Temat interpretacji
Z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych gminy Miasta.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 14 lutego 2018 r.) uzupełnione pismem z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu 16 marca 2018 r. ) na wezwanie Organu z dnia 26 lutego 2018 r. (skutecznie doręczone 5 marca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 14 lutego 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z tytułu realizowanego projektu Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 marca 2018 r. (data wpływu 16 marca 2018 r. ) na wezwanie Organu z dnia 26 lutego 2018 r. (skutecznie doręczone 5 marca 2018 r.).
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina (dalej: Gmina, Wnioskodawca) jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, w 2012 r. realizowała projekt pt. Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy w ramach, którego zlecone zostało opracowanie dokumentu pt. Studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu celem nadrzędnym projektu była poprawa atrakcyjności Gminy jako miejsca lokowania inwestycji w zakresie przygotowania terenów pod inwestycję. Przedmiotem projektu było opracowanie dokumentacji, która będzie stanowiła podstawę do uzbrojenia terenów pod przyszłe inwestycje, co w konsekwencji miało doprowadzić do wdrożenia takich przedsięwzięć, które znacznie podniosą atrakcyjność inwestycyjną Gminy. Rozwój terenów przemysłowych i wzrost ich atrakcyjności wpłynie korzystnie na przyciągnięcie do miasta nowych inwestycji. Cel nadrzędny projektu całkowicie odpowiadał celowi działania ułatwienie przedsiębiorcom na terenie całego kraju dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie internacjonalizacji działalności gospodarczej oraz zwiększenie poziomu inwestycji poprzez zwiększenie atrakcyjności lokalizacji dla projektów inwestycyjnych.
Zgodnie z założeniami cel nadrzędny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację celów pośrednich wpisujących się jednocześnie we wskaźniki projektu, tj.:
- wprost liczby inwestycji w mieście poprzez powstanie co najmniej 5 firm na zgłaszanych terenach,
- stworzenie dogodnych warunków do stworzenia nowych miejsc pracy i zmniejszenia bezrobocia w mieście,
- stworzenie kompleksowej oferty inwestycyjnej miasta w postaci studium, służącego pozyskaniu inwestorów zagranicznych bądź krajowych, którzy przyczynią się do rozwoju lokalnego przemysłu i infrastruktury, stworzą miejsca pracy, zapewnią regionowi nowe technologie i umiejętności kierownicze.
Ponadto:
- wsparcie władz lokalnych poprzez wytyczenie kierunków działania dla pozyskania inwestora,
- stworzenie konkurencyjnej oferty inwestycyjnej poprzez kompleksową informację o terenach przemysłowych w mieście,
- umożliwienie inwestorom podjęcia świadomej decyzji dot. lokalizacji inwestycji poprzez dostosowanie ich potrzeb do oferty gminy na podstawie przygotowanej informacji o terenach przemysłowych,
- wzrost dochodów gminy z tytułu podatków i zwiększonej konsumpcji w mieście w wyniku powstania nowych firm.
- poprawa warunków życia mieszkańców poprzez zwiększenie zatrudnienia, a co za tym idzie rozwiązanie problemów społecznych tj. marginalizacji społecznej, ubóstwa, zjawisk patologicznych.
- zatrzymanie lub powrót osób, które wyjechały na studia bądź w poszukiwaniu pracy do innego miasta poprzez korzystne oferty pracy nowych inwestorów.
Przedmiotowe opracowanie dotyczyło terenów przemysłowych zgłoszonych we wniosku, składających się z 5 części o łącznej powierzchni 42.4088 ha. Dokument zawierał informacje na temat cech charakterystycznych przedmiotowego terenu, sytuacji społeczno-ekonomicznej warunkującej pozyskanie inwestora, udogodnienia dla przyszłych inwestorów, w tym formalno-prawne oraz ma wyznaczać dla władz miasta kierunek działań jaki powinni obrać dla skutecznego przyciągnięcia inwestora. Dokument ten ma w założeniu pełnić funkcję informacyjną dla potencjalnych inwestorów prywatnych, pragnących zrealizować swój projekt inwestycyjny na terenie należącym do samorządu, jest swojego rodzaju przewodnikiem dla inwestora po terenach przemysłowych Gminy. Stanowi podstawę do uzbrojenia terenów pod przyszłe inwestycje, co w konsekwencji ma doprowadzić do wdrożenia takich przedsięwzięć, które znacznie podniosą atrakcyjność inwestycyjną Gminy. Powyższy projekt powstał w formie zwartego dokumentu zawierającego szczegółowe opisy oraz został on podany do publicznej wiadomości poprzez udostępnienie na stronie internetowej Gminy, a także został rozpowszechniony poprzez przesłanie go w formie papierowej i/lub elektronicznej do jednostek odpowiedzialnych za kontakty z potencjalnymi inwestorami.
Projekt był komplementarny wobec zrealizowanych projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 - działanie 1.3 Przygotowanie terenów pod działalność gospodarczą:
- Wykonanie infrastruktury technicznej dla obsługi terenów przemysłowych w osiedlu W. wraz z infrastrukturą. Przedmiotem projektu było uzbrojenie terenów inwestycyjnych o pow. 28.6 ha położonych w południowo - zachodniej części miasta, przy miejskim odcinku drogi krajowej,
- Wykonanie infrastruktury technicznej dla obsługi terenów przemysłowych w osiedlu W. - budowa drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą od ul. H. do terenów inwestycyjnych". Przedmiotem projektu było uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni 18.2 ha położonych w południowo - zachodniej części miasta, w dzielnicy W., przy miejskim odcinku drogi krajowej,
- Technika i nowoczesność - promocja gospodarcza. Celem projektu była promocja gospodarcza, co miało zaowocować rozszerzeniem współpracy, szukaniem nowych rynków zbytu i technologii.
Ponadto Studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy zostało udostępnione przedsiębiorcom w formie elektronicznej jak i papierowej. Gmina nie pobierała opłat za udostępnianie Studium. Projekt dotyczył obszaru 42,4088ha, który był podzielony na 5 części. Cztery z nich tj. I, II, III oraz V są objęte obszarem Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Żadna z 5 części nie była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w ramach realizowanego projektu pt. Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy"?
Zdaniem Gminy, Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od towarów nabytych w związku z realizacją projektu pt. Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy
Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast, w myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Jak wynika z powyższego wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy z kategorii podatników ma charakter wyłączenia podmiotowo - przedmiotowego.
Aby to wyłączenie miało miejsce, muszą zostać spełnione dwa warunki:
- dotyczy wyłącznie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy.
- odnosi się tylko do tych czynności, które związane są z realizacją zadań nałożonych na te podmioty przepisami prawa i do realizacji których zostały one powołane.
Wyłączenie z grona podatników VAT organów władzy publicznej jest możliwe tylko wtedy, gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji państwowych np. w zakresie administracji, sądownictwa, obrony narodowej. Wówczas wyłączenie z opodatkowania nie prowadzi do naruszenia zasad konkurencji. Organy władzy publicznej są podatnikami VAT jedynie w zakresie czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 08 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2013 r., poz. 594), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
W art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym wskazano, że do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty oraz wskazano zakres spraw należących do tych zadań, przy czym ma on charakter otwartego katalogu. W punkcie 18 tego przepisu wskazano, że do takich zadań należy promocja gminy.
Nadto, co istotne, art. 166 ust 1 Konstytucji RP stanowi, że zadania publiczne służące zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej są wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
W świetle przywołanych regulacji zakres aktywności podejmowanych przez Gminę należy oceniać według kryterium celowości, ze szczególnym uwzględnieniem czy ich realizacja ma służyć zaspokojeniu zbiorowych potrzeb mieszkańców gminy. Zgodnie z tą zasadą każde działanie podejmowane przez Gminę w imieniu własnym na własną odpowiedzialność i finansowane z budżetu Gminy, a dotyczące nieruchomości stanowiących mienie gminne, należy uznać za działanie publiczne służące zaspokojeniu potrzeb wspólnoty samorządowej, które jest wykonywane przez jednostkę samorządu terytorialnego jako zadanie własne.
Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy o VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Dla uznania, że świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest odpłatność za daną czynność, zaś pod pojęciem odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu świadczącego usługę do żądania od odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę, a beneficjentem i w zamian za wykonanie usługi powinno być wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.
Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:
- przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
- zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
- świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od w towarów i usług, w zakresie w jakim towar i usługi są wykonywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114. art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 orz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Jak wynika z powyższego przepisu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towaru i usług, w sytuacji gdy towary usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych. Warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Ważne jest aby związek ten już w chwili dokonania zakupów był oczywisty, a nabyte towary usługi muszą służyć czynnościom opodatkowanym. Okoliczności towarzyszące konkretnej transakcji zakupu towaru lub usług powinny wskazywać jednoznacznie, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej podatnika, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej lub planowanej przez niego działalności gospodarczej. Istotne jest także, by stanowiły one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego działalnością gospodarczą. Co do zasady więc odliczeniu powinien podlegać taki podatek naliczony, który zawarty jest w cenie towarów nabytych w celu wykonania czynności opodatkowanych.
Na gruncie przywołanych regulacji wykluczona jest możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. W rezultacie o prawie do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizowanym przez Gminę projektem, decyduje sposób wykorzystania przez Gminę powstałego w wyniku realizacji inwestycji mienia, tj. wykorzystanie go do czynności opodatkowanych podatkiem VAT lub do czynności nieopodatkowanych.
Mając powyższe na uwadze Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zakupów związanych z realizacją projektu pt. Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy".
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1875 z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.
Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują zadania w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej jak również promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. W 2012 r. realizowała projekt pt. Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy w ramach, którego zlecone zostało opracowanie dokumentu pt. Studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie realizacji projektu celem nadrzędnym projektu była poprawa atrakcyjności Gminy jako miejsca lokowania inwestycji w zakresie przygotowania terenów pod inwestycję. Przedmiotem projektu było opracowanie dokumentacji, która będzie stanowiła podstawę do uzbrojenia terenów pod przyszłe inwestycje, co w konsekwencji miało doprowadzić do wdrożenia takich przedsięwzięć, które znacznie podniosą atrakcyjność inwestycyjną Gminy. Rozwój terenów przemysłowych i wzrost ich atrakcyjności wpłynie korzystnie na przyciągnięcie do miasta nowych inwestycji. Cel nadrzędny projektu całkowicie odpowiadał celowi działania ułatwienie przedsiębiorcom na terenie całego kraju dostępu do kompleksowych, wysokiej jakości usług w zakresie internacjonalizacji działalności gospodarczej oraz zwiększenie poziomu inwestycji poprzez zwiększenie atrakcyjności lokalizacji dla projektów inwestycyjnych.
Zgodnie z założeniami cel nadrzędny projektu zostanie osiągnięty poprzez realizację celów pośrednich wpisujących się jednocześnie we wskaźniki projektu, tj.: wprost liczby inwestycji w mieście poprzez powstanie co najmniej 5 firm na zgłaszanych terenach, stworzenie dogodnych warunków do stworzenia nowych miejsc pracy i zmniejszenia bezrobocia w mieście, stworzenie kompleksowej oferty inwestycyjnej miasta w postaci studium, służącego pozyskaniu inwestorów zagranicznych bądź krajowych, którzy przyczynią się do rozwoju lokalnego przemysłu i infrastruktury, stworzą miejsca pracy, zapewnią regionowi nowe technologie i umiejętności kierownicze. Ponadto: wsparcie władz lokalnych poprzez wytyczenie kierunków działania dla pozyskania inwestora, stworzenie konkurencyjnej oferty inwestycyjnej poprzez kompleksową informację o terenach przemysłowych w mieście, umożliwienie inwestorom podjęcia świadomej decyzji dot. lokalizacji inwestycji poprzez dostosowanie ich potrzeb do oferty gminy na podstawie przygotowanej informacji o terenach przemysłowych, wzrost dochodów gminy z tytułu podatków i zwiększonej konsumpcji w mieście w wyniku powstania nowych firm, poprawa warunków życia mieszkańców poprzez zwiększenie zatrudnienia, a co za tym idzie rozwiązanie problemów społecznych tj. marginalizacji społecznej, ubóstwa, zjawisk patologicznych, zatrzymanie lub powrót osób, które wyjechały na studia bądź w poszukiwaniu pracy do innego miasta poprzez korzystne oferty pracy nowych inwestorów.
Przedmiotowe opracowanie dotyczyło terenów przemysłowych zgłoszonych we wniosku, składających się z 5 części o łącznej powierzchni 42.4088 ha. Dokument zawierał informacje na temat cech charakterystycznych przedmiotowego terenu, sytuacji społeczno-ekonomicznej warunkującej pozyskanie inwestora, udogodnienia dla przyszłych inwestorów, w tym formalno-prawne oraz ma wyznaczać dla władz miasta kierunek działań jaki powinni obrać dla skutecznego przyciągnięcia inwestora. Dokument ten ma w założeniu pełnić funkcję informacyjną dla potencjalnych inwestorów prywatnych, pragnących zrealizować swój projekt inwestycyjny na terenie należącym do samorządu, jest swojego rodzaju przewodnikiem dla inwestora po terenach przemysłowych Gminy. Stanowi podstawę do uzbrojenia terenów pod przyszłe inwestycje, co w konsekwencji ma doprowadzić do wdrożenia takich przedsięwzięć, które znacznie podniosą atrakcyjność inwestycyjną Gminy. Powyższy projekt powstał w formie zwartego dokumentu zawierającego szczegółowe opisy oraz został on podany do publicznej wiadomości poprzez udostępnienie na stronie internetowej Gminy, a także został rozpowszechniony poprzez przesłanie go w formie papierowej i/lub elektronicznej do jednostek odpowiedzialnych za kontakty z potencjalnymi inwestorami.
Projekt był komplementarny wobec zrealizowanych projektów w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2007-2013 - działanie 1.3 Przygotowanie terenów pod działalność gospodarczą:
- Wykonanie infrastruktury technicznej dla obsługi terenów przemysłowych w osiedlu W. wraz z infrastrukturą. Przedmiotem projektu było uzbrojenie terenów inwestycyjnych o pow. 28.6 ha położonych w południowo - zachodniej części miasta, przy miejskim odcinku drogi krajowej
- Wykonanie infrastruktury technicznej dla obsługi terenów przemysłowych w osiedlu W. - budowa drogi dojazdowej wraz z infrastrukturą od ul. H. do terenów inwestycyjnych". Przedmiotem projektu było uzbrojenie terenów inwestycyjnych o powierzchni 18.2 ha położonych w południowo - zachodniej części miasta, w dzielnicy W., przy miejskim odcinku drogi krajowej
- Technika i nowoczesność - promocja gospodarcza. Celem projektu była promocja gospodarcza, co miało zaowocować rozszerzeniem współpracy, szukaniem nowych rynków zbytu i technologii.
Ponadto Studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych Gminy zostało udostępnione przedsiębiorcom w formie elektronicznej jak i papierowej. Gmina nie pobierała opłat za udostępnianie Studium. Projekt dotyczył obszaru 42,4088ha, który był podzielony na 5 części. Cztery z nich tj. I, II, III oraz V są objęte obszarem Tarnobrzeskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Żadna z 5 części nie była objęta Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego.
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. projektu.
Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W niniejszej sprawie przedmiotem projektu było opracowanie dokumentacji, która będzie stanowiła podstawę do uzbrojenia terenów pod przyszłe inwestycje, w celu podniesienia atrakcyjności inwestycyjnej Gminy. Jak wskazał Wnioskodawca, powstały w ramach opisanego projektu dokument pełni funkcję informacyjną dla potencjalnych inwestorów prywatnych i został bezpłatnie podany do publicznej wiadomości poprzez udostępnienie na stronie internetowej Gminy, a także rozpowszechniony poprzez przesłanie w formie papierowej lub elektronicznej do jednostek odpowiedzialnych za kontakty z potencjalnymi inwestorami.
Skoro więc powstały dokument w ramach realizacji projektu nie służy bezpośrednio wykonywaniu przez Gminę czynności podlegających opodatkowaniu, należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach.
W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą Opracowanie studium pozyskania inwestora dla terenów przemysłowych gminy Miasta.
Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoja aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej