Stan faktyczny - Interpretacja - PI/005-2288/04/CIP

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 14.12.2004, sygn. PI/005-2288/04/CIP, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny

Podatnik wykonuje publiczny transport zbiorowy osób. Z tego tytułu otrzymuje dopłaty do krajowych autobusowych przewozów pasażerskich z tytułu stosowania obowiązujących ustawowych ulg dla pasażerów. Rodzaje uprawnień do ulgowych przejazdów w regularnych przewozach osób oraz sposób finansowania dopłat reguluje ustawa z dnia 20 czerwca 1992r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002r. Nr 175 poz. 1440 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 8a ww. ustawy, kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi. Przy określaniu wielkości dopłaty nie uwzględnia się podatku od towarów i usług.

Ocena prawna stanu faktycznego

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4.

Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 8a ust. 3 ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. nr 175, poz. 1440 ze zm.) kwotę dopłaty stanowi różnica pomiędzy wartością sprzedaży biletów obliczoną według cen nieuwzględniających ustawowych ulg a wartością sprzedaży tych biletów w cenach uwzględniających te ulgi.

Sposób obliczenia przyznanej dopłaty (dotacji) wskazuje na bezpośredni związek ze świadczeniem usług, o których mowa w art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, co oznacza, że dotacja wchodzi do obrotu stanowiącego podstawę opodatkowania podatkiem VAT. Otrzymana dopłata opodatkowana będzie stawką właściwą dla przewozów pasażerskich taborem samochodowym w wysokości 7%.

Stosownie do art. 19 ust. 21 cyt. ustawy z dnia 11 marca 2004 r., moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika, a w przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przedmiotem działalności Podatnika jest przewóz osób. W ramach tej działalności Podatnik zobowiązany jest do realizacji uprawnień do ulg ustawowych za przewóz osób, przysługującym niektórym pasażerom.

Tytułem zwrotu związanych z tym kosztów Podatnik otrzymuje stosowną dopłatę finansową.

Dopłata ta w myśl art. 29 ust. 1 ustawy jest obrotem stanowiącym podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę fakt, iż obrót w rozumieniu ustawy o VAT nie zawiera kwoty należnego podatku - otrzymane dopłaty należy traktować jako kwoty brutto (z zawartym w nich podatkiem od towarów i usług według właściwych stawek podatkowych).

Otrzymana kwota dotacji do sprzedaży biletów ulgowych stanowi kwotę brutto w rozumieniu ww. art. 29 ustawy o VAT, co oznacza, że z otrzymanej kwoty dotacji należy zapłacić podatek wyliczony według stawki 6.54% od kwoty brutto (tzn. rachunkiem w "stu").

Izba Skarbowa w Gdańsku