Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 i § 5, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29.08.19... - Interpretacja - I US-II/443/16/05/1

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 07.04.2005, sygn. I US-II/443/16/05/1, Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie - działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4 i § 5, w związku z art. 216 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 5 ust. 1, art. 86 ust. 1, art. 88 ust. 1 pkt 2 i ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku Jednostki z dnia 10.02.2005 r., znak EG-8/04, uzupełnionego pismem z dnia 1.03.2005 r., znak EG-9/04 oraz pismem z dnia 16.03.2005 r., znak EG-12/05, w sprawie wydania pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w części dotyczącej prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją projektu inwestycyjnego ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji? ? postanawia uznać stanowisko strony przedstawione w przedmiotowym wniosku za prawidłowe.

Na podstawie wniosku z dnia 10.02.2005 r., znak EG-8/04, uzupełnionego pismem z dnia 1.03.2005 r., znak EG-9/04 oraz pismem z dnia 16.03.2005 r., znak EG-12/05, Podatnik wystąpił do tut. organu o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

W złożonym w tut. organie wniosku podatnik wskazał, iż w 2003 r. pomiędzy Komisją Europejską a Rzeczpospolitą Polską podpisano Memorandum Finansowe dotyczące przyznania środków pomocowych na realizację projektu inwestycyjnego ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji?. Inwestycje w ramach opisanego przedsięwzięcia obejmą modernizację stacji uzdatniania wody i oczyszczalni ścieków, realizowane m.in. ze Funduszu Spójności (ISPA). Beneficjentem końcowym pomocy jest Gmina R., zaś inwestorem ?M.? Sp. z o.o. na mocy umowy o przekazaniu realizacji projektu (umowy oddelegowania). Środki pomocowe kierowane będą wprost do inwestora na otwarty w tym celu rachunek bankowy, z którego dokonywane będą płatności wynikające z faktur związanych z realizacją inwestycji (faktury będą wystawiane na inwestora). Realizacja inwestycji w 55% będzie finansowana ze środków pomocowych, zaś w 45 % ze środków własnych inwestora.

Właścicielem majątku wytworzonego w ramach dotacji z Funduszu ISPA pozostanie Gmina R. Formę korzystania z tego majątku przez ?M.? Sp. z o.o. ureguluje umowa użyczenia. Spółka nie będzie mogła dokonywać odpisów amortyzacyjnych, które stanowiłyby koszt uzyskania przychodu od części majątku sfinansowanego z Funduszu ISPA. Wydatki związane z przedmiotową inwestycją będą służyły wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT: zaopatrzeniu ludności w wodę oraz odprowadzaniu i oczyszczaniu ścieków.

W przedstawionym stanie faktycznym, przedmiotem zapytania podatnika jest możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony z faktur dokumentujących poniesienie wydatków inwestycyjnych w ramach projektu inwestycyjnego ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji?.

Mając powyższe na uwadze tut. organ zważył co następuje:

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Na podstawie art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego. Jednocześnie na podstawie art. 88 ust. 3 pkt 1-8 ustawa o VAT określa przypadki kiedy art. 88 ust. 1 pkt 2 nie znajdzie zastosowania. W dyspozycji przepisu art. 88 ust. 3 pkt 1-8 nie mieści się jednak stan faktyczny przedstawiony we wniosku podatnika.

Jednak katalog przypadków nabycia towarów i usług, uprawniających do obniżenia kwoty podatku należnego, innych niż wymienione w art. 88 ust. 3 ustawy o VAT, ulega poszerzeniu na podstawie Rozdziału 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, określającego inne niż wymienione w art. 88 ust. 3 ustawy przypadki nabycia towarów lub usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o których mowa w art. 87 ustawy. W myśl przepisu § 15 tegoż rozporządzenia, przy nabyciu lub imporcie towarów i usług za inne środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej niż określone § 6 ust. 3 i 4 rozporządzenia, odliczenie podatku następuje niezależnie od spełnienia warunków związanych z zaliczeniem wydatków do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

Przez inną bezzwrotną pomoc zagraniczną, o której mowa powyżej, rozumie się środki finansowe przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub międzynarodowe organizacje udzielające pomocy na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej.

Mając powyższe na uwadze oraz fakt, iż podatek naliczony wynika z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne związane z realizacją projektu ?Program poprawy wody pitnej dla aglomeracji?, które służyć będą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT ? Jednostce przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z realizacją opisanego projektu inwestycyjnego.

Pierwszy Urząd Skarbowy w Rzeszowie