Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) stwierdzam, że... - Interpretacja - PSUS/PPOI-443/205/05/MAK

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.07.2005, sygn. PSUS/PPOI-443/205/05/MAK, Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn.zm.) stwierdzam, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04.05.2005r., który wpłynął w dniu 09.05.2005 r. i został uzupełniony pismem z dnia 10.06.2005r. (wpływ do tut. Urzędu 14.06.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowegow indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09.05.2005r. do Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego w Sosnowcu wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Pismem z dnia 04.05.2005r. (data wpływu do Urzędu 09.05.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 10.06.2005r. (data wpływu do Urzędu: 14.06.2005r) podatnik zwrócił się do tut. Organu z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego. Ponadto w dniu 30.06.2005 r. przesłał za pośrednictwem faxu do tut. organu kserokopię faktury z dnia 14.03.2005r., faktury anulującej z dnia 19.04.2005 r. oraz faktury z dnia 19.04.2005r.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że podatnik otrzymał od kontrahenta czeskiego fakturę dokumentującą zakup chwytaków magnetycznych. Dostawa towaru oraz otrzymanie faktury miało miejsce w miesiącu marcu 2005 r. Faktura zawierała błędny numer NIP nabywcy dla potrzeb transakcji wewnątrzwspólnotowych. Dostawca skorygował błąd poprzez cyt.: "wystawienie korekty do zera, a następnie wystawienie nowej faktury z poprawnymi danymi, ale już w miesiącu kwietniu."

W związku z powyższym Spółka zwraca się z zapytaniem, czy cyt.: "Faktura z błędnym numerem EURO-NIP powinna zostać zaewidencjonowana w miesiącu marcu, także w marcu naliczony i odliczony zostać powinien VAT od wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru, wartość zakupu ujęta zostać powinna także w informacji podsumowującej za I kwartał 2005 r. (..) Korekta faktury oraz faktura nowa zostać ujęta powinna tylko jako informacja dokumentująca (..) starania do uzyskania dokumentu z poprawnymi danymi."

Ustosunkowując się do ww. kwestii stwierdza się, co następuje:

Zgodnie z brzmieniem art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 z późn. zmianami) - w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, obowiązek podatkowy powstaje 15-tego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia.

Natomiast zgodnie z art. 20 ust. 6 ustawy, w przypadku gdy przed w/w terminem podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W takim przypadku podatnik powinien dokonać rozliczenia podatku należnego z tego tytułu w deklaracji za miesiąc, w którym wystawiono fakturę.

W myśl art. 86 ust. 1 ww. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Art. 86 ust. 2 pkt 4 stanowi, że kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

W art. 86 ust. 10 pkt 2 ustawodawca wskazał, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 - w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca.

Zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy, w przypadku (...) wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów (...) wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. (...)

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz cytowanych przepisów wynika, iż dokonanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dla którego obowiązek podatkowy powstał w dniu 14.03.2005 r. należy rozliczyć w deklaracji VAT-7 za marzec 2005r. zarówno po stronie podatku należnego jak i naliczonego.

Obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej dokonanie ww. wewnątrzwspólnotowego nabycia powstał w marcu 2005r.

Stosownie natomiast do treści art. 100 ust. 1 i 2 ww. ustawy podatnicy podatku od towarów i usług, jak i osoby prawne niebędące ww. podatnikami, zarejestrowani jako podatnicy VAT-UE, dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów w rozumieniu art. 9-12 lub wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w rozumieniu art. 13 - są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów, zwane "informacjami podsumowującymi", za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu:

- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów,

- wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - w przypadku informacji podsumowujących dotyczących wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów.

Z treści ww. artykułu 100 ust. 1 ustawy wynika, że informacje podsumowujące, za okresy kwartalne - składane są w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub/i wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Informacja podsumowującą VAT-UE, z tytułu wyżej opisanej transakcji winna zostać złożona za I kwartał 2005 r. do dnia 25 kwietnia 2005r.

Jednocześnie stwierdza się, że skorygowanie błędu omówionego w przedstawionym przez Spółkę stanie faktycznym winno było nastąpić zgodnie z § 21 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 97 poz. 971).

Zgodnie z pkt 1 - 6 ww. § 21 rozporządzenia nabywca towaru lub usługi, który otrzymał fakturę lub fakturę korygującą zawierającą pomyłki dotyczące jakiejkolwiek informacji wiążącej się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą lub oznaczeniem towaru lub usługi, z wyjątkiem pomyłek w pozycjach faktury określonych w § 12 ust. 1 pkt 5-12, może wystawić fakturę nazwaną notą korygującą. Nota korygująca jest przesyłana wystawcy faktury lub faktury korygującej, wraz z kopią. Nota korygująca powinna zawierać co najmniej:

1) numer kolejny i datę jej wystawienia;

2) imiona i nazwiska albo nazwy bądź nazwy skrócone wystawcy noty i wystawcy faktury albo faktury korygującej oraz ich adresy i numery identyfikacji podatkowej;

3) dane zawarte w fakturze, której dotyczy nota korygująca, określone w § 12 ust. 1 pkt 1-3;

4) wskazanie treści korygowanej informacji oraz treści prawidłowej.

Jeżeli wystawca faktury lub faktury korygującej akceptuje treść noty, potwierdza ją podpisem osoby uprawnionej do wystawienia faktury lub faktury korygującej.

Noty korygujące powinny zawierać wyrazy NOTA KORYGUJĄCA. Przepisy ust. 2-4 nie naruszają przepisów dotyczących wystawiania faktur korygujących.

Interpretacji ww. przepisów prawa podatkowego udzielono wg stanu obowiązującego na dzień 31.05.2005 r.

Niniejsze postanowienie - na mocy art. 143 2 pkt 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa - wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Śląskiego Urzędu Skarbowego

w Sosnowcu.

Pierwszy Śląski Urząd Skarbowy w Sosnowcu