Postanowienie - Interpretacja - PP/443-25/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 13.07.2005, sygn. PP/443-25/05, Urząd Skarbowy w Aleksandrowie Kujawskim

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Postanowienie

Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j. t. z 2005r. Dz. U. Nr 8, poz.60 ze zm.) po zapoznaniu się z treścią wniosku z dnia 28.04.2005r. (doręczonego dnia 28.04.2005r. do Urzędu Skarbowego Wrocław-Krzyki, a następnie przesłanego zgodnie z właściwością miejscową do tut. Urzędu - data wpływu:20.05.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług właściwej dla transakcji sprzedaży koncesji na eksploatację kruszywa naturalnego wraz z dokumentacją geologiczną. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj.

postanawia

- uznać stanowisko wnioskodawcy zawarte we wniosku za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Dnia 28.04.2005r. złożył Pan w Urzędzie Skarbowym Wrocław-Krzyki wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej stawki podatku od towarów i usług właściwej dla transakcji sprzedaży koncesji na eksploatację kruszywa naturalnego wraz z dokumentacją geologiczną.

Wg przedstawionego we wniosku stanu faktycznego jest Pan rolnikiem, posiadającym dwie koncesje na eksploatację kruszywa naturalnego ze złóż znajdujących się na terenie własnego gospodarstwa rolnego, położonego na terenie powiatu aleksandrowskiego. Zarejestrował Pan działalność gospodarczą w zakresie wydobywania kruszywa naturalnego, której nigdy Pan nie rozpoczął, natomiast w bieżącym roku zamierza Pan, w ramach działalności gospodarczej, sprzedać notarialnie koncesję wraz z dokumentacją geologiczną, a grunt pod kopalnię wydzierżawić. Zapytuje Pan o stawkę podatku od towarów i usług właściwą dla transakcji sprzedaży koncesji wraz z dokumentacją. W pismach uzupełniających podał Pan, iż posiada Pan koncesje wydane w 1997r. oraz w 1999r., które po uzgodnieniu z Wojewódzkim Głównym Geologiem może Pan zbyć notarialnie innemu podmiotowi.

Zdaniem wnioskodawcy, transakcja sprzedaży koncesji wraz z dokumentacją podlega opodatkowaniu według 7% stawki VAT.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj., po przeanalizowaniu przedstawionego wyżej stanu faktycznego, stwierdza co następuje.

Ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) nie definiuje pojęcia koncesji ani nie wymienia wprost sprzedaży koncesji jako przedmiotu opodatkowania. Nie oznacza to jednak, że czynność ta została wyłączona z jej zakresu.

Koncesja jest to zezwolenie władz administracyjnych na prowadzenie działalności gospodarczej, która według obowiązującego w danym kraju ustawodawstwa nie może być prowadzona bez takiego zezwolenia. Obowiązek uzyskania koncesji może być nałożony jedynie w drodze ustawy.

Do dnia 20 sierpnia 2004r. podstawowym aktem prawnym regulującym kwestię koncesjonowania działalności gospodarczej była ustawa z dnia 19 listopada 1999r. - Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 z późn. zm.), w której wymienione zostały dziedziny objęte koniecznością uzyskania koncesji.

Od 21 sierpnia 2004r. problematykę koncesji w działalności gospodarczej regulują przepisy ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz.1807). Zakres i warunki wykonywania danego koncesjonowania działalności gospodarczej określają przepisy odrębnych ustaw.

W myśl ostatniej z ww. ustaw m.in. koncesje w zakresie wydobywania kopalin ze złóż wydawane są w oparciu o ustawę z dnia 4 lutego 1994r. - Prawo geologiczne i górnicze (Dz. U. Nr 27, poz. 96 ze zm.).

Zgodnie z art. 5 ust. 1 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Czynności te podlegają opodatkowaniu niezależnie od tego, czy zostały wykonane z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa.

Przez świadczenie usług - stosownie do zapisu art. 8 ust. 1 cyt. ustawy -rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

To właśnie przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych wskazuje na opodatkowanie koncesji, choć pojęcie wartości niematerialnych i prawnych ma swoje źródło w zupełnie innych przepisach, np. w ustawie z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) - art. 22b, w ustawie z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - art. 16b.

Również zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 pkt 14 ustawy z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (j.t. Dz. U. z 2002r. Nr 76, poz. 694 z późn. zm.) przez wartości niematerialne i prawne rozumie się nabyte przez jednostkę, zaliczane do aktywów trwałych, prawa majątkowe nadające się do gospodarczego wykorzystania, o przewidywanym okresie ekonomicznej użyteczności dłuższym niż rok, przeznaczone do używania na potrzeby jednostki, a w szczególności:

  1. autorskie prawa majątkowe, prawa pokrewne, licencje, koncesje,
  2. prawa do wynalazków, patentów, znaków towarowych, wzorów użytkowych oraz zdobniczych,
  3. know-how.

Ustalając wysokość należnego podatku z tytułu przeniesienia praw do wartości niematerialnych i prawnych, tj. w formie zbycia czy dzierżawy, przyjąć należy zasadę, że jeżeli nie zostały przez ustawodawcę ustanowione żadne regulacje szczególne w cyt. ustawie z dnia 11 marca 2004r. ani w rozporządzeniu wykonawczym do tejże ustawy, to stawką właściwą dla tego typu transakcji jest stawka podstawowa, określona w art. 41 ust. 1 cyt, ustawy, tj. w wysokości 22%.

Jeżeli zatem wnioskodawca zamierza zbyć koncesję na wydobywanie kruszywa naturalnego ze złóż położonych na terenie własnego gospodarstwa rolnego, wraz z dokumentacją geologiczną, stanowiącą warunek konieczny uzyskania tejże koncesji w myśl cyt. ustawy Prawo geologiczne i górnicze, powinien opodatkować tę czynność 22% stawką podatku VAT.

Biorąc pod uwagę powyższy stan faktyczny i prawny Naczelnik Urzędu Skarbowego w Aleksandrowie Kuj. uznaje stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w zapytaniu za nieprawidłowe.

Interpretacji niniejszej udzielono na podstawie stanu faktycznego przedstawionego w złożonym przez wnioskodawcę piśmie oraz stanu prawnego obowiązującego w dacie jej udzielenia.

Jednocześnie należy wskazać, iż interpretacja jest wiążąca, jeżeli przedstawiony przez wnioskodawcę stan zaistnieje oraz pod warunkiem, że stan prawny nie ulegnie zmianie.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, jest natomiast wiążąca dla organu podatkowego oraz organu kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art.14b §5.

Na postanowienie niniejsze przysługuje zgodnie z art. 14a § 4 w związku z art. 236 § 1 i § 2 pkt 1 oraz art. 239 w związku z art. 223 § 1 Ordynacji podatkowej zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, za pośrednictwem tut.Organu, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Urząd Skarbowy w Aleksandrowie Kujawskim