Temat interpretacji
zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ... poniesionych po dniu 1 stycznia 2017 r. oraz prawa do ubiegania się o zwrot tego podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 2).
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) oraz art. 223 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. z 2016 r.,poz. 1948, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2016 r. (data wpływu 4 stycznia 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 6 marca 2017 r. (data wpływu 10 marca 2017 r.)o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ... poniesionych po dniu 1 stycznia 2017 r. oraz prawa do ubiegania się o zwrot tego podatku (pytanie oznaczone we wniosku nr 2) jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 4 stycznia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją projektu pod nazwą ... poniesionych po dniu 1 stycznia 2017 r. oraz prawa do ubiegania się o zwrot tego podatku. Powyższy wniosek uzupełniono pismem z dnia 6 marca 2017 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.
We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.
Gmina Miasta J (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest jednostką samorządu terytorialnego miastem na prawach powiatu w myśl art. 91 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r.o samorządzie powiatowym (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 595, ze zm., dalej: UOSP). Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT).
Gmina przystępuje do realizacji projektu pod nazwą ... (dalej: Projekt). Projekt będzie dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020, Priorytet IV Efektywność energetyczna, odnawialne źródła energii i gospodarka niskoemisyjna, Działanie 4.3. Efektywność energetycznai odnawialne źródła energii w infrastrukturze publicznej i mieszkaniowej, Poddziałanie 4.3.1. Efektywność energetyczna i odnawialne źródła energii w infrastrukturze publiczneji mieszkaniowej ZIT. Projekt będzie realizowany w okresie od 31 sierpnia 2015 r. do31 grudnia 2018 r. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie Projektu, wydatki kwalifikowane Projektu wyniosą X zł, natomiast poziom dofinansowania wyniesie Y zł. Dotychczas, Gmina poniosła wydatki na aktualizację kosztorysów inwestorskich oraz wymianę stolarki okiennej i drzwiowej, pozostałe wydatki związane z realizacją inwestycji będą ponoszone po 1 stycznia 2017 r.
Projekt obejmuje kompleksową termomodernizację trzech placówek oświatowych Gminy budynku Szkoły Podstawowej nr 14 (dalej: SP14), Szkoły Podstawowej nr 16 (dalej: SP) oraz budynku Przedszkola Miejskiego nr 2 (dalej: PM2).
W budynku PM2 w ramach Projektu będą wykonane następujące działania termomodernizacyjne:
i. montaż próżniowych kolektorów słonecznych oraz zasobników na wodę;
ii. dostosowanie obecnej instalacji ciepłej wody użytkowej do potrzeb wykorzystania kolektorów słonecznych;
iii. ocieplenie ścian zewnętrznych;
iv. wymiana drzwi zewnętrznych drewnianych;
v. ocieplenie stropodachu.
W budynku SP14 w ramach Projektu zostaną z kolei przeprowadzone następujące działania termomodernizacyjne:
i. wymiana istniejących kotłów koksowych na gazowe kotły kondensacyjne;
ii. wymiana instalacji centralnego ogrzewania na nowoczesną instalację z grzejnikami wyposażonymi w zawory termostatyczne;
iii. ocieplenie ścian zewnętrznych w technologii lekkiej-mokrej;
iv. wymiana drzwi zewnętrznych drewnianych i stalowych;
v. ocieplenie stropodachu nad budynkiem głównym i salą gimnastyczną.
W budynku SP16 w ramach Projektu zostaną z kolei przeprowadzone następujące działania termomodernizacyjne:
i. wymiana instalacji centralnego ogrzewania na nowoczesną instalację z grzejnikami wyposażonymi w zawory termostatyczne;
ii. ocieplenie ścian zewnętrznych w technologii lekkiej-mokrej;
iii. wymiana drzwi zewnętrznych drewnianych i stalowych;
iv. wymiana stolarki stalowej;
v. ocieplenie stropodachu nad budynkiem głównym, łącznikiem wejściowym z szatniami oraz salą gimnastyczną;
vi. wymiana stolarki okiennej drewnianej.
Budynki, na których będzie przeprowadzona termomodernizacja znajdują się w trwałym zarządzie odpowiednio PM2, SP14 oraz SP16.
Beneficjentem Projektu, inwestorem i zamawiającym jest Wnioskodawca. Wszystkie faktury w trakcie realizacji Projektu będą wystawiane na Gminę. Podmiotem realizującym Projekt będzie Miejski Zespół Obsługi Placówek Oświatowo-Wychowawczych w J (dalej: MZOPOW). Do zadań MZOPOW będzie należało dokonywanie wyboru wykonawcy zgodnie
z przepisami o zamówieniach publicznych, zawieranie umów z wykonawcami, nadzorowanie realizacji projektu pod względem merytorycznym oraz prowadzenie rachunkowości Projektu.
MZOPOW, PM2, SP14 oraz SP16 są jednostkami
organizacyjnymi nieposiadającymi osobowości prawnej, prowadzonymi w
formie jednostek budżetowych Gminy, finansowanymi
z jego budżetu.
MZOPOW jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny oraz składa
deklaracje dla podatku VAT, z kolei PM2, SP14 oraz SP16 korzystają
obecnie ze zwolnienia,
o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o
VAT i w związku z tym nie są zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni
oraz nie składają deklaracji dla podatku VAT.
Zakupione w ramach Projektu towary i usługi zostaną
nieodpłatnie przekazane przez Gminę na rzecz PM2, SP14 oraz SP16. PM2,
SP14 oraz SP16 będą wykorzystywać termomodernizowane budynki, a więc
zakupione w ramach Projektu towary i usługi, na potrzeby świadczenia
nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach ich zadań
statutowych oraz do wykonywania działalności gospodarczej (najem
pomieszczeń w celach komercyjnych oraz
w celach
mieszkaniowych).
Na dzień złożenia wniosku, Gmina uwzględnia w rozliczeniach w zakresie podatku VAT fakt odrębności powołanych przez nią jednostek budżetowych i nie wykazuje obrotów generowanych przez te jednostki w składanych przez siebie deklaracjach VAT. Gmina planuje podjęcie wspólnych rozliczeń z dniem 1 stycznia 2017 r.
Pismem z dnia 6 marca 2017 r. Wnioskodawca uzupełnił opis sprawy o następujące informacje:
- efekty ww.
Projektu będą wykorzystywane jednocześnie:
- do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług w postaci świadczenia usług odpłatnego najmu/dzierżawy powierzchni użytkowych,
- do wykonywania czynności zwolnionych od podatku w postaci świadczenia usług w zakresie odpłatnego wynajmowania znajdujących się w ww. budynkach mieszkań na cele mieszkaniowe,
- do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w postaci świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych na rzecz dzieci i młodzieży, realizowanych w ramach zadań statutowych ww. jednostek budżetowych;
- przypisanie towarów i usług zakupionych w związku z realizacją Projektu w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe. Jak wskazano we wniosku orazw odpowiedzi na pyt. a) powyżej, efekty realizacji Projektu będą wykorzystywane jednocześnie do działalności gospodarczej (odpłatne świadczenie usług najmu powierzchni użytkowych oraz powierzchni mieszkalnych na cele mieszkaniowe) oraz do celów innych niż działalność gospodarcza (realizacja zadań własnych w zakresie edukacji);
- Wnioskodawca nie będzie w stanie dokonać wyodrębnienia całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Jak wskazano we wniosku o interpretację, Projekt obejmuje kompleksową termomodernizację budynków. Termomodernizacja obejmować będzie prace dotyczące budynku jako całości i nie będzie możliwe wyodrębnienie prac/robót/podatku VAT naliczonego dotyczącego jedynie wynajmowanych powierzchni użytkowych.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu poniesionych po dniu 1 stycznia 2017 r. lub ubiegania sięo zwrot tego podatku?
Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zw. z art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 tejże ustawy, Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków związanych z realizacją Projektu poniesionych po dniu1 stycznia 2017 r.
Uzasadnienie:
Odliczenie podatku VAT uwagi ogólne.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15
(z pewnymi zastrzeżeniami niemającymi zastosowania w przedmiotowej sprawie), przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Z treści cytowanych przepisów wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje w sytuacji, gdy zostaną spełnione następujące warunki:
- odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz
- towary i usługi, w związku z nabyciem których podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Należy jednocześnie zauważyć, że odliczenie podatku VAT naliczonego może być częściowe, tzn. podatnik ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności nieopodatkowanych podatkiem VAT.
Częściowe prawo do odliczenia podatku VAT.
Wyrażoną w cytowanym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego uzupełniają regulacje zawarte w art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90i 91 tejże ustawy.
Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej (dalej: sposób określenia proporcji).
Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.
Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Jednostka samorządu terytorialnego jako podatnik VAT.
Tak jak zostało wskazane powyżej, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy podatku VAT. Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel tub rezultat takiej działalności. Art. 15 ust. 2 ustawy o VAT zawiera autonomiczną definicję działalności gospodarczej, która obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Art. 15 ust. 6 ustawy o VAT zawiera specyficzne uregulowania dotyczące organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy. W myśl tego przepisu, w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy nie są uznawane za podatnika, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Oznacza to, że jednostka samorządu terytorialnego będzie uznana za podatnika podatku VAT w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jej zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jej zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Jednostki samorządu terytorialnego, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działają w charakterze podatnika podatku VAT. Natomiast w zakresie realizacji zadań własnych (działalności publicznoprawnej) nie są uznawane za podatnika, tym samym nie wykonują samodzielnie działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2.
Zgodnie z art. 92 ust. 1 UOSP, funkcje organów powiatu w miastach na prawach powiatu sprawuje rada miasta i prezydent miasta. Miasto na prawach powiatu jest gminą wykonującą zadania powiatu na zasadach określonych w tej ustawie (art. 92 ust. 2 UOSP). Ustrój i działanie organów miasta na prawach powiatu, w tym nazwę, skład, liczebność oraz ich powoływanie i odwoływanie, a także zasady sprawowania nadzoru, określa ustawa o samorządzie gminnym (art. 92 ust. 3 UOSP).
Zgodnie z art. 4 UOSP, powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie m.in. edukacji publicznej. Stosownie do art. 6 ust. 1 UOSP, w celu wykonywania zadań, powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami. Takimi jednostkami organizacyjnymi są m.in. jednostki budżetowe, których zasady funkcjonowania wynikają z przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (tekst jedn. Dz. U. z 2013 r., poz. 885, ze zm.) (dalej: UOFP).
Zgodnie z art. 11 ust. 1 UOFP, jednostkami budżetowymi są jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych nieposiadające osobowości prawnej, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu gminy, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Podstawą gospodarki finansowej jednostki budżetowej jest plan jej dochodów i wydatków, co wynika
z art. 11 ust. 3 UOFP. Wraz z utworzeniem jednostki budżetowej, organ założycielski nadaje jej statut oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd, o czym stanowi art. 12 ust. 2 UOFP.
W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: Trybunał) w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław (dalej: Wyrok), samorządowe jednostki budżetowe nie posiadają odrębności podatkowej na gruncie przepisów o VAT, zatem wszelkie czynności przez nie dokonywane powinny być rozliczane przez jednostkę samorządu terytorialnego, która je utworzyła. W związku z ww. wyrokiem nr C-276/14, Ministerstwo Finansów wydało Komunikaty, w których stwierdzono, że mając na uwadze rozstrzygnięcie TSUE, zakłada się obowiązkowe scentralizowanie w samorządach rozliczeń w zakresie podatku VAT. Aby zapewnić samorządom czas na przygotowanie się do nowego modelu rozliczeń, do momentu obowiązkowego scentralizowania, tj. do 1 stycznia 2017 r., nie będą kwestionowane rozliczenia dokonywane z zastosowaniem obecnego modelu.
Mając na uwadze przedstawione powyżej przepisy, wnioski płynące z Wyroku oraz przestawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że do dnia 31 grudnia 2016 r. Gminę i jej jednostki budżetowe, a więc MZOPOW, SP5 oraz G11, należy traktować jako odrębnych podatników podatku VAT natomiast od dnia 1 stycznia 2017 r. jako jednego podatnika podatku VAT.
Prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją Projektu.
Zgodnie z art. 5 ust. 7 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2015 r., poz. 2156, ze zm.), organ prowadzący szkołę lub placówkę odpowiada za jej działalność. Do zadań organu prowadzącego szkołę lub placówkę należy m.in. wykonywanie remontów obiektów szkolnych oraz zadań inwestycyjnych w tym zakresie oraz wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania, programów wychowawczych, przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów oraz wykonywania innych zadań statutowych. Należy zatem uznać, że przeprowadzanie remontów obiektów szkolnych, zadań inwestycyjnych w tym zakresie oraz wyposażanie szkoły w pomoce dydaktyczne, należy do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego.
Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, rezultaty Projektu będą od 1 stycznia 2017 r. wykorzystywane przez Gminę zarówno na potrzeby świadczenia nieodpłatnych usług edukacyjnych realizowanych w ramach jej zadań statutowych oraz do wykonywania działalności gospodarczej (najem pomieszczeń w celach komercyjnych oraz w celach mieszkaniowych). W rezultacie należy stwierdzić, że w świetle przedstawionych powyżej regulacji prawnych: w odniesieniu do wydatków poniesionych od 1 stycznia 2017 r., Gminie będzie przysługiwało częściowe prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług związanych z realizacją Projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zw. z art. 86 ust. 2a-2h oraz art. 90 tejże ustawy.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Rozpatrując kwestie poruszone we wniosku w pierwszej kolejności należy wskazać na art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (Dz. U., poz. 1454), zwanej dalej ustawą z dnia 5 września 2016 r., zgodnie z którym, jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi najpóźniej od dnia 1 stycznia 2017 r.
Stosownie zaś do art. 4 ustawy z dnia 5 września 2016 r., jednostka samorządu terytorialnego, której jednostki organizacyjne rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi we wszystkie przewidziane w przepisach dotyczących podatku prawa i obowiązki jednostek organizacyjnych.
Jak stanowi art. 2 pkt 1 ustawy z dnia 5 września 2016 r., przez jednostkę organizacyjną rozumie się:
- utworzone przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy;
- urząd gminy, starostwo powiatowe, urząd marszałkowski.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r., poz. 710, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
- nabycia towarów i usług,
- dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.
Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.
Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej