Temat interpretacji
Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1948 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 lutego 2017 r. (data wpływu 28 lutego 2017 r.) uzupełnionym pismem z 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji polegającego na budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej na terenie gminy H. - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 28 lutego 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją operacji polegającego na budowie sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej na terenie gminy. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 20 kwietnia 2017 r. znak: 2461-IBPP3.4512.222.2017.1.AR.
W przedmiotowym wniosku uzupełnionym pismem z 25 kwietnia 2017 r. (data wpływu 5 maja 2017 r.) przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:
Gmina H. jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony. W związku z realizacją operacji: Budowa sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej na terenie gminy H., ubiegając się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje typu Gospodarka wodno-ściekowa w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014- 2020. Zadanie będzie dotyczyło budowy sieci wodociągowej w miejscowościach H. i T. w latach 2018-2019 o łącznej długości 17,6 km. Z wybudowanej sieci będzie korzystało 229 gospodarstw domowych. Natomiast budowa sieci kanalizacji sanitarnej w miejscowościach J., B. i T. obejmowała będzie łączną długość sieci: 2,7 km. Z wybudowanej sieci będzie korzystało 30 gospodarstw domowych. Wartość planowanej inwestycji to: 7.287.276,21 zł. w tym wartość podatku VAT: 1.362.661,02 zł. W tym projekcie VAT nie jest kosztem kwalifikowanym. Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć wodociągowa będzie stanowić własność gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Gmina jest właścicielem, oczyszczalni ścieków, do której zostanie podłączona nowo wybudowana sieć kanalizacyjna oraz wodociągowa. Odbiór ścieków oraz dostarczanie wody mieszkańcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług. Operatorem oraz podmiotem zarządzającym ww. sieciami będzie Zakład ds. Obsługi Gospodarki Wodno-Ściekowej, który jest jednostką organizacyjną gminy. Faktury dla mieszkańców będą wystawiane przez Gminę - Zakład ds. Obsługi Gospodarki Wodno-Ściekowej.
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz.U. z 2016 r., poz 710 z póź zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych , podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 , art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. zapisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy odliczenie dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary bądź usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Planowana realizacja ww. operacji polegać będzie na budowie sieci kanalizacyjnej i wodociągowej na terenie Gminy i obejmować będzie wykonanie robót ziemnych, położeniu rur, studzienek oraz hydrantów, zasuw oraz przepompowni ścieków.
W wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel polegający na wybudowaniu 2.724 mb sieci kanalizacyjnej, dwóch przepompowni ścieków oraz 17.596 m sieci wodociągowej.
Mając powyższe na uwadze, gmina będzie miała prawo pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z realizacją ww. operacji.
W uzupełnieniu wniosku podano, że:
Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć wodociągowa w całości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.
Zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.
Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć wodociągowa będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odprowadzania ścieków i doprowadzenia wody z/do budynków mieszkańców gminy oraz przedsiębiorców osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy. Realizowane to będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. W związku z tym, że przedmiotowa inwestycja obejmować będzie niewielki bo ok 10% zakres prac wyszczególniony w projektach budowlanych (dot. sieci wodociągowej) i ok. 1.8% (dot. sieci kanalizacji sanitarnej) budynki jednostek organizacyjnych gminy nie będą podłączane w tym projekcie do wybudowanych obu sieci (tj. wodociągowej i kanalizacyjnej)
W związku z nie podłączaniem budynków jednostek organizacyjnych Gminy H. do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w omawianym zakresie dla zadania pn. , punkty 4,5,6 wezwania do uzupełnienia stają się bezprzedmiotowe.
Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w latach 2018/2019. W tym też czasie Gmina będzie dokonywać zakupów związanych z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturami VAT w których jako nabywca będzie figurowała Gmina H.
Zakupy, które Gmina H. będzie wykonywała w związku z realizacją opisanego we wniosku projektu będą udokumentowane fakturami VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Gminie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony wynikający z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją operacji pn., która będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?
Stanowisko Wnioskodawcy (doprecyzowane pismem z dnia 25 kwietnia 2017 r.):
Planowana realizacja operacji pn., będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz.U. z 2016 r., poz. 710 z póź zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. zapisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy odliczenie dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary bądź usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, w tej konkretnej sytuacji będzie następowała sprzedaż usług związanych z dostawą wody dla mieszkańców oraz usługa odprowadzania ścieków, w związku z powyższym planowana realizacja ww. inwestycji zdaniem Wnioskodawcy spowoduje prawną możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.
Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku.
Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).
Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().
Natomiast przez świadczenie usług, stosownie do przepisu art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ().
Z powyższych unormowań wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie () kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym).
Realizacja tych zadań następować może także w drodze dostawy towarów i świadczenia usług w rozumieniu art. 7 i art. 8 ustawy (w zakresie dostaw i usług co do zasady odpłatnych). Gmina w celu wypełnienia nałożonych na nią zadań organizuje warunki dla innych podmiotów bądź bezpośrednio uczestniczy w obrocie gospodarczym.
Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że w wyniku realizacji operacji zostanie osiągnięty cel polegający na wybudowaniu 2.724 mb sieci kanalizacyjnej, dwóch przepompowni ścieków oraz 17.596 m sieci wodociągowej. Wnioskodawca wskazał, że wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć wodociągowa będzie wykorzystywana przez Gminę wyłącznie do odprowadzania ścieków i doprowadzenia wody z/do budynków mieszkańców gminy oraz przedsiębiorców osób prowadzących działalność gospodarczą na terenie gminy. Realizowane to będzie na podstawie umów cywilnoprawnych. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej oraz sieć wodociągowa w całości będą wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Wnioskodawca podał, że budynki jednostek organizacyjnych gminy nie będą podłączane w tym projekcie do wybudowanych obu sieci (tj. wodociągowej i kanalizacyjnej). Przedmiotowa inwestycja realizowana będzie w latach 2018/2019. W tym też czasie Gmina będzie dokonywać zakupów związanych z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturami VAT w których jako nabywca będzie figurowała Gmina.
Jak wskazano na wstępie podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.
W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż jak wskazał Wnioskodawca zakupy dotyczące budowy sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej wykorzystywane będą wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych, a Wnioskodawca jest czynnym płatnikiem podatku VAT. Wybudowana kanalizacja będzie wykorzystywana przez Gminę do odprowadzania ścieków z budynków mieszkańców gminy (przedsiębiorców działających na terenie gminy) na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Odbiór ścieków oraz dostarczanie wody mieszkańcom jest czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.
Zatem, Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.
W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Zaznaczyć należy, że w przypadku zmiany stanu prawnego lub zmiany któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci aktualność.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w., po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej