Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu do samochodów nabytych od... - Interpretacja - 0112-KDIL2-2.4012.181.2017.3.MŁ

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 27.07.2017, sygn. 0112-KDIL2-2.4012.181.2017.3.MŁ, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu do samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia oraz samochodów kupionych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską).

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 maja 2017 r. (data wpływu 6 czerwca 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2017 r. (data wpływu 14 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu do:

  • samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia jest prawidłowe;
  • samochodów kupionych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 czerwca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu do samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia oraz samochodów kupionych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską). Wniosek uzupełniono 14 lipca 2017 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

  1. Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym (Wnioskodawca). Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarczej opodatkowane są stawką 19% (podatek liniowy).
    1. Wnioskodawca zakupił:
      1. używane samochody osobowe (samochody 1) od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna sprzedaży;
      2. używane samochody osobowe (samochody 2) w systemie VAT-marża od podmiotu, o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT.
  2. Wnioskodawca wprowadził na podstawie oświadczenia samochody osobowe z majątku prywatnego (nabyte uprzednio do majątku prywatnego bez prawa do odliczenia podatku VAT) (samochody 3) do ewidencji środków trwałych.
  3. Samochody 1, 2, 3 (samochody) zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w dniu zakupu/oświadczenia i do dzisiaj są wykorzystywane w działalności pozarolniczej opodatkowanej. Wnioskodawca zamierza sprzedać samochody innej firmie/osobie fizycznej za cenę rynkową.

Z uzupełnienia z dnia 7 lipca 2017 r. wynika, że:

Ad. 1

Samochody osobowe (oznaczone w opisie sprawy samochody 3), które Wnioskodawca wprowadził do ewidencji środków trwałych z majątku prywatnego zostały przez Wnioskodawcę uprzednio zakupione

  • w procedurze VAT-marża, oraz
  • sprowadzone w ramach procedury mienia przesiedlenia (z kraju poza Unii Europejskiej).

Ad. 2

Samochody zakupione przez Wnioskodawcę:

  • od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej (tj. samochody 1),
  • w systemie VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy o VAT (tj. ,samochody 2),
  • nabyte do majątku prywatnego, a następnie na podstawie oświadczenia wprowadzone do ewidencji środków trwałych (tj. samochody 3)

zostały nabyte w celu późniejszej odsprzedaży jednocześnie z zamiarem użytkowania ich dla potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przed ich odsprzedażą.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż samochodów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem na podstawie umowy kupna sprzedaży oraz na podstawie faktury VAT-marża, będzie podlegała opodatkowaniu w systemie VAT-marża na podstawie art. 120 ustawy o VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowe jest stanowisko, iż w zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku będzie on mógł sprzedać samochody w systemie VAT-marża ponieważ przy ich zakupie nie miał prawa do odliczenia podatku VAT oraz zostały spełnione warunki określone w art. 120 ustawy o VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy między innymi towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży w przypadku dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  • podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  • podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  • podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust 1 pkt 2 lub art. 113;
  • podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Wnioskodawca nabył ww. samochody osobowe od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej oraz od podmiotu w systemie VAT-marża i przeznaczył ww. samochody do dalszej odsprzedaży. Zatem przysługuje jemu prawo do stosowania procedury VAT-marża przy sprzedaży ww. samochodów.

Powyższe znajduje potwierdzenie w wydawanych indywidualnych interpretacjach podatkowych, m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-243/14-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-212/14-2/AK, Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy ITPP2/443 -976/14/AP, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu ILPP2/443-243/14-4/MR, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach EPP2/4512-832/15/AZ.

Należy również podkreślić, że Rzeczniczka Ministerstwa Finansów przedstawiła stanowisko Polskiej Agencji Prasowej, że sposób rozliczenia VAT od sprzedanego po 1 stycznia 2014 r. samochodu, przy nabyciu którego nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku, będzie podlegała opodatkowaniu VAT na zasadach ogólnych. Jednakże podatnik będzie mógł wówczas zastosować szczególną procedurę wynikającą z art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług (VAT-marża). Argumentując swoje stanowisko Pani Rzecznik oparła się na przepisach unijnych, a dokładniej art. 311 ust. 1 pkt 5 Dyrektywy 2006/112/WE Rady, zgodnie z którym w definicji podatnika pośrednika, stosowanej dla celów opodatkowania marżą system marży odnosi się także do wykorzystywania towarów. Zatem stosowanie systemu marży dotyczy również podatników, u których odsprzedawane towary używane były uprzednio wykorzystywane w firmie (nie tylko nabywane czysto w celach odsprzedaży).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu do samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia oraz nieprawidłowe w zakresie opodatkowania sprzedaży samochodów z zastosowaniem procedury VAT-marża w odniesieniu samochodów kupionych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską).

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ().

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W świetle art. 15 ust. 1 ustawy podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest osobą fizyczną posiadającą miejsce zamieszkania w Polsce oraz podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w podatku dochodowym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej. Dochody uzyskiwane z pozarolniczej działalności gospodarcza opodatkowane są stawką 19% (podatek liniowy).

Wnioskodawca zakupił używane samochód osobowe (samochody 1) od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna sprzedaży oraz używane samochody osobowe (samochody 2) w systemie VAT-marża od podmiotu, o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy. Samochody osobowe (oznaczone w opisie sprawy samochody 3), które Wnioskodawca wprowadził do ewidencji środków trwałych z majątku prywatnego zostały przez niego uprzednio zakupione w procedurze VAT-marża oraz sprowadzone w ramach procedury mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unii Europejskiej). Samochody 1, 2, 3 zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w dniu zakupu/oświadczenia i do dzisiaj są wykorzystywane w działalności pozarolniczej opodatkowanej. Samochody zakupione przez Wnioskodawcę zostały nabyte w celu późniejszej odsprzedaży jednocześnie z zamiarem użytkowania ich dla potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przed ich odsprzedażą.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy sprzedaż samochodów przy nabyciu których nie przysługiwało prawo odliczenia podatku naliczonego w związku z zakupem na podstawie umowy kupna sprzedaży oraz na podstawie faktury VAT-marża, będzie podlegała opodatkowaniu w systemie VAT-marża na podstawie art. 120 ustawy.

Należy wskazać, że ustawa o podatku od towarów i usług przewiduje stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy między innymi towarów używanych.

Przez towary używane zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Na podstawie art. 120 ust. 1 pkt 5 ustawy, przez kwotę sprzedaży rozumie się całkowitą kwotę, którą podatnik otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów od nabywcy lub osoby trzeciej, wliczając w to otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty bezpośrednio związane z tą dostawą, podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze oraz koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, którymi podatnik obciąża nabywcę, z wyłączeniem kwot, o których mowa w art. 29a ust. 7.

Natomiast przez kwotę nabycia w myśl art. 120 ust. 1 pkt 6 ustawy rozumie się wszystkie składniki wynagrodzenia, o których mowa w pkt 5, które dostawca towarów otrzymał lub ma otrzymać od podatnika.

Jak stanowi art. 120 ust. 4 ustawy w przypadku podatnika dokonującego dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika w ramach prowadzonej działalności, w celu odprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
  2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;
  4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;
  5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Dostawa towarów używanych, spełniających podaną wyżej definicję, może nastąpić na zasadach szczególnych, określonych w art. 120 ustawy, tj. w procedurze opodatkowania marży. Jest to szczególna forma opodatkowania, w której podstawą opodatkowania jest marża stanowiąca różnicę między kwotą sprzedaży a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku. Taka procedura opodatkowania może być stosowana w przypadku dostawy towarów używanych nabytych wcześniej przez podatnika w ramach prowadzonej działalności w celu odsprzedaży. Przy czym, dla opodatkowania dostawy towarów używanych w procedurze marży nie mniej ważne jest oprócz rodzaju towaru, który może zostać objęty tą procedurą także to, od kogo ten towar został kupiony. Zastosowanie tej procedury wymaga, aby towary używane były nabyte od podmiotów wymienionych w cyt. wyżej art. 120 ust. 10 ustawy.

Wspólną cechą wszystkich przedstawionych wyżej przypadków, warunkujących zastosowanie szczególnej procedury opodatkowania marży, jest to, że podmiot sprzedający używany towar pozbawiony był prawa do odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego przy jego nabyciu.

Ponadto, jak wynika z przepisu art. 120 ust. 4 ustawy, warunkiem niezbędnym do zastosowania tej procedury jest określenie, że towar samochód (także w sytuacji, gdy samochód ten przed odsprzedażą podatnik użytkował dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej) został jednak nabyty ostatecznie w celu odsprzedaży.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawca zakupił samochody 1 od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochody 2 w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochody 3 w procedurze VAT-marża i sprowadzone w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską). Samochody zakupione przez Zainteresowanego zostały nabyte w celu późniejszej odsprzedaży jednocześnie z zamiarem użytkowania ich dla potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przed ich odsprzedażą.

Mając na uwadze przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna -sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia, spełnione będą przesłanki pozwalające na zastosowanie procedury opodatkowania marży, bowiem zostały one nabyte od podmiotów, o których mowa w art. 120 ust. 10 pkt 1 i pkt 3 ustawy, a tym samym od nabycia tych pojazdów Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, a także jak wskazał Zainteresowany przeznaczył ww. pojazdy do dalszej odsprzedaży, jednocześnie z zamiarem użytkowania ich dla potrzeb prowadzonej opodatkowanej działalności gospodarczej przed ich odsprzedażą.

Ponadto w opisanej w pkt 3 sytuacji wprowadzenie przez osobę fizyczną samochodów do ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej jako osoba fizyczna nie stanowi żadnej z czynności art. 5 ustawy, bowiem nie towarzyszy temu przeniesienie prawa do rozporządzania danym samochodem jak właściciel.

W konsekwencji, w analizowanej sprawie przy sprzedaży przedmiotowych samochodów, tj. samochodów nabytych od osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej na umowę kupna-sprzedaży, samochodów nabytych w procedurze VAT-marża od podmiotu o którym mowa w art. 120 ust. 10 pkt 3 ustawy oraz samochodów nabytych w ramach procedury VAT-marża do majątku prywatnego i wprowadzonych do ewidencji środków trwałych na podstawie oświadczenia, Zainteresowanemu będzie przysługiwało prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża, przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie uznano jako prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy sprzedaż samochodów nabytych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską) będzie podlegała opodatkowaniu w systemie VAT-marża na podstawie art. 120 ustawy.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów na terytorium kraju;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 7 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o imporcie towarów rozumie się przez to przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Zgodnie z art. 47 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku import rzeczy osobistego użytku osoby fizycznej przenoszącej miejsce zamieszkania z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju, jeżeli łącznie są spełnione następujące warunki:

  1. rzeczy służyły do osobistego użytku tej osobie w miejscu zamieszkania na terytorium państwa trzeciego, z tym że towary nieprzeznaczone do konsumpcji musiały służyć do takiego użytku przez okres co najmniej 6 miesięcy przed dniem, w którym osoba ta przestała mieć miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego;
  2. rzeczy będą używane na terytorium kraju do takiego samego celu, w jakim były używane na terytorium państwa trzeciego;
  3. osoba fizyczna miała miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego nieprzerwanie przez okres co najmniej 12 miesięcy poprzedzających zmianę miejsca zamieszkania;
  4. rzeczy te przez 12 miesięcy od dnia zgłoszenia do procedury dopuszczenia do obrotu nie mogą zostać oddane jako zabezpieczenie, sprzedane, wynajęte, użyczone, wydzierżawione lub w inny sposób odstąpione odpłatnie lub nieodpłatnie bez wcześniejszego poinformowania o tym organu celnego.

W myśl art. 47 ust. 2 ustawy, zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1, nie stosuje się do:

  1. napojów alkoholowych;
  2. tytoniu i wyrobów tytoniowych;
  3. środków transportu przeznaczonych do działalności gospodarczej;
  4. artykułów potrzebnych do wykonywania zawodu lub zajęcia, innych niż przenośne przedmioty sztuki stosowanej lub wyzwolonej.

Zatem art. 47 ustawy wskazuje, że zwolnieniu z VAT podlega import rzeczy osobistego użytku osoby przenoszącej miejsce zamieszkania z terytorium państwa trzeciego na terytorium kraju. Aby móc zastosować przedmiotowe zwolnienie, należy spełnić warunki wskazane w art. 47 ust. 1 pkt 1-4 ustawy.

W tym miejscu jeszcze raz należy podkreślić, że wprowadzenie przez osobę fizyczną samochodów do ewidencji środków trwałych w prowadzonej przez niego działalności gospodarczej jako osoba fizyczna nie stanowi żadnej z czynności art. 5 ustawy, bowiem nie towarzyszy temu przeniesienie prawa do rozporządzania danym samochodem jak właściciel. Natomiast czynnością poprzedzającą sprzedaż przez Wnioskodawcę samochodów z mienia przesiedleńczego, która podlega pod ustawę o podatku od towarów i usług jest import samochodów na terytorium kraju, który jak wynika z powyższego przepisu może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT po spełnieniu wskazanych w przepisie art. 47 ustawy warunków.

Z przywołanego wyżej art. 120 ust. 10 ustawy wynika, że procedura opodatkowania marży znajduje zastosowanie w sytuacji, gdy nabycie towaru używanego przez podatnika jest nieopodatkowane z uwagi na status zbywcy określony w tym przepisie. Tym samym, gdy podatnik nabędzie towary używane od podmiotów innych niż wymienione w art. 120 ust. 10 ustawy, nie jest uprawniony do zastosowania opodatkowania marży.

Katalog zawarty w art. 120 ust. 10 ustawy jest katalogiem zamkniętym. Zatem jest to wyliczenie wszystkich możliwych sposobów nabycia towarów używanych, które upoważniają do zastosowania procedury opodatkowania marży do dalszej sprzedaży nabytych towarów używanych. W tym kontekście stwierdzić należy, że w ww. katalogu nie został wymieniony import towarów jako sposób nabycia towarów używanych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy należy stwierdzić, że w sytuacji gdy, jak wynika to z opisu sprawy, Wnioskodawca nabył celem dalszej odsprzedaży samochody, które stanowią mienie przesiedleńcze (z kraju poza Unią Europejską), w konsekwencji czego dokonał czynności importu ww. samochodów, która to czynność zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 3 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, niezależnie od tego czy korzysta ona, czy też nie korzysta ze zwolnienia na podstawie art. 47 ust. 1 ustawy, nie są spełnione przesłanki wynikające z powołanych wcześniej przepisów art. 120 ust. 10 ustawy, pozwalające na zastosowanie przy sprzedaży tych samochodów procedury opodatkowania marżą.

Reasumując, w analizowanej sprawie przy sprzedaży samochodów 3 przemieszczonych w ramach mienia przesiedleńczego (z kraju poza Unią Europejską), Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do zastosowania szczególnej procedury VAT-marża przewidzianej w art. 120 ust. 4 ustawy. W tej sytuacji bowiem nie są spełnione warunki art. 120 ust. 10 ustawy, gdyż Wnioskodawca nabył te samochody w związku z czynnością importu towaru, a ta czynność nie została wymieniona w wyżej powołanym przepisie.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego w opisie sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania

przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

w części prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej