Temat interpretacji
Postanowienie
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu działając na podstawie art.14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 31.05.2005r. Nr FB.3327/1705 w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług stwierdza, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.
Uzasadnienie
W dniu 06.06.2005r. zwrócił się Pan do tut. Organu podatkowego z zapytaniem w indywidualnej sprawie opisanej we wniosku w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług. We wniosku zawarto pytania:"czy Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego ( osoba prawna ) czy Urząd Gminy X jako jednostka organizacyjna powinna być zarejestrowana jako podatnik podatku od towarów i usług, czy należy wystąpić o nadanie nr NIP dla Gminy gdy numer NIP-u ma Urząd Gminy.Z treści pisma wynika, że Urząd Gminy X posiada numer NIP nadany dla Urzędu Gminy, którym posługuje się jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych i składek na ubezpieczenie społeczne swoich pracowników. W sierpniu 2000r. Gmina złożyła w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług. Urząd przyjął i potwierdził dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego dla podatnika Urząd Gminy X z numerem NIP jaki Urząd Gminy posiadał. Urząd Gminy uznawany jest za podatnika podatku od towarów i usług. Wykonuje i rozlicza wszystkie czynności związane z działalnością gminy. Zobowiązany jest do dokumentowania czynności fakturami VAT. Zdaniem Jednostki brak jest podstaw do różnicowania gminy i urzędu w zakresie prawa podatkowego, dlatego pod numerem NIP jaki jest nadany dla urzędu gminy można rozliczyć gminę i nie ma podstaw do składania druku aktualizacyjnego. Uznaje za logiczne i racjonalne stanowisko Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 1994r. Nr PPI-7207-69/94/SK, który uznał , że podatnikiem zawsze jest odpowiedni urząd działający za gminę jako osobę prawną.W myśl art.15 ust. l ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54 póz. 535 ze zm.) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust.2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Natomiast nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych ( art. 15 ust. 6 cytowanej ustawy o VAT).Art.2 ust. l ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity: Dz. U. z 2004r. Nr 269, póz, 2681 z późn. zm.). stanowi, iż osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymuj ą numery identyfikacji podatkowej.Ministerstwo Finansów w piśmie nr PP1-0602-10/OP/BM6-138/2005 z dnia2 marca 2005r. przedstawił stanowisko w sprawie podmiotowości podatkowej m. in, urzędów gminy. Wynika z niego, że gmina i urząd gminy powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer) NIP, a w związku z ich działaniami ( czynnościami) powinno być wystawione jedno rozliczenie deklaracyjne. Samorządowe osoby prawne ( gminy, powiaty, województwa ) nie mają własnych struktur organizacyjnych, zaś nałożone na nie zadania wykonują za pośrednictwem urzędu gminy. Urząd ten nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych ( gminy, powiatu, województwa ) oraz dla ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Taki stan prawny potwierdzaj ą przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 18 grudnia 2001 roku w sprawie szczegółowych zasad rachunkowości i planów kont dla budżetu państwa, budżetu jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych ( Dz. U. Nr 153, póz. 1752).Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że Gmina X może posługiwać się numer NIP nadanym dla urzędu gminy. W związku z tym, Gmina nie musi składać zgłoszenia aktualizacyjnego. Podatnikiem podatku od towarów i usług w dalszym ciągu pozostanie urząd gminy.Na dzień wydania niniejszej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług, w tej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.