brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu - Interpretacja - 0113-KDIPT1-2.4012.44.2017.2.MC

shutterstock
Interpretacja indywidualna z dnia 23.05.2017, sygn. 0113-KDIPT1-2.4012.44.2017.2.MC, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej

Temat interpretacji

brak możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 marca 2017 r. (data wpływu 17 marca 2017 r.), uzupełnionym pismami z dnia 27 marca 2017 r. (data wpływu 3 kwietnia 2017 r.) oraz z dnia 9 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 marca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. .

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 27 marca 2017 r. oraz z dnia 9 maja 2017 r poprzez przedłożenie dowodu wpłaty brakującej opłaty, doprecyzowanie opisu sprawy oraz wskazanie sposobu doręczenia korespondencji.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Wnioskodawca prowadzi działalność z zakresu: dostarczania wody na terenie Gminy, wynajmu lokali użytkowych i mieszkalnych, dzierżawy gruntów, dostarczania energii cieplnej do budynków mieszkalnych. W związku z uzyskanymi dochodami oraz ponoszonymi kosztami z tytułu działalności określonej jak wyżej, Zainteresowanemu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zdarzenie przyszłe:

Projekt pod nazwą w ramach konkursu pod nazwą .

Zdarzenie przyszłe:

Organizacja konkursów: plastycznego skierowanego do dzieci i młodzieży w wieku szkolnym i fotograficznego skierowanego do osób dorosłych (od 18 roku życia) oraz festynu ekologicznego dla wszystkich mieszkańców bez względu na wiek, płeć, status społeczny.

  1. Konkurs plastyczny dla dzieci i młodzieży w ramach rekrutacji przygotowane zostanie ogłoszenie o konkursie wraz z jego regulaminem, które zostanie dostarczone do szkół z terenu Gminy, do których uczęszczają najmłodsi mieszkańcy Gminy oraz zostaną zawieszone na tablicach sołeckich we wszystkich sołectwach z terenu Gminy, aby mogły dotrzeć do informacji o konkursie także dzieci i młodzież, która nie uczęszcza do szkół zlokalizowanych w Gminie, ale stanowi część społeczeństwa Gminy.
  2. Konkurs fotograficzny dla osób pełnoletnich konkurs skierowany jest do mieszkańców Gminy. Rekrutacja polegać będzie na zamieszczeniu ogłoszenia o konkursie wraz z jego regulaminem na stronie internetowej Urzędu Gminy w oraz na portalach mediów lokalnych. Ponadto informacja wraz z regulaminem zostanie zawieszona na tablicach sołeckich, do których dostęp ma każda osoba mieszkająca na terenie Gminy. Udział w konkursie będzie mogła wziąć każda zainteresowana osoba w wieku od 18 lat, która w terminie od 1 września do 30 listopada dostarczy wykonane zdjęcia zgodnie z wymogami regulaminu do sekretariatu Urzędu Gminy wraz z oświadczeniem o udziale w konkursie.
  3. Festyn ekologiczny rekrutacja w ramach festynu będzie miała charakter otwarty dla wszystkich mieszkańców Gminy oraz osób, które w tym dniu odwiedzą miejsce jego realizacji. Wstęp będzie bezpłatny dla wszystkich. Na terenie Gminy zostaną rozwieszone, wcześniej przygotowane, plakaty informujące o festynie oraz baner informacyjny.
  4. Przygotowanie albumu fotograficznego poświęconego przyrodzie okolic Gminy i Pradoliny . Zawarta zostanie umowa z osobą, która wykona skład graficzny publikacji oraz z profesjonalnym fotografem, który wykona zdjęcia do albumu. Ponadto znajdą się w nim także najlepsze fotografie wykonane przez uczestników konkursu fotograficznego. Rozesłane zostaną także zapytania ofertowe do drukarni na wykonanie druku albumu. Po przeanalizowaniu ofert dokonany zostanie wybór drukarni, która zrealizuje usługę. Album będzie przekazywany nieodpłatnie mieszkańcom Gminy oraz uczestnikom konkursów, a także pracownikom Urzędu Gminy.
  5. Wycieczka do Arboretum oraz Muzeum Lasu i Drewna w dla zwycięzców konkursów plastycznego (wraz z opiekunami pełnoletnimi) i fotograficznego. W związku z tym wynajęty zostanie autokar, a także zakupione bilety wstępu.

Edukacja ekologiczna powinna dotyczyć nie tylko dzieci w szkołach i przedszkolach ale ogółu społeczeństwa i powinna być prowadzona w sposób trwały, gdyż wtedy przynosi najlepsze efekty. Dzięki realizacji projektu mieszkańcy Gminy w łatwy i przyjemny sposób przyswoją wiedzę o środowisku, o formach jego ochrony. Efektem projektu będzie utożsamianie się ze swoim miejscem zamieszkania, współistnienia z przyrodą co znajdzie przejaw w emocjonalnym stosunku do tego miejsca, dostrzeganiu jego piękna, przeciwdziałaniu dewastacji elementów środowiska przyrodniczego. Dzięki wspieraniu aktywności twórczej oraz rozwijaniu indywidualnych zainteresowań i uzdolnień poprzez organizację konkursów, ukształtowane zostaną postawy, przede wszystkim młodego człowieka, które przyczynią się do wzrostu świadomości ekologicznej.

Realizacja projektu będzie realizowana częściowo ze środków własnych Wnioskodawcy oraz z pozyskanych z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Inwestycja nie generuje dochodu, ponieważ pozyskane fundusze zostaną przeznaczone na wydanie albumu fotograficznego i kalendarzy, organizację konkursów oraz zakup nagród dla ich uczestników, organizacje festynu ekologicznego.

Faktury na wydatki dokonane w ramach realizacji projektu wystawiane będą na Gminę , NIP .

Uzyskana interpretacja będzie przedłożona wraz z wnioskiem o dofinansowanie w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Ponadto wskazano, że efekty realizowanego projektu będą zaliczane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Realizowany projekt należy do zadań własnych Gminy, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2016 r., poz. 446 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gmina ma możliwość odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu pod nazwą w ramach konkursu pod nazwą ?

Zdaniem Wnioskodawcy, realizacja projektu w ramach konkursu pod nazwą nie daje możliwości odliczenia podatku VAT.

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług prawo to przysługuje (...) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (...) podatnikowi, o którym mowa w ustawie o VAT.

Ponieważ Wnioskodawca nie będzie prowadził sprzedaży opodatkowanej wydanych albumów i kalendarzy oraz udział w konkursach i festynie będzie odbywał się nieodpłatnie, dlatego nie ma możliwości odliczenia podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadania.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie promocji gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie spełniony, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy efekty zrealizowanego projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT od poniesionych wydatków na realizację projektu pn. w ramach konkursu pod nazwą , ponieważ efekty zrealizowanego projektu nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2016 r., poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej