Temat interpretacji
Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), art. 7 ust. 2, ust. 3, art. 86 ust. 1, ust. 2, art. 88 ust. 1 pkt 2, ust. 8 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w odpowiedzi na zapytanie Podatnika z dnia 02.09.2005 r. (znak GP/23/05 z datą wpływu 05.09.2005 r.), dotyczące udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług, w części dotyczącej odliczania naliczonego podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących zakup drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, które Podatnik przekazuje na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej oraz wykazywania w tym zakresie podatku należnego, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie:
- w części dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług czynności przekazania na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za nieprawidłowe,
- w części dotyczącej odliczania naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu zakupu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych na cele reprezentacji i reklamy w przypadku gdy wydatki na ich nabycie nie stanowią kosztów uzyskania przychodów, postanawia uznać stanowisko Podatnika zawarte w przedmiotowej sprawie za nieprawidłowe.
W dniu 06.09.2005 r. Spółka w tut. Urzędzie złożyła wniosek o interpretację przepisów prawa podatkowego z zakresu podatku od towarów i usług. Z przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego wynika, iż Podatnik zakupuje drukowane materiały reklamowe i informacyjne, które następnie przekazuje na cele reprezentacji i reklamy. Wątpliwości Podatnika dotyczą kwestii czy stanowisko Spółki przedstawione we wniosku polegające na odliczaniu naliczonego podatku od towarów i usług w przypadku gdy wydatki na nabycie drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych na cele reprezentacji i reklamy niepublicznej nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów oraz naliczaniu w tej samej wysