P O S T A N O W I E N I E - Interpretacja - 1435/PP1/443-133b/05/AW

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 06.09.2005, sygn. 1435/PP1/443-133b/05/AW, Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

P O S T A N O W I E N I E

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Warszawa - Śródmieście, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.), w związku z pismem Strony z dnia 02.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 06.06.2005r.) uzupełnionego pismem z dnia 29.08.2005r. o udzielenie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a Ordynacji podatkowej co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w zakresie podatku od towarów i usług

postanawia

uznać stanowisko Strony przedstawione w piśmie z dnia 02.06.2005r. za prawidłowe w zakresie dotyczącym opodatkowania dotacji otrzymanych w ramach Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL.

Uzasadnienie

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż wraz z kilkoma innymi podmiotami uczestniczy w Partnerstwie na Rzecz Rozwoju (PPR) realizującym projekt pt. "Pełnia Życia - wsparcie rodziców dzieci niepełnosprawnych" służący realizacji celów Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. Projekt ten finansowany jest z dotacji przekazywanej przez Ministerstwo Gospodarki i Pracy. Dotacja ta nie wpływa na cenę towarów czy usług. Z dotacji pokrywane są jedynie udokumentowane koszty podejmowanych przez Podatnika działań służących realizacji celów projektu i Inicjatywy Wspólnotowej EQUAL. W ramach projektu Strona realizuje następujące zadania:
1) organizuje spotkania integracyjne dla rodziców dzieci niepełnosprawnych;
2) koordynuje współpracę międzynarodową (wymaga się aby Partnerstwa na Rzecz Rozwoju współpracowały ze swoimi odpowiednikami z innych krajów Unii Europejskiej) polegającą na spotkaniach, wizytach studyjnych i wyprowadzaniu wspólnego modelu godzenia życia zawodowego i rodzinnego beneficjentów ostatecznych projektu;
3) sporządza raporty monitoringowe z realizowanych zadań;
4) bierze udział w spotkaniach Komitetu Sterującego projektu, w trakcie których przedstawia stan zaawansowania prac w ramach PPR;
5) bierze udział w comiesięcznych spotkaniach z beneficjentami ostatecznymi polegających na omówieniu ich bieżących problemów;
6) organizuje szkolenia dla beneficjentów ostatecznych zgodnie z ich potrzebami oraz wyszukuje beneficjentów ostatecznych i kontraktuje pojedyncze miejsca szkoleniowe na szkoleniach, studiach podyplomowych itp.

Zdaniem Podatnika otrzymana dotacja na realizację projektu w ramach programu EQUAL nie jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Dotacje opodatkowane są w/w podatkiem tylko wówczas jeżeli są wypłacane jako należność z tytułu dostawy towarów bądź usług i są bezpośrednio związane z ceną świadczenia.
Zgodnie z art. 29 ust 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) podstawą opodatkowania jest obrót (z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwoty należnego podatku.
Wyżej cytowany przepis oznacza zatem, że do podstawy opodatkowania wliczane są tylko takie dotacje, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usług. Dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji określonego zadania, niemająca związku ze sprzedażą, a więc niemająca żadnego wpływu na cenę świadczonej usługi nie podlega wliczeniu do podstawy opodatkowania i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym tut. organ podatkowy postanowił jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania niniejszego postanowienia.

Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, że zgodnie z art. 14b § 1 niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.
W myśl § 2 w/w artykułu interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5.

Pouczenie

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem tut. organu podatkowego w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Pierwszy Urząd Skarbowy Warszawa-Śródmieście