Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa( Dz.U. nr 8, poz. 60 z 2005 r.- tekst jednolity) Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej :- uznaje za prawidłowe stanowisko Podatnika przedstawione we wniosku z dnia 01.04.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie przemieszczenia towarów z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, które zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego zaimportowane i mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju.
U Z A S A D N I E N I E
W dniu 01.04.2005 r. do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej wpłynął wniosek złożony przez Podatnika o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. Powyższy wniosek został uzupełniony w dniu 26.04.2005 r. i 03.06.2005 r.Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W zapytaniu przedstawiono następujący stan faktyczny:Podatnik dokonuje zakupów towarów handlowych w krajach azjatyckich. Towary te są sprowadzane drogą morską do Hamburga. Niemiecka Firma działając w imieniu Podatnika dokonuje zgłoszenia celnego i gwarantuje należności celne. Agencja Celna obciąża Podatnika za usługi związane z odprawą celną, ubezpieczenie i koszty transportu. Urząd Celny wystawia decyzję podatkową, w której naliczone zostaje cło. Po dokonaniu odprawy celnej towar zostaje dopuszczony do obrotu na obszarze Unii Europejskiej i może opuścić Portowy Urząd Celny w Hamburgu. Następnie towar zostaje przemieszczony na terytorium kraju, gdzie następuje ich sprzedaż. Podatnik zakupy te wykazuje w deklaracji podsumowującej jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru od Firmy z Niemiec.
W związku, z czym Podatnik wystąpił do tutejszego organu z zapytaniem czy zakupy te stanowią dla niego wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.
Zdaniem podatnika czynności te nie są importem towarów, bowiem ich przywóz nastąpił z terytorium państwa należącego do Wspólnoty, lecz spełniają przesłanki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z art. 11 ustawy o podatku od towarów i usług.
Na podstawie przedstawionego stanu faktycznego tut. Organ informuje, że w myśl art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. nr 54, poz. 535 z późn. zm. ) przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika na terytorium kraju. Obowiązek podatkowy w imporcie towarów powstaje, co do zasady z chwilą objęcia towarów procedurą dopuszczenia do obrotu, a zatem z chwilą dokonania odprawy celnej. Podatek od importu towarów płacony jest w kraju, w którym nastąpiło dopuszczenie towarów do obrotu. Jeżeli towar został dopuszczony do obrotu na terenie Niemiec - tzn. powstanie tam obowiązek z tytułu cła oraz podatku od impotru zgodnie z obowiązującymi tam przepisami podatkowymi. Wówczas polski podatnik z tytułu zaimportowania towarów do Niemiec stanie się podatnikiem podatku od wartości dodanej. Dalsze przemieszczenie tego towaru z terytorium Niemiec do Polski przez polskiego podatnika będzie stanowiło już wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, zgodnie z art. 11 ust. 1 w/w ustawy. Reasumując podmiot, który zaimportował towar na teren państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, stał się podatnikiem podatku od wartości dodanej z tytułu importu. Natomiast przemieszczenie tego towaru z terenu tego państwa członkowskiego na terytorium kraju jest dla tego podatnika podatku od towarów i usług wewnątrzwspólnotowym nabyciem towaru. Nie nastąpił natomiast import towarów do Polski, bowiem towar ten został dopuszczony do obrotu na terenie Niemiec. Tak więc nie zostały spełnione przesłanki z art. 36 ust. 1cyt. ustawy zgodnie, z którym z przypadku, gdy towary zostaną objęte, na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, procedurą składu celnego, tranzytu, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń i towary te przestaną podlegać tym procedurom na terytorium kraju, uważa się, iż import tych towarów będzie dokonany na terytorium kraju. Bez znaczenia z punktu widzenia polskich przepisów podatkowych pozostaje fakt, czy organy podatkowe w Niemczech pobrały podatek od importu.W związku z powyższym przedstawione przez podatnika we wniosku stanowisko jest prawidłowe. Biorąc powyższe pod uwagę postanowiono jak sentencji.
Ponadto tut. Organ zauważa, iż ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż niemiecka Firma z Niemiec świadczy jedynie usługi związane odprawą celną, ubezpieczeniem i transportem, i z tego tytułu wystawia fakturę. Zatem nie jest ona dostawcą tych towarów.Ponieważ w informacjach podsumowujących VAT UE wykazuje się tylko dokonane wewnątrzwspólnotowe dostawy i nabycia towarów, a Firma Niemiecka świadczy dla Państwa jedynie usługi, zatem czynności tych nie wykazuje się w informacjach podsumowujących VAT-UE.
Niniejsze postanowienie zostało wydane z upoważnienia Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bielsku-Białej w oparciu o art. 143 § 1 i § 2 pkt 1 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa. Przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego na dzień wydania postanowienia (art. 14a § 2 cyt. Ordynacji podatkowej).Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 cyt. Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji: Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała, ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 14 § 4 i art. 236 § 2 pkt 1 cyt. Ordynacji podatkowej). Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie. Zażalenie podlega opłacie skarbowej.