Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze z... - Interpretacja - 1472/RPP1/443-732/05/AM

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 22.12.2005, sygn. 1472/RPP1/443-732/05/AM, Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., nr 8, poz 60 ze zm.) Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie, w związku z wnioskiem z dnia 23.09.2005 r. (wpływ do tut. Urzędu 23.09.2005 r.), w sprawie interpretacji co do sposobu i zakresu zastosowania przepisów prawa podatkowego


postanawia


uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


Stan faktyczny został przedstawiony we wniosku w sposób następujący: w styczniu 2005 r. Spółka zakupiła program komputerowy potrzebny do zarządzania firmą. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwana dalej ustawą VAT - w deklaracji za ten miesiąc Wnioskodawca pomniejszył podatek należny o kwotę podatku naliczonego wykazanego w fakturze za w.w. program.

Wdrożenie programu było zaplanowane w okresie IX-XII 2005 r. Okazało się, że firma która sprzedała program zapewnia obsługę tego programu nie dłużej niż 5 lat, a więc po upływie tego okresu Spółka musiałaby wdrażać nowy program, co spowodowałoby ponowne nakłady. Wobec powyższego została podjęta decyzja o zaniechaniu wdrożenia tego programu, a kwotę netto zapłaconą za niego spisano w pozostałe koszty operacyjne.

Rozpatrując tę sytuację w świetle przepisów ustawy VAT Spółka nie dokona:

1) korekty deklaracji za styczeń 2005 r., ponieważ w momencie zakupu miała prawo do odliczenia podatku naliczonego;

2) w miesiącu wrześniu nie wystawi faktury wewnętrznej zwiększającej VAT należny, ponieważ zaniechanie wdrożenia nie wyniknęło z winy Wnioskodawcy.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie stoi na stanowisku, że zgodnie z zasadą wyrażoną w art. 86 ust.1 ustawy VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z literalnego brzmienia przepisu wynika, że możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zależy m.in. od faktycznego wykorzystywania towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak ze względu na zasadę neutralności podatku VAT w pewnych przypadkach uznaje się, że podatnik ma prawo odliczenia podatku VAT nawet gdy nabytych towarów i usług nigdy nie wykorzystał do prowadzenia działalności opodatkowanej.

Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zm.) realizując zasadę wspólnego systemu podatku od wartości dodanej opiera się na VI Dyrektywie Rady Wspólnot Europejskich (77/388/EEC), zatem przy ocenie uprawnień podatnika do odliczenia podatku naliczonego możliwe jest wykorzystanie orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (taką możliwość pod rządami ustawy z 08.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym Dz.U. z 1993 r. nr 11 poz. 50 ze zm potwierdził w wyroku z 07.06.2004 r. Naczelny Sąd Administracyjny - FSK 87/04). Europejski Trybunał Sprawiedliwości, w sprawie C-37/95 pomiędzy Państwem Belgijskim a Ghent Coal Terminal NV, powołując się na zasadę neutralności podatku od wartości dodanej uznał, że jest możliwe odliczenie podatku VAT w sytuacji, gdy nabycie towarów i usług zostało dokonane: 1) z zamiarem wykorzystania ich do działalności opodatkowanej; 2) z powodów pozostających poza kontrolą podatnika, podatnik nie wykorzystał nabytych towarów i usług w prowadzeniu tej działalności. W przedstawionym stanie faktycznym rezygnacja z wykorzystania programu komputerowego do wykonywania działalności opodatkowanej była świadomą decyzją Spółki, zatem nie można uznać że powody rezygnacji "pozostawały poza kontrolą podatnika", tym bardziej, że zachowując należytą staranność Spółka zapewne mogła dowiedzieć się iż firma, która sprzedała program zapewnia jego obsługę nie dłużej niż przez 5 lat.

W związku z powyższym Wnioskodawca powinien dokonać korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego przy nabyciu programu, za miesiąc w którym nastąpiło zaniechanie wdrażania programu (została podjęta decyzja o jego niewdrażaniu).

Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie