Temat interpretacji
Możliwość odzyskania podatku Vat w związku z realizacją projektu.
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2017 r. (data wpływu 22 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Zakład Sp. z o.o. zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej wraz z kolektorem tłocznym oraz przebudowę wodociągu. Spółka realizując zadanie inwestycyjne ubiega się o przyznanie pomocy typu Gospodarka wodno-ściekowa, w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycję w inwestycje w energię odnawialną i oszczędzanie energii w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego PROW na lata 2014-2020.
Do wniosku o przyznanie pomocy, beneficjent załączyć musi oświadczenie o kwalifikowalności podatku VAT załącznik nr 13. Stosując się do instrukcji wypełnienia wniosku o przyznanie pomocy, Wnioskodawca powinien wystąpić do organu upoważnionego przez Ministra Finansów (Dyrektora właściwej Izby Skarbowej) o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie możliwości odzyskania VAT, którą należy złożyć z wnioskiem o płatność formularz ORD-IN, art. 14b § 7 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2015 r., poz. 613, z późn. zm.), Rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 17 lutego 2017 r. (Dz. U. poz. 343).
Infrastruktura wykorzystywana będzie do dostarczania wody z sieci wodociągowej do gospodarstw domowych oraz odbiorców przemysłowych, a także do odprowadzenia ścieków, i że Spółka za świadczenie tych usług będzie wystawiała faktury dla odbiorców, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu tych usług. Usługi są rozliczane z odbiorcami na podstawie odczytów urządzeń pomiarowych w oparciu o ceny określone w taryfach ustalonych na podstawie właściwych przepisów w formie uchwał organu stanowiącego JST.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Spółka nie ma braku możliwości odzyskania podatku VAT, tzn. inaczej mówiąc, czy Spółka ma możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych?
Zdaniem Wnioskodawcy, ma on możliwość odzyskania podatku od towarów i usług od zakupu towarów i usług w ramach projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie, w ramach budowy kanalizacji sanitarnej wraz z kolektorem tłocznym oraz przebudowę wodociągu.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054, późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Efekty realizowanego projektu będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Spółka będzie miała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowej inwestycji, albowiem towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych, posłużą czynnościom opodatkowanym. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy zostaną spełnione łącznie dwie przesłanki. Odliczenia może dokonać czynny podatnik podatku od towarów i usług, a nabyte towary i usługi powinny być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ustawa przewiduje możliwość odliczenia podatku naliczonego w związku z wykonywaniem czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Związek pomiędzy zakupem towarów i usług, a wykonywaniem czynności opodatkowanych jest warunkiem koniecznym dla zastosowania procedury określonej w art. 86 ust. l ww. ustawy.
Celem przedmiotowego projektu jest skanalizowanie wsi wraz z kolektorem tłocznym oraz przebudowa wodociągu we wsi. Zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych.
Usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych, usługi związane z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków wskazano w załączniku nr 4 do ustawy o VAT, odpowiednio w pozycji 140 oraz 142, jako podlegające opodatkowaniu stawką 7%, a obecnie 8%. Za świadczone usługi Spółka będzie wystawiała faktury dla odbiorców, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu tych usług. Usługi te rozliczane są z odbiorcami na podstawie odczytów urządzeń pomiarowych w oparciu o ceny określone w taryfach ustalonych na podstawie właściwych przepisów w formie uchwał organu JST. Zatem w świetle powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, Spółka ma możliwość odliczenia podatku od towarów i usług od poniesionych wydatków na zrealizowanie przedmiotowych zakupów, ponieważ towary i usługi, które zostaną nabyte przy udziale środków unijnych posłużą czynnościom opodatkowanym.
Spółka jako przedmiot swojej działalności świadczy czynności zapisane w Krajowym Rejestrze Sądowym, prowadzonym przez Sąd Rejonowy, Wydział Gospodarczy.
Przedmiotem działalności jest między innymi:
- pobór, uzdatnianie wody,
- odprowadzanie i oczyszczanie ścieków,
- działalność związana z zagospodarowaniem terenów zielonych,
- roboty związane z budową dróg i autostrad,
- roboty związane z budową rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczych.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.
Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi podatku VAT realizację prawa do odliczenia jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Jednocześnie oceny czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości należy dokonać w momencie realizowania zakupów zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.
Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.
Natomiast na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Zatem, ustawa definiuje podatnika jako każdy podmiot, niezależnie od jego formy organizacyjno-prawnej, który samodzielnie prowadzi działalność gospodarczą, bez względu na cel oraz rezultat takiej działalności. Powyższa definicja ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem podatnika tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z wniosku wynika, że Zainteresowany zamierza zrealizować inwestycję polegającą na budowie kanalizacji sanitarnej wraz z kolektorem tłocznym oraz przebudowę wodociągu. Spółka realizując zadanie inwestycyjne ubiega się o przyznanie pomocy typu Gospodarka wodno-ściekowa, w ramach poddziałania Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszeniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycję w inwestycje w energię odnawialną i oszczędzanie energii w ramach działania Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich objętego PROW na lata 2014-2020. Infrastruktura wykorzystywana będzie do dostarczania wody z sieci wodociągowej do gospodarstw domowych oraz odbiorców przemysłowych, a także do odprowadzenia ścieków. Spółka za świadczenie tych usług będzie wystawiała faktury dla odbiorców z właściwą stawką podatku VAT, a wybudowana infrastruktura w całości będzie służyła wyłącznie świadczeniu tych usług. We wniosku wskazano, że zakupione w ramach realizowanego projektu towary i usługi będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych. Usługi są rozliczane z odbiorcami na podstawie odczytów urządzeń pomiarowych w oparciu o ceny określone w taryfach ustalonych na podstawie właściwych przepisów w formie uchwał organu stanowiącego JST.
W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą stwierdzenia, czy będzie on miał możliwość odzyskania podatku VAT w związku z realizacją przedmiotowego projektu.
Jak wynika z dokonanej wyżej analizy przepisów, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych.
W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż Zainteresowany będzie działał w charakterze podatnika podatku VAT, a towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą służyły jak wskazał Wnioskodawca wyłącznie do świadczenia usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca w związku z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych, w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy, będzie miał możliwość odliczenia podatku VAT. Powyższe wynika z faktu, że wydatki związane z realizacją projektu będą służyły Wnioskodawcy wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.
W konsekwencji powyższego Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT.
Zaznaczenia wymaga, że Wnioskodawca będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej