Temat interpretacji
zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży biletów przez internet.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2017 r. (data wpływu 6 września 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży biletów przez intenet jako dostawy towarów jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 6 września 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży biletów przez intenet jako dostawy towarów.
W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Wnioskodawca Centrum jest samorządową instytucją kultury. W ramach działalności dokonuje sprzedaży biletów wstępu na seanse kinowe, spektakle, sekcje edukacyjne, zajęcia taneczne itp. Obecnie bilety do kina, na spektakle sprzedawane są przez kasę biletową Centrum oraz przez internet natomiast na zajęcia edukacyjne i taneczne tylko i wyłącznie w kasie cała sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej. Wnioskodawca zakupuje dwa różne systemy sprzedażowe jeden dedykowany sprzedaży na seanse kinowe i spektakle, drugi na sekcje i zajęcia. W przyszłości Wnioskodawca chce wprowadzić sprzedaż internetową na sekcje edukacyjne i zajęcia taneczne za pośrednictwem przelewów bankowych i kart kredytowych realizowanych za pośrednictwem przelewy24 tak jak na seanse kinowe. Przelewy24 obsługuje transakcje elektroniczne sprzedaży biletów na stronie internetowej: zamawiający dokonuje płatności kartą lub przelewem internetowym, dostaje on na maila bilet upoważniający do wstępu na seans. W systemie przelewy24. widoczne są dane osoby kupującej. Każda transakcja dokonywana za pomocą elektronicznego systemu sprzedaży umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu przez internet będzie użytkownikiem unikalnym, w transakcji potwierdzony będzie jej przedmiot, cena indywidualna transakcji oraz inne dane identyfikacyjne (imię i nazwisko kupującego, mail, nr telefonu). Przychody ze sprzedaży dla odbiorcy indywidualnego przekraczają wartość pozwalającą na odstąpienie od ewidencji za pomocą kas fiskalnych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy istnieje możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów na seanse kinowe, spektakle prowadzonej przez internet? Czy istnieje możliwość zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej sprzedaży biletów na sekcje i zajęcia taneczne prowadzonej przez internet?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Prezentowany sposób sprzedaży spełnia kryteria poz. 38 załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z 16 grudnia 2016 roku gdzie, czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania to: dostawa towarów w tym wypadku bilety w systemie wysyłkowym jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnej czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).
Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.
Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.
Zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących określone zostało w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2016 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2016 r. poz. 2177), zwanym dalej rozporządzeniem.
Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2017 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.
Pod poz. 38 ww. załącznika do cyt. wyżej rozporządzenia wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).
Natomiast pod poz. 39 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.
Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 i § 3 ww. rozporządzenia. Szczegółowo zostały one określone w § 4 powołanego rozporządzenia.
Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:
- świadczący usługę otrzymuje w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy,
- z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła,
- przedmiotem świadczenia nie są usługi określone w § 4 rozporządzenia.
Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.
Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w ramach działalności dokonuje sprzedaży biletów wstępu na seanse kinowe, spektakle, sekcje edukacyjne, zajęcia taneczne itp. Obecnie bilety do kina, na spektakle sprzedawane są przez kasę biletową Centrum oraz przez internet natomiast na zajęcia edukacyjne i taneczne tylko i wyłącznie w kasie cała sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie fiskalnej. W przyszłości Wnioskodawca chce wprowadzić sprzedaż internetową na sekcje edukacyjne i zajęcia taneczne za pośrednictwem przelewów bankowych i kart kredytowych realizowanych za pośrednictwem przelewy24 tak jak na seanse kinowe. Przelewy24 obsługuje transakcje elektroniczne sprzedaży biletów na stronie internetowej: zamawiający dokonuje płatności kartą lub przelewem internetowym, dostaje on na maila bilet upoważniający do wstępu na seans. W systemie przelewy24. widoczne są dane osoby kupującej. Każda transakcja dokonywana za pomocą elektronicznego systemu sprzedaży umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu przez internet będzie użytkownikiem unikalnym, w transakcji potwierdzony będzie jej przedmiot, cena indywidualna transakcji oraz inne dane identyfikacyjne (imię i nazwisko kupującego, mail, nr telefonu).
Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kasy rejestrującej sprzedaży przez internet biletów na seanse kinowe, spektakle, sekcje i zajęcia taneczne.
W pierwszej kolejności należy zauważyć, że w każdej z wymienionych we wniosku sytuacji zakupione przez klientów bilety uprawniają do wstępu na seanse kinowe, spektakle lub udziału w sekcjach edukacyjnych i zajęciach tanecznych, tj. uprawniają do korzystania ze świadczonych przez Wnioskodawcę usług.
Bilet jest dokumentem potwierdzającym uprawnienie do skorzystania z określonej usługi. Jest znakiem legitymacyjnym potwierdzającym, że okaziciel posiada uprawnienie do skorzystania z usługi oferowanej przez świadczeniodawcę. Bilet jest dokumentem stwierdzającym istnienie określonego stosunku prawnego.
Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy trzeba stwierdzić, że sprzedaż biletów jest sprzedażą usługi (prawa skorzystania z usługi), a nie jest to, jak twierdzi Wnioskodawca, dostawą towaru.
Jak wskazał Wnioskodawca, każda transakcja dokonywana za pomocą elektronicznego systemu sprzedaży umożliwi pełną jej identyfikację, tj. każdy klient dokonujący zakupu przez internet będzie użytkownikiem unikalnym, w transakcji potwierdzony będzie jej przedmiot, cena indywidualna transakcji oraz inne dane identyfikacyjne.
Ponadto w treści wniosku wskazano, że cała sprzedaż będzie prowadzona za pośrednictwem systemu płatności przelewy24.
Tym samym spełnione zostaną wszystkie wcześniej wskazane warunki zwalniające z obowiązku ewidencjonowania obrotu na kasie rejestrującej sprzedaż usług objętych wnioskiem.
Analiza opisu sprawy pozwala na stwierdzenie, że w przedmiotowej sprawie spełnione zostaną warunki konieczne do zwolnienia sprzedaży biletów przez internet z ewidencji obrotu i kwot podatku należnego za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika do rozporządzenia.
Zatem opisana we wniosku sprzedaż biletów na seanse kinowe, na spektakle, na sekcje edukacyjne i zajęcia taneczne przez internet dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 39 załącznika do rozporządzenia, a nie jak wskazał Wnioskodawca, w związku z poz. 38.
Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe, ponieważ Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny, jednakże z niewłaściwej podstawy prawnej.
Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1 10-562 Olsztyn, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
nieprawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej