prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Infrastruktury - Interpretacja - 0113-KDIPT1-1.4012.465.2017.1.MSU

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 10.08.2017, sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.465.2017.1.MSU, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Infrastruktury

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 czerwca 2017r. (data wpływu 4 lipca 2017r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Infrastruktury w - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • ustalenia czy realizowane przez Gminę odpłatne czynności polegające na zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków, wykonywane na rzecz podmiotów trzecich (na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych) stanowią usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niekorzystające ze zwolnienia,
  • prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Infrastruktury w .

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Gmina (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowana na potrzeby podatku od towarów i usług (dalej: VAT, podatek) jako podatnik VAT czynny.

Gmina jest właścicielem infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej, znajdującej się na terenie administracyjnym Gminy.

Gmina obecnie realizuje inwestycję pn. , w ramach której planuje w 2018 r. wybudowanie sieci wodociągowej w m. z odejściami w ulicach: , częściowo: i (dalej: Sieć wodociągowa).

Powyższą inwestycję Wnioskodawca zamierza zrealizować przy udziale dofinansowania ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 (wniosek o przyznanie pomocy finansowej w tym zakresie jest w trakcie kontroli administracyjnej).

Ponadto Gmina zamierza przystąpić do realizacji inwestycji pn. , w ramach której wybudowana zostanie sieć kanalizacyjna w miejscowości w zakresie ulic: , i oraz części ulic i (dalej: Sieć kanalizacyjna). Powyższą inwestycję w zakresie Sieci kanalizacyjnej Gmina planuje zrealizować przy udziale dofinansowania ze środków pochodzących z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Ścieki z wybudowanej Sieci kanalizacyjnej będą odprowadzane do oczyszczalni ścieków w , tj. oczyszczalni zlokalizowanej na terenie sąsiedniej gminy, niestanowiącej własności Gminy. Woda na potrzeby mieszkańców m. zostanie zakupiona od Miejskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów i Kanalizacji w , tj. spółki prowadzącej działalność w zakresie zbiorowego dostarczania wody na terenie Gminy .

Ponoszone przez Gminę wydatki na budowę Sieci wodociągowej i Sieci kanalizacyjnej (dalej łącznie również jako: Infrastruktura w ) będą dokumentowane przez dostawców towarów i usługodawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Infrastruktura w będzie przez Gminę wykorzystywana w prowadzonej działalności gospodarczej w zakresie dostarczania wody (przy użyciu Sieci wodociągowej) oraz odprowadzania ścieków (przy użyciu Sieci kanalizacyjnej), wykonywanej na rzecz odbiorców zewnętrznych z terenu miejscowości (m.in. mieszkańców Gminy, jak również lokalnych przedsiębiorców) na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Gmina będzie pobierała opłaty za powyższe czynności i dokonywała rozliczeń VAT należnego z tego tytułu. Wykonywane czynności będą dokumentowane wystawianymi na nabywców przez Gminę fakturami VAT.

Sieć wodociągowa jaka powstanie w ramach realizowanej przez Gminę inwestycji, zgodnie z obowiązującymi przepisami w zakresie ochrony przeciwpożarowej będzie spełniała wymagania przeciwpożarowe, regulowane wydanym na podstawie ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych (zgodnie z § 3 tego rozporządzenia zapewnienie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru jest wymagane m. in. dla jednostek osadniczych o liczbie mieszkańców przekraczającej 100 osób, niestanowiących zabudowy kolonijnej, a także znajdujących się w ich granicach: budynków użyteczności publicznej i zamieszkania zbiorowego oraz obiektów budowlanych produkcyjnych i magazynowych.

Ponadto stosownie do § 4 tego rozporządzenia, woda do celów przeciwpożarowych dla takich obiektów, powinna być dostępna w szczególności z urządzeń zaopatrujących w wodę ludność, zgodnie z regulaminem dostarczania wody i odprowadzania ścieków i wodę do celów przeciwpożarowych w wymaganej ilości powinna zapewniać sieć wodociągowa doprowadzająca wodę do jednostki osadniczej). W związku z koniecznością spełnienia uregulowanych prawnie wymagań przeciwpożarowych poprzez Sieć wodociągową będzie zatem mogła być doprowadzana woda do hydrantów przeciwpożarowych służących do zewnętrznego gaszenia pożaru w ewentualnych przypadkach wystąpienia pożaru na danym terenie.

W tym miejscu Gmina pragnie zaznaczyć, iż Infrastruktura w nie będzie służyła wykonywaniu czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz jednostek budżetowych Gminy (dalej: Jednostki), które w świetle ustawy z dnia z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2016 r poz. 1454 ze zm.) nie stanowią odrębnych od Gminy podatników VAT, czy też na potrzeby funkcjonowania nieruchomości wykorzystywanych przez Jednostki bądź przez samą Gminę - w miejscowości bowiem brak jest tego typu nieruchomości.

Co więcej Infrastruktura w nie będzie udostępniana nieodpłatnie na rzecz jakichkolwiek podmiotów zewnętrznych oraz nie będzie służyła ona wykonywaniu nieodpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych.

Tym samym, zdaniem Wnioskodawcy, rzeczona infrastruktura nie będzie wykorzystywana do celów innych niż działalność gospodarcza w zakresie odpłatnego dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. w działalności pozostającej poza zakresem regulacji ustawy o VAT. Innymi słowy - zarówno Sieć wodociągowa, jak i Sieć kanalizacyjna, zdaniem Gminy będą służyły prowadzeniu działalności, w ramach zawieranych umów cywilnoprawnych z podmiotami zewnętrznymi. Gmina nie będzie wykorzystywała Infrastruktury w na potrzeby Jednostek czy też w celu dostarczania wody do czy odbioru ścieków z budynków komunalnych, będących własnością Gminy.

Budowa Infrastruktury w nastąpi w ramach wypełniania przez Gminę zadań własnych w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty w sferze wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 3) ustawy z dnia 8 marca 1990 r o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2016 r. poz. 446 ze zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

(we wniosku jako nr 2).

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone na budowę Infrastruktury w ?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki ponoszone na Infrastrukturę w ....

Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo to przysługuje podatnikowi pod warunkiem, że nie zachodzą przesłanki negatywne, sprecyzowane w art. 88 ustawy o VAT.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej sposobem określenia proporcji.

Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jednocześnie, w świetle art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Wobec powyższego, w celu dokonania oceny możliwości skorzystania z prawa do odliczenia VAT naliczonego, należy każdorazowo przeanalizować, czy towary i usługi, przy zakupie których naliczono VAT, zostały nabyte przez podatnika tego podatku oraz czy pozostają one w związku z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, jak również, czy w przedmiotowej sytuacji nie są spełnione przesłanki negatywne, wskazane w art. 88 ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe, należy zauważyć, iż towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę (czynnego podatnika VAT) w związku z budową Infrastruktury w ... będą miały związek z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych VAT, tj. z opłatnym świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ust 1 ustawy o VAT - rzeczona infrastruktura będzie bowiem służyła do świadczenia na rzecz podmiotów zewnętrznych odpłatnych usług w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków.

Jak zostało wskazane w opisie sprawy ani Sieć wodociągowa, ani Sieć kanalizacyjna nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz Jednostek, czy też dla potrzeb funkcjonowania nieruchomości wykorzystywanych przez Jednostki bądź przez samą Gminę - w ... bowiem brak jest tego typu nieruchomości.

Infrastruktura w ... nie będzie również udostępniana nieodpłatnie na rzecz jakichkolwiek podmiotów zewnętrznych oraz nie będzie służyła wykonywaniu nieodpłatnych czynności w zakresie dostarczania wody i odprowadzania ścieków na rzecz odbiorców zewnętrznych.

W konsekwencji, w opinii Wnioskodawcy, w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 86 ust. 2a ustawy o VAT i tym samym Gmina nie będzie zobowiązana do określenia zakresu wykorzystywania nabywanych w związku z budową Infrastruktury w ... towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Zdaniem Gminy, Wnioskodawca nie będzie również zobowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których będzie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Infrastruktura w ... - nie będzie służyła bowiem wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania, a do tego typu czynności odnosi się zawarte w art. 90 określenie czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT naliczonego.

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, Gmina będzie uprawniona do dokonywania odliczeń pełnych kwot podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na Infrastrukturę w ....

Stanowisko Gminy znajduje potwierdzenie m in. w następujących interpretacjach indywidualnych:

  • z dnia 6 czerwca 2017 r., sygn. 0111-KDIB3-2.4012.20.2017.2.MN. w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał, że: (...) w rozpatrywanej sprawie zostaną spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, warunkujące prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, albowiem Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a zakupy dokonywane w związku z realizacją projektu pn. xxx będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. odpłatnej dostawy wody i odprowadzania ścieków od mieszkańców. W konsekwencji Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach dokumentujących wydatki na budowę przedmiotowej infrastruktury;
  • z dnia 9 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.86.2017.2.RG, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej mając na uwadze, że Z infrastruktury objętej zakresem pytania tj. wodociągów na ul. ... i ul. ... w ... nie będzie korzystał Wnioskodawca ani jego jednostki organizacyjne, stwierdził, iż W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż- jak wynika z okoliczności sprawy - efekty projektu będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Tym samym Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z budową wodociągów na ul. ... i ul. ... w....";
  • z dnia 30 marca 2017 r., sygn. 0461-ITPP3.4512.56.2017.1.AB, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, iż Gminie będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową sieci wodociągowej, bowiem jak wynika z treści wniosku - wybudowana sieć wodociągowa będzie odpłatnie wykorzystywana przez mieszkańców Gminy na podstawie umów cywilno-prawnych. Tym samym spełniona została podstawowa przesłanka wynikająca z art. 86 ust. 1 ustawy, warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupionych towarów i usług z wykonywaniem czynności opodatkowanych, o ile nie znajdą zastosowania wyłączenia, o których mowa w art. 88 ustawy;
  • z dnia 8 lutego 2017 r., sygn. 3063-ILPP2-2.4512.221.2016.2.EW, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż Gmina jest podatnikiem podatku VAT, a wydatki inwestycyjne poniesione w ramach realizowanej inwestycji na budowę wodociągu pomiędzy miejscowościami... - jak wskazał Wnioskodawca - będą służyły wykonywanej (...) działalności Gminy wyłącznie na rzecz podmiotów zewnętrznych (opodatkowanej podatkiem VAT). Podsumowując, Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wydatki inwestycyjne ponoszone w ramach realizowanej przez Gminę inwestycji na budowę wodociągu pomiędzy miejscowościami (. .), na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek wymienionych w art. 88 ustawy;
  • z dnia 24 stycznia 2017 r., sygn 1061-IPTPP3.4512 694.2016.1 MJ, w której Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, mając na uwadze, że Po zakończonej inwestycji Gmina nie dokona przekazania sieci wodno-kanalizacyjnej żadnemu podmiotowi (...) Inwestycja będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych (...) Na terenie miejscowości objętych budową sieci wodociągowej i kanalizacyjnej na dzień dzisiejszy nie działa jednostka samorządowa" wskazał, że w okolicznościach analizowanej sprawy Wnioskodawca (...) będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT wykazanego na fakturach dokumentujących poniesienie wydatków związanych z realizacją ww. inwestycji. Powyższe wynika z faktu, że w rozpatrywanym przypadku będą spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Zainteresowany jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz wydatki związane z realizacją projektu będą służyły Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W związku z powyższym, Gmina stoi na stanowisku, iż będzie jej przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakupy związane z budową Infrastruktury w ..., ponieważ zakupy te służyć będą wyłącznie czynnościom opodatkowanym VAT w zakresie odpłatnego świadczenia usług dostarczania wody przy wykorzystaniu Sieci wodociągowej i odprowadzania ścieków przy wykorzystaniu Sieci kanalizacyjnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest prawidłowe

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług i uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Zaznaczenia wymaga, iż w interpretacji indywidualnej nr 0113-KDIPT1-1.4012.389.1.MSu, tut. Organ uznał, że realizowane przez Gminę odpłatne czynności polegające na zaopatrzeniu w wodę oraz odprowadzaniu ścieków wykonywane na rzecz podmiotów trzecich (na podstawie umów cywilnoprawnych) będą stanowiły usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 w zw. z art. 8 ust. 1 ustawy, niekorzystające ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT.

W konsekwencji, z uwagi na związek z czynnościami opodatkowanymi wydatków poniesionych na budowę Infrastruktury w , Wnioskodawcy przysługuje/będzie przysługiwało prawo do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej prawa do odliczenia pełnych kwot VAT naliczonego z tytułu wydatków ponoszonych na budowę Infrastruktury w , natomiast w pozostałym zakresie wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej