Temat interpretacji
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) oraz art. 5 ust. 1 oraz art. 15 ust. 1 i 2 , art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 04.04.2005r., znak: EFG/1383/05 uzupełnionego pismem z dnia 06.05.2005r. , znak: EFG/1607/2005 postanawia uznać , że stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę jest nieprawidłowe w stanie faktycznym przedstawionym we wniosku.
W dniu 19.04.2005 r. wpłynął do tut. organu wniosek Sp. z o.o. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Spółka przekazała pożyczkę do Strony, która posiada udziały w Spółce. Obydwie Spółki są podatnikami podatku od towarów i usług. Spółka sporządziła deklaracje PCC-1 i odprowadziła podatek od czynności cywilnoprawnych w wysokości 2% od kwoty otrzymanej pożyczki. Ponadto Spółka informuje, że udzielanie pożyczek następuje sporadycznie. Spółka zwraca się z zapytaniem, jak należy traktować udzielenie pożyczki. Czy mają do niej zastosowanie przepisy art. 43 ust. 1 pkt.1 ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 ustawy. Usługi udzielania pożyczek poza systemem bankowym (PKWiU 65.22) mieszczą się w katalogu usług zwolnionych (załącznik Nr 4 poz. 3 ustawy o podatku VAT). W związku z powyższym jeżeli w/w usługi są zwolnione z podatku VAT , to czy Spółka zobowiązana jest do wystawienia faktury VAT na uzyskane od udzielonej pożyczki odsetki? Zdaniem Spółki w sytuacji gdy przekazana pożyczka , będąca pożyczką udzielaną sporadycznie, została przez firmę otrzymującą opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych , to nie jest zobowiązana do wystawienia faktury VAT na otrzymane odsetki za zwłokę.
Tut. organ przed wydaniem niniejszej interpretacji dokonał szczegółowej analizy przedstawionego w pismach stanu faktycznego oraz dokonał oceny prawnej stanowiska jednostki i stwierdził, co następuje. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. b ustawy z dnia 09.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (DZ. U. z 2000 r. Nr 86 , poz. 959 ze zm.) podatkowi podlega czynność cywilnoprawna , jaką jest umowa pożyczki. Wyjątek od powyższej zasady został ustanowiony w art. 2 ust. 4 wyżej wymienionej ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Przepisem tym wyłączono z opodatkowania czynności cywilnoprawne, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub jest z niego zwolniona. Udzielenie pożyczki, może wywołać dwojakie skutki podatkowe, w zależności od tego czy pożyczkodawca świadczy usługi udzielania pożyczek, czy udzielił pożyczki jednorazowo. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku VAT zwalnia się od podatku od towarów i usług, usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy. W pozycji 3 tego załącznika wymieniono usługi klasyfikowane w sekcji J, posiadające oznaczenie PKWiU 65-67 nazwane ogólnie usługami pośrednictwa finansowego. Świadczenie usług polegających na udzielaniu oprocentowanych pożyczek na podstawie umów cywilnoprawnych wypełnia dyspozycję przepisu art. 5 ust. 1 w związku z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, przy czym obrotem uzyskiwanym z tytułu dokonywania tych czynności jest wynagrodzenie uzyskiwane przez pożyczkobiorcę od kontrahenta. Przy założeniu, że jednostka udzieli swemu kontrahentowi pożyczki za wynagrodzeniem, dla rozstrzygnięcia czy czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, niezbędnym jest analiza postanowień art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Zgodnie z tą regulacją podatnikami podatku VAT są osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza zaś obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Zatem rozstrzygającą okolicznością w kwestii podlegania regulacjom ustawy o VAT czynności dokonanej przez Spółkę jest ustalenie, czy zawierając umowę cywilnoprawną z pożyczkobiorcą działała w okolicznościach wskazujących na zamiar dokonywania czynności tego rodzaju w sposób częstotliwy. W każdym przypadku należy, bowiem badać czy dana czynność, będąca dostawą towarów lub świadczeniem usług, jest dokonywana przez podatnika działającego w takim charakterze i w warunkach wskazujących na zamiar wykonywania takich czynności w sposób częstotliwy. Jak wynika z pisma Spółki z dnia 06.05.2005 r. udzielanie przez nią pożyczek ma charakter sporadyczny. Nie jest czynnością jednorazową. Na zamiar wykonywania tych czynności w sposób częstotliwy wskazuje również zapis w KRS , gdzie w Dziale 3 - Przedmiot działalności , w poz. 31 Spółka wskazała "Pożyczki finansowe". Zatem opisaną we wniosku czynność należy uznać za wykonywaną przez podmiot będący podatnikiem podatku VAT w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o VAT. Usługa udzielenia pożyczki będzie więc podlegała podatkowi od towarów i usług, a uzyskiwane odsetki będą stanowiły obrót z tytułu wykonywania usług pośrednictwa finansowego. W konsekwencji otrzymanie odsetek powinno być udokumentowane fakturą VAT bez naliczenia podatku, jako usługa zwolniona z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt. 1 ustawy o podatku VAT, załącznik Nr 4 , poz. 3. Sprzedaż wynikającą z takiej faktury jako sprzedaż zwolnioną należy zaewidencjonować w rejestrze sprzedaży i wykazać w deklaracji VAT. W świetle powyższego zaprezentowane przez podatnika stanowisko jest nieprawidłowe.
Informuje się dodatkowo, że: interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku i obowiązuje do dnia zmiany przepisów, z którym to dniem traci swoją ważność, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Ponadto tut. organa zaznacza, że interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego. Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Stalowej Woli, w terminie 7 dni od daty jego doręczenia. Zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu oraz określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia (art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa).