W związku z pismem Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach Nr PP3-005-141/04 z dnia 11.10.2004 r., dotyczącym skorygowania odpowiedzi udzielonej na podst... - Interpretacja - RO/436/175/1/2004

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 25.10.2004, sygn. RO/436/175/1/2004, Świętokrzyski Urząd Skarbowy

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

W związku z pismem Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach Nr PP3-005-141/04 z dnia 11.10.2004 r., dotyczącym skorygowania odpowiedzi udzielonej na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), dla "Z" S. A., Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach, stosownie do postanowień art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej, udziela sprostowania udzielonej Podatnikowi odpowiedzi.

Należy wyjaśnić, iż zaproponowany przez Spółkę sposób dokumentowania świadczeń finansowanych z Zakładowego Funduszu Socjalnego naruszałby zasady ewidencjonowania zawarte w przepisach ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), ponieważ jest to zależne od rodzaju świadczenia na rzecz pracownika.

Zatem w przypadku, gdy pracownik nabywa określone towary lub usługi na własną rękę, a później otrzymuje dofinansowanie z funduszu, udzielenie tego dofinansowania pracownikowi nie jest opodatkowane. Samo dofinansowanie - przekazanie pieniędzy - nie jest czynnością opodatkowaną.

Może być jednak tak, że pracodawca przekazuje pracownikom towary lub usługi w ramach działalności socjalnej i są one realizowane odpłatnie (dot. odpłatności w całości lub w części), zatem będą one podlegać opodatkowaniu na zasadach ogólnych wg właściwej dla danego świadczenia stawki. Ponadto przy częściowej odpłatności podstawą opodatkowania jest tylko ta odpłatność. Zatem jest to odpłatne świadczenie, gdzie podstawa opodatkowania jest równa odpłatności ponoszonej przez pracownika. W tej sytuacji pracodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT przy zakupie (w odpowiedniej części).

Natomiast do czynności przekazania pracownikom świadczeń rzeczowych oraz usług nieodpłatnie mają zastosowanie przepisy art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy. Wynika z nich, że:
- za odpłatną dostawę towarów uważa się również przekazanie lub zużycie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste pracowników, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części,
- za odpłatne świadczenie usług uważa się także nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste pracowników oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Zatem w dwóch w/w sytuacjach, jeżeli nabyto towary lub usługi do działalności opodatkowanej, a następnie nastąpiła zmiana przeznaczenia towaru lub usługi - Podatnik winien opodatkować te czynności podatkiem VAT.

Jeżeli jednak Podatnik nabył towar lub usługę w celu nieodpłatnego przekazania, to nie miał prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z nabytym towarem lub usługą. Takie przekazanie nie podlega opodatkowaniu VAT.

Świętokrzyski Urząd Skarbowy