Temat interpretacji
Odpowiadając na pismo z dnia 17.05.2004 r. uzupełnione następnie pismem z dnia 14.06.2004 r. w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku, działając w oparciu o art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), wyjaśnia jak niżej:
Z treści ww. pisma wynika, że pani Maria D. prowadzi działalność gospodarczą w zakresie cięcia, heblowania i impregnacji drewna. Wyprodukowany towar w postaci płyt klejonych (fryzy) jest sprzedawany firmie niemieckiej (faktura wystawiana jest na firmę niemiecką, zapłata dokonywana jest przez tę firmę). Towar ten przekazywany jest do przetworzenia firmie mającej siedzibę na terytorium Polski, a następnie w formie gotowego wyrobu wysyłany przez tę firmę do Niemiec. Pani D. zawarła z firmą niemiecką, czyli finalnym odbiorcą oraz z firmą polską zajmującą się przetwarzaniem surowca "trójstronną umowę". Podatniczka stoi na stanowisku, iż wykonywana przez jej firmę czynność stanowi dostawę wewnątrzwspólnotową. Ma zatem, po wcześniejszym zarejestrowaniu się w urzędzie skarbowym jako podatnik VAT UE, prawo do zastosowania stawki podatku od towarów i usług w wysokości 0 %.
Przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności opodatkowanych na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, jeżeli temu wywozowi towarzyszy przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Podstawowym warunkiem uznania dostawy towarów za dostawę wewnatrzwspólnotową jest wywóz towarów z terytorium Polski na terytorium państwa członkowskiego.
W sytuacji opisanej przez podatniczkę w przedmiotowym zapytaniu sprzedany towar nie opuszcza terytorium Polski, gdyż jest przekazywany kolejnej firmie polskiej celem dalszego przetworzenia. Nie występuje tu zatem wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów określona zacytowanym wyżej przepisem. Ma natomiast miejsce krajowa dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowana w Polsce właściwą stawką podatku VAT, wynoszącą - stosownie do art. 41 ust. 1 tej ustawy - 22 %.
Podatniczka w przedmiotowym wniosku zaznacza, iż zawarła z firmą niemiecką będącą finalnym odbiorcą oraz z firmą polską zajmującą się dalszym przetwarzaniem towaru "trójstronną umowę". Ustawa o podatku od towarów i usług nie reguluje pojęcia "umowa trójstronna", zdefiniowana została natomiast "wewnątrzwspólnotowa transakcja trójstronna". Zgodnie z art. 135 ust. 1 pkt 2 ustawy przez "wewnatrzwspólnotową transakcję trójstronną" rozumie się transakcję, w której są spełnione łącznie następujące warunki:
- trzech podatników VAT zidentyfikowanych na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych w trzech różnych państwach członkowskich uczestniczy w dostawie towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności, przy czym dostawa tego towaru jest dokonana między pierwszym i drugim oraz drugim i ostatnim w kolejności,
- przedmiot dostawy jest wysyłany lub transportowany przez pierwszego lub też transportowany przez drugiego w kolejności podatnika VAT lub na ich rzecz z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego.
Zacytowane wyżej przepisy nie mają zastosowania w przedstawionym przez podatniczkę przypadku.
Reasumując transakcja dotycząca sprzedaży towaru firmie działającej na terytorium kraju członkowskiego, w sytuacji, gdy przed wysyłką towaru do tej firmy jest on przekazywany do przetworzenia firmie mającej siedzibę na terytorium Polski, a następnie przez tę firmę wysyłany do firmy działającej na terytorium kraju członkowskiego w formie gotowego wyrobu nie została w nowej ustawie o podatku od towarów i usług z dnia 11.03.2004 r. objęta żadną preferencyjną stawką podatku. Zastosowanie znajduje zatem stawka podstawowa wynosząca - stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy - 22 %.
W świetle powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nisku uznaje, że stanowisko podatniczki zawarte w piśmie z dnia 17.05.2004 r. jest nieprawidłowe.