Temat interpretacji
Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym: Spółka wykonuje usługi w Niemczech i są to usługi na ruchomym majątku rzeczowym, ale bezpośrednim odbiorcą tych usług jest polska firma, zarejestrowana jako podatnik VAT unijny tylko w Polsce i posiadająca nr NIP UE. Towary, na których wykonywane są te usługi pozostają na terytorium Niemiec.
Zdaniem Spółki w tym przypadku nie można skorzystać z w/w przepisów art. 27 i art. 28 ustawy o VAT, stąd podatek VAT spółka rozlicza w Polsce i wystawia fakturę z polskim podatkiem VAT. Spółka jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT tylko w Polsce i posiada NIP UE. Spółka nie jest zarejestrowanym podatnikiem w Niemczech.
Spółka wnosi o potwierdzenie prawidłowości postępowania w tym przypadku.
W odpowiedzi informuje się, że w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (publ. Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Słownik ustawowy, zawarty w art. 2 pkt 1 ustawy VAT definiuje terytorium kraju jako terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
O obowiązku opodatkowania danej usługi na terytorium kraju decyduje zatem miejsce świadczenia, które z kolei - w odniesieniu do usług - określone zostało w rozdziale 3 ustawy VAT. Przepis ten - w odniesieniu do usług na ruchomym majątku rzeczowym wprowadza zasadę, zgodnie z którą miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie usługi te są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28 (art. 27 ust. 2 pkt 3 lit d ustawy VAT).
W przepisie art. 28 ust. 7 ustawodawca w odrębny sposób określa miejsce świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, w przypadku tych usług świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane. Miejscem świadczenia usług jest wtedy terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, jednakże zasada ta znajduje zastosowanie pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.
W przypadku opisanym we wniosku Spółki, tj., kiedy usługa świadczona jest na towarach, które pozostają na terytorium tego samego państwa członkowskiego, co miejsce faktycznego świadczenia usługi - miejsce świadczenia należy określić zgodnie z zasadą wynikającą z powołanego art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy VAT, tj. miejscem ich świadczenia jest miejsce, gdzie usługa jest faktycznie świadczona - w tym przypadku - terytorium Niemiec.
Usługa ta zatem nie jest opodatkowana na terytorium kraju. Świadczenie przez podatników usług opodatkowanych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju dokumentowana jest fakturą, o której mowa w art. 106 ust. 2. Przepis ten do faktur dokumentujących takie usługi nakazuje odpowiednie stosowanie art. 106 ust. 1 ustawy VAT, w myśl którego podatnicy, o których mowa wart. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. W związku z tym, że usługa nie jest opodatkowana na terytorium kraju - w fakturze tej nie są wykazywane stawka i kwota podatku.
Zasady wystawiania faktur dokumentujących czynności opodatkowane poza terytorium kraju określone zostały w § 27 rozporządzenia z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (publ. Dz. U. Nr 95 poz. 798). W myśl ust. 1 powołanej normy ogólne regulacje dotyczące zasad wystawiania faktur - tj. przepisy § 9, 11-23 i 26 tego rozporządzenia - stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.
Faktury te powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem (§ 27 ust. 2), mogą one nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4 (§ 27 ust. 3).
Reasumując - w opisanym przypadku postępowanie Spółki nie jest prawidłowe.
Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę, według stanu prawnego obowiązującego w dniu złożenia wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.