Temat interpretacji
W związku z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług / Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm./ i po rozpatrzeniu wniosku o pisemną interpretację co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przekształcenia prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności.Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Kaliszustwierdza, że stanowisko przedstawione przezK SPÓŁDZIELNIA MIESZKANIOWAw w/w wniosku jest prawidłowe
Do tut. Urzędu Skarbowego wplynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Powyższy wniosek zawiera dwa pytania. Niniejszym postanowieniem udziela się odpowiedzi na pierwsze pytanie, na drugie zostanie wydane odrębne postanowienie.
Z przedstawionego stanu faktycznego dotyczącego pierwszego pytania wynika, że wnioskodawca jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości gruntowych zabudowanych na cele mieszkaniowe, użytkowe i zabudowane garażami.
Na podstawie ustawy z dnia 29.07.2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości / Dz.U. Nr 175, poz.1459 / Spółdzielnia wystąpi o przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności nieruchomości zajmowanych na cele mieszkaniowe i garaże.
W związku z powyższym wnioskodawca przesyła pytanie:
Czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności na podstawie ustawy z dnia 29.07.2005r. / Dz.U. Nr 175, poz.1459 / na rzecz dotychczasowego użytkownika wieczystego podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów usług?
We własnym stanowisku wnioskodawca pisze, że do przekształcenia prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności mają zastosowanie przepisy ustawy z 29.07.2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości / Dz.U. Nr 175, poz.1459 / oraz ustawy z 21.08.1997r. o gospodarce nieruchomościami / tj. Dz.U. Nr 46 z 2000r.,poz.543 ze zm./. Zdaniem wnioskodawcy czynności przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości należą do zakresu zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa na organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy. Wnioskodawca pisze, że przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości na rzecz dotychczasowego wieczystego użytkownika nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art.15 ust.6 ustawy o VAT oraz § 8 ust. l pkt 13 rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług / Dz.U. nr 97 z 2004r.,poz.970 ze zm./, gdyż na podstawie tych przepisów nie są podatnikiem podatku VAT m.in. jednostki samorządu terytorialnego i urzędy je obsługujące realizujące zadania określone odrębnymi przepisami.
W odpowiedzi na przesłane zapytanie Naczelnik tut.Urzędu stwierdza, że przedstawione stanowisko jest prawidłowe i wyjaśnia. Przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności przeprowadzone na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości / Dz. U. Nr 175, poz. 1459 /, zostaje dokonane poprzez wydanie decyzji administracyjnej w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej. Zgodnie z art. 15 ust. 6 cytowanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zwraca się uwagę, że na podstawie art.3.1 cytowanej wyżej ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości, decyzję o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości wydaje:
a/ starosta - w przypadku nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa, w tym również nieruchomości, w stosunku do których prawo własności Skarbu Państwa wykonują inne państwowe osoby prawne
b/ wójt, burmistrz, prezydent miasta, zarząd powiatu albo zarząd województwa - odpowiednio w przypadku nieruchomości stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego. A zatem, przekształcenie prawa wieczystego użytkowania gruntu w prawo własności na podstawie decyzji administracyjnej nie będzie podlegało podatkowi od towarów i usług.
Jednocześnie Naczelnik Urzędu Skarbowego zwraca uwagę, że przedmiotem interpretacji prawa podatkowego jest stan faktyczny / ewentualnie potencjalny / wykonywanych bądź zamierzonych czynności oraz skutki podatkowe wynikające z tych czynności wykonywanych przez wnioskującego. To czy przekształcenie prawa użytkowania wieczystego w prawo własności na podstawie cytowanej wyżej ustawy o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie leży w gestii wnioskodawcy, ponieważ nie jest on organem do tego uprawnionym. Przedmiotem niniejszej interpretacji mogła by być natomiast np. możliwość odliczenia podatku VAT, gdyby taki podatek w wyniku wskazanego przekształcenia wystąpił. Reasumując: Naczelnik Drugiego Wielkopolskiego Urzędtu Skarbowego informuje, ze interpretacji udzielonej w trybie art. 14 cytowanej wyżej ustawy Ordynacja podatkowa jest wszystko co dotyczy prawa i obowiązków wnioskującego, w tym przypadku w zakresie podatku od towarów i usług.
Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.