie przetargu nieograniczonego.

W przypadku nieotrzymania dofinansowania Wnioskodawca nie będzie w stanie samodzielnie sfinansować całego zakresu projektu.

Zgodnie z ww. porozumieniem w trakcie realizacji projektu kotły na pellet, zainstalowane w wybranych gospodarstwach mieszkańców Gminy będą przez nich użytkowane nieodpłatnie. Wszelkie finansowe zobowiązania związane z prawidłową eksploatacją sprzętu w okresie trwałości będą pokrywali użytkownicy kotłowni. Ponadto, właściciele nieruchomości, w których zainstalowane zostaną kotły zapewnią Wnioskodawcy, jak i osobom przez niego upoważnionym dostęp do zakupionego sprzętu. Użytkownicy są zobowiązani monitorować pracę sprzętu i informować Gminę o wszelkich zauważonych nieprawidłowościach w jego pracy. Użytkownicy kotłowni zostaną także poinstruowani w zakresie odpowiedniej eksploatacji sprzętu, zaś ze swojej strony zobowiązują się do właściwego, zgodnego z przeznaczeniem i parametrami technicznymi wykorzystywania kotłów.

Natomiast słupy oświetleniowe, na których będą wymieniane oprawy, są własnością Gminy. Oświetlenie uliczne po modernizacji będzie wymagało minimalnych kosztów związanych z utrzymaniem jego sprawności i zarządzaniem. Po okresie objętym gwarancją, Gmina będzie ponosić ewentualne koszty konserwacji oświetlenia.

Gmina zabezpieczy nakłady na realizację projektu w ramach wkładu własnego, którego część będą stanowić wpłaty mieszkańców objętych realizacją projektu. Na etapie realizacji projektu przyjęto bowiem następujące źródła finansowania projektu:

  • środki własne zgromadzone przez Gminę 35,00 % kosztów inwestycji,
  • dofinansowanie projektu pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy 65,00% kosztów kwalifikowanych inwestycji.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że:

Ad 1

Tak, budynki mieszkalne, w których zostanie przeprowadzona wymiana kotłów stanowią budynki zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, o którym mowa w art. 41 ust. 12a i 12b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Ad 2

Tak, wymiana kotłów będzie wykonywana w ramach czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.).

Ad 3

W ramach realizacji projektu pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy Gmina planuje przeprowadzenie dwóch odrębnych postępowań w trybie przetargu niegraniczonego jeden na wymianę 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED oraz drugi na likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach.

Ad 4

Gmina wydzieli wydatki związane z realizacją ww. projektu i przypisze je odrębnie do:

  • wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
  • likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Faktury również będą wystawiane odrębnie dla dwóch ww. zadań inwestycyjnych. W sytuacji, gdy wykonawca inwestycji wystawi dla określonego zakupu towaru lub usługi jedną fakturę, wówczas będzie zobowiązany do wykazania w poszczególnych pozycjach faktury zakres czynności przypisany konkretnie do każdego z dwóch zadań inwestycyjnych.

Ad 5

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją zadania dotyczącego likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W odniesieniu do analizowanej transakcji, Gmina jest bowiem podatnikiem VAT oraz poniesione wydatki będą miały bezpośredni związek z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Dokonanie wpłat przez właścicieli nieruchomości będzie obligatoryjnym warunkiem realizacji inwestycji. Kwoty uiszczone przez mieszkańców na poczet wykonania przez Gminę przedmiotowej inwestycji będą stanowić wynagrodzenie, w związku z otrzymaniem którego po stronie Gminy powstanie obowiązek podatkowy.

W świetle powyższego uznać należy, że z tytułu realizacji przedmiotowej inwestycji Gmina jest podatnikiem VAT, gdyż ww. transakcje realizuje na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Umowy mają charakter zobowiązaniowy przy czym związek pomiędzy otrzymaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności ma charakter bezpośredni i płatność następuje w zamian za świadczenie.

Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte w związku z wykonywaniem ww. zadania towary i usługi w całości do celów wykonywanej ww. działalności gospodarczej.

Ad 6

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczącego wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte w związku z wykonywaniem ww. zadania, towary i usługi w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad 7

Realizacja zadania dotyczącego wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będzie miała miejsce w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych Gminy, wskazanych w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994).

Zgodnie natomiast z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in.: zaspokajanie zbiorowych potrzeb w zakresie ładu przestrzennego i ochrony środowiska (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym). Ponadto, zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2018 r., poz. 755), do zadań własnych gminy, w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe, należy m.in. planowanie i finansowanie oświetlenia miejsc publicznych, ulic, placów i dróg publicznych znajdujących się na terenie gminy.

W związku z powyższym, Gmina realizując przedmiotowy projekt będzie działała w ramach ww. zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, co powoduje, że w tym zakresie będzie działała w ramach reżimu publiczno-prawnego. Gmina nie będzie nabywała niezbędnych do realizacji inwestycji towarów i usług w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym dokonując zakupów nie będzie działała w charakterze podatnika podatku VAT.

Ad 8

Po upływie 5 lat kotłownie na pellet zostaną przekazane na własność Użytkowników. Potwierdzenie przeniesienia własności nastąpi na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego. Przeniesienie własności nastąpi w zamian za udział wniesiony przez Użytkownika w realizację projektu w formie pieniężnej, skorygowany o naliczone umorzenie. Różnica pomiędzy wartością instalacji, a sumą kwoty wpłaconego udziału i naliczonego umorzenia stanowić będzie dochód Użytkownika podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Nie będą natomiast pobierane dodatkowe opłaty związane z przekazaniem ww. kotłowni po upływie 5 lat.

Ad 9

  1. tak, realizacja przedmiotowego projektu w odniesieniu do inwestycji polegającej na likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych jest uzależniona od otrzymanego dofinansowania;
  2. otrzymane przez Gminę dofinansowanie nie może być przez nią przeznaczone na inną inwestycję niż na wskazaną w przedmiotowym wniosku, tj.:
    1. wymianę 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
    2. likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta;
  3. przyznana dotacja będzie pokrywała wydatki dotyczące dostaw 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED oraz opracowania audytu energetycznego dla oświetlenia ulicznego a także usługę nadzoru inwestorskiego. W przypadku inwestycji dotyczącej wymiany kotłowni węglowych, dotacja będzie pokrywała wydatki związane z demontażem starych, dostawą i montażem nowych kotłów, opracowaniem programu funkcjonalno-użytkowego, opracowaniem audytu energetycznego dla budynków mieszkalnych, opracowaniem dokumentacji powykonawczej oraz usługą nadzoru inwestorskiego;
  4. gdyby projekt nie był dofinansowany, opłaty pobierane od mieszkańców na realizację ww. inwestycji najprawdopodobniej byłyby wyższe. Trudno jest udzielić jednoznacznej odpowiedzi z uwagi, że każda inwestycja realizowana przez Gminę uzależniona jest od jej budżetu uchwalonego przez Radę Miejską, a przy zaangażowaniu mieszkańców Gminy od ich zainteresowania i gotowości ponoszenia opłat w ramach udziału w inwestycji realizowanej na ich rzecz przez Gminę. Reasumując, Gmina nie rozważała dotychczas hipotetycznych alternatywnych scenariuszy, które mogłyby mieć miejsce w przypadku całkowitego braku otrzymania dofinansowania. W konsekwencji, Gmina nie jest w stanie w sposób wiążący odpowiedzieć na pytanie, czy w razie nieotrzymania dofinansowania wysokość opłat pobieranych od mieszkańców byłaby wyższa.

W związku z powyższym opisem zadano m.in. następujące pytania.

  1. Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, w ramach zadania inwestycyjnego pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 2)
  2. Czy Gmina ma prawo do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację wymiana 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami (w ramach zadania inwestycyjnego pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy? (pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3)

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Gmina uważa, że przysługuje jej prawo do pełnego odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Art. 86 ust. 1 ustawy przewiduje bowiem, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego w myśl ust. 2 pkt 1 lit. a ww. artykułu stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odniesienie przedstawionego stanu prawnego do opisanego zdarzenia przyszłego prowadzi do wniosku, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca posiada status podatnika VAT czynnego, zaś w związku z realizacją projektu, w ramach którego zostaną wymienione ww. kotłownie, nabywane towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Tym samym, w przypadku realizacji inwestycji polegającej na likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Prawo to będzie przysługiwać, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.

Zgodnie z treścią art. 5 ust 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy). Istotą dostawy towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym.

Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Stosownie do postanowień art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z kolei, stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizacji zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Biorąc pod uwagę fakt, że Gmina zawarła z mieszkańcami porozumienia, będące umowami cywilnoprawnymi, na podstawie których zobowiązuje się do wykonania przedmiotowej inwestycji w zamian za dokonanie przez mieszkańców wpłaty w określonej wysokości, należy uznać, że w tym zakresie Gmina działa, jako podatnik VAT.

Uwzględniając okoliczności że na podstawie ww. porozumień mieszkańcy będą zobowiązani do współfinansowania realizacji inwestycji, ich udział w kosztach wymiany ww. kotłów będzie miał charakter zobowiązaniowy. Tym samym, pomiędzy świadczeniem, do którego zobowiązała się Gmina a przekazanym za nie wynagrodzeniem przez mieszkańców istnieje bezpośredni związek. Wobec powyższego Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT wynikającego z faktur VAT dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy.

Ad 2

W ocenie Wnioskodawcy, Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizacją wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami.

Gmina nie może skorzystać z możliwości odliczenia podatku VAT, ponieważ nie spełnia warunku określonego w art. 86 ust. 1 ustawy, w związku z brakiem przychodów związanych z ww. oświetleniem.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114 art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści przytoczonego przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Z uwagi na brzmienie cytowanych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że obowiązkiem podatnika jest przypisanie konkretnych wydatków do określonego rodzaju sprzedaży, z którymi wydatki te są związane. Podatnik ma zatem obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. alokacji podatku.

Natomiast na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Zgodnie z art. 86 ust. 2b ustawy, sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

  1. zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

  1. średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;
  2. średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;
  3. roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;
  4. średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Jak wynika z powyższego na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związaną z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 r., poz. 994, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca zamierza przystąpić do realizacji projektu pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy. W ramach projektu zostaną wykonane następujące inwestycje:

  • wymiana 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami;
  • likwidacja kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

W ramach realizacji projektu pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy Gmina planuje przeprowadzenie dwóch odrębnych postępowań w trybie przetargu niegraniczonego jeden na wymianę 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED oraz drugi na likwidację kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach.

Gmina wydzieli wydatki związane z realizacją ww. projektu i przypisze je odrębnie do wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami oraz likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet.

Faktury również będą wystawiane na Wnioskodawcę odrębnie dla dwóch ww. zadań inwestycyjnych.

Towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją zadania dotyczącego likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte w związku z wykonywaniem ww. zadania towary i usługi w całości do celów wykonywanej ww. działalności gospodarczej.

Natomiast, towary i usługi nabywane przez Gminę w związku z realizacją projektu dotyczącego wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów usług. Ponadto, Gmina będzie w stanie bezpośrednio przypisać nabyte w związku z wykonywaniem ww. zadania, towary i usługi w całości do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet oraz wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami w ramach zadania pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Ponadto, z powołanych powyżej przepisów wynika, że w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności podatnik winien przyporządkować ponoszone wydatki do poszczególnych rodzajów działalności (opodatkowanej podatkiem VAT, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu tym podatkiem). W przypadku zakupów bezpośrednio związanych z działalnością opodatkowaną, podatnik, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, odlicza podatek naliczony w całości. Natomiast w sytuacji, gdy takie przyporządkowanie nie jest możliwe, a wydatki służą zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, podatnik winien ustalić proporcję, o której mowa w art. 86 ust. 2a ustawy.

