Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Działając na podstawie art. 14a § 4 i art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu stwierdza, iż stanowisko Spółki przedstawione w pkt 2 pisma z dnia 23 czerwca 2005 r. jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
Pismem z dnia 23 czerwca 2005 r. ( data wpływu do tut. Urzędu 29 czerwca 2005r.), Jednostka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w Jej indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
Spółka przedstawiła następujący stan faktyczny:
Spółka dokonuje zakupu towarów od kontrahentów unijnych i otrzymuje rabaty w zależności od ilości zakupionych towarów w danym okresie rozliczeniowym. Rabat dotyczy konkretnych nabyć dokonanych przez Spółkę. Przyznanie rabatu dokumentowane jest przez kontrahenta notą korygującą, która jednoznacznie wskazuje na udzielenie rabatu. Jednocześnie Spółka nie jest zobowiązana do wykonania jakiegokolwiek świadczenia na rzecz kontrahenta.
Spółka zadała pytanie w jaki sposób należy ująć w deklaracji VAT - 7 otrzymanie rabatu?
W opinii Podatnika w przedstawionym stanie faktycznym otrzymany rabat zmniejsza obrót Spółki, co winno znaleźć swoje odzwierciedlenie w deklaracji podatkowej VAT - 7 poprzez zmniejszenie podatku należnego z tyt. wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, co następuje:
Zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) - zwanej dalej "ustawą", obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur. Zgodnie natomiast z art. 31 ust. 3 ustawy, przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio. Zatem w przypadku udzielenia Spółce rabatu przez kontrahenta realizującego wewnątrzwspólnotową dostawę Spółka jest zobligowana do zmniejszenia podstawy opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. O ile w powyższym zakresie stanowisko Podatnika jest uzasadnione, to jednak należy podkreślić, iż zmniejszenie kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów wiąże się także z koniecznością zmniejszenia kwoty podatku naliczonego. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2 pkt 4 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zatem w przypadku zmniejszenia kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiedniemu zmniejszeniu ulega także kwota podatku naliczonego odpowiadająca kwocie podatku należnego. Powyższe powoduje, iż w opisanym stanie faktycznym Spółka nie będzie zobligowana jedynie do zmniejszenia wartości nabyć wewnątrzwspólnotowych i kwoty podatku należnego z tego tytułu, lecz również do korekty podatku naliczonego.
Mając na uwadze zaistniałe okoliczności postanowiono jak na wstępie.
Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa interpretacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym i w stanie prawnym obowiązującym na dzień jej wydania.
Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 14b § 1 oraz art. 14b § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, ale jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla Spółki do czasu jej zmiany lub uchylenie przez organ odwoławczy, lub zmiany przepisów prawnych.
Na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 oraz art. 223 § 1 w związku z art. 239 ustawy - Ordynacja podatkowa, na niniejsze postanowienie służy zażalenie, które wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu, za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.
Zażalenie podlega opłacie skarbowej. Zgodnie art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2004 r. Nr 253, poz. 2532 ze zm.) opłacie tej podlegają podania i załączniki do podań składane w sprawach indywidualnych z zakresu administracji publicznej. Szczegółowy wykaz przedmiotów opłaty skarbowej zawiera załącznik do ww. ustawy. Zgodnie z pozycją 1, części I, powołanego załącznika do ustawy o opłacie skarbowej z dnia 9 września 2000r. opłata skarbowa od podania wynosi 5zł natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50gr.