Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 43 ust. 1 pkt 2, art. 43 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535), w odpowiedzi na pismo z dnia 24.05.2005 r. (bez znaku) z datą wpływu 31.05.2005 r. w sprawie udzielenia informacji o zakresie i sposobie zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy odnośnie sposobu opodatkowania dostawy budynków przedstawionej w stanie faktycznym zawartym w wyżej wymienionym piśmie za prawidłowe.
W piśmie z dnia 24.05.2005 r. Podatnik zwrócił się z wnioskiem o udzielenie interpretacji przepisów prawa podatkowego m.in. w sprawie opodatkowania dostawy budynków, będących towarami używanymi w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Podaniem Podatnika transakcja ta podlega zwolnieniu od podatku od towarów i usług. Biorąc pod uwagę powyższe, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie stwierdza, co następuje:
Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej ustawą, ustawodawca zwolnił z opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony. Nie jest to jednak
wystarczającym warunkiem zastosowania zwolnienia od opodatkowania powyższej transakcji. Pewne ograniczenie ustawodawca wprowadza w przepisie art. 43 ust. 6 ustawy stanowiącym, iż zwolnienia tego nie stosuje się do dostawy używanych budynków, budowli lub ich części, jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w znaczeniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły, co najmniej 30 % wartości początkowej, a podatnik:
- miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
- użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonania czynności opodatkowanych.
Należy zwrócić uwagę, że wyłączenie zwolnienia z opodatkowania ma zastosowanie tylko wówczas, jeżeli wymienione w przytoczonym przepisie przesłanki występują łącznie. Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, iż budynki będące przedmiotem dostawy mają status towarów używanych w rozumieniu przepisów ustawy. Oznacza to, że jeżeli w stosunku do tych budynków Podatnikowi nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego to, mimo iż wydatki podatnika na modernizację budynku przekroczyły 30 % jego wartości początkowej a nie została spełniona jedna z pozostałych przesłanek zawartych w art. 43 ust. 6 ustawy, to Podatnik będzie mógł skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług przy sprzedaży tych budynków.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień 31.05.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który jej wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.