W analizowanej sprawie, realizacja opisanego projektu składać się będzie z dwóch odrębnych zadań, dla których zostaną przeprowadzone dwa odrębne postępowania. Gmina wydzieli wydatki związane z realizacją ww. projektu i przypisze je odrębnie do wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami oraz likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę w 12 budynkach mieszkalnych na terenie Miasta i zastąpienie ich kotłowniami na pellet. Faktury będą wystawiane odrębnie dla dwóch ww. zadań inwestycyjnych. Ponadto, Wnioskodawca wskazał że będzie w stanie przypisać poniesione w ramach projektu wydatki do ww. poszczególnych zadań.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie w odniesieniu do tej części projektu w ramach której będzie miała miejsce likwidacja kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca, co zostało potwierdzone w wydanej interpretacji indywidualnej nr 0112-KDIL1-2.4012.254.2018.2.NF, z dnia 20 czerwca 2018 r. będzie on działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, a wydatki poniesione w związku z likwidacją kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, Gmina będzie miała prawo do pełnego odliczenia podatku od towarów i usług od wydatków związanych z realizacją projektu w części dotyczącej likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją przedmiotowego projektu w ramach ww. części będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 2 oceniono jako prawidłowe.

Natomiast infrastruktura wytworzona w ramach tej części projektu, która dotyczy wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy będzie wykorzystywana do realizacji zadań własnych w ramach czynności innych niż działalność gospodarcza (czynności niepodlegających opodatkowaniu), zatem Gmina nie będzie w tym zakresie działać w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, i wydatki nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną VAT. Wobec powyższego nie będą spełnione warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, a tym samym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w ww. zakresie.

Podsumowując, Gminie w części projektu dotyczącej wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie będą spełnione wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy przesłanki, tj. Wnioskodawca nie będzie działał w charakterze podatnika podatku od towarów i usług oraz wytworzona w ramach projektu infrastruktura nie będzie przez niego wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku jako nr 3 oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność. Niniejszą interpretację indywidualną wydano w szczególności w oparciu o wskazanie Wnioskodawcy, że będzie on w stanie bezpośrednio przypisać poniesione w związku z wykonywaniem zadań w zakresie przedmiotowego projektu wydatki do poszczególnych rodzajów działalności.

Ponadto, tut. Organ w odniesieniu do tej części projektu w ramach której będzie miała miejsce likwidacja kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet wskazuje, że co do zasady Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków z otrzymanych faktur, o ile będą dokumentowały zakup towarów lub usług opodatkowanych na zasadach ogólnych. W przypadku bowiem, gdyby przedmiotem nabycia były usługi podlegające opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia (art. 17 ust. 1 pkt 8 w zw. z art. 17 ust. 1h ustawy), to podstawą do dokonania odliczenia nie będzie faktura wystawiona przez usługodawcę, lecz odliczenia należy dokonać na zasadach wynikających z art. 86 ust. 2 pkt 4 lit. a ustawy.

Tut. Organ wskazuje również, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na realizację likwidacji kotłowni węglowych/kotłowni na węgiel i biomasę i zastąpienie ich kotłowniami na pellet oraz wymiany 711 opraw oświetlenia ulicznego na terenie Miasta na oprawy typu LED z indywidualnym sterowaniem oprawami w ramach zadania pn. Modernizacja indywidualnych źródeł ciepła oraz montaż efektywnego energetycznie oświetlenia na terenie Gminy (pytania oznaczone we wniosku jako nr 2 i 3). W pozostałych zakresach wniosek został rozpatrzony w oddzielnych rozstrzygnięciach.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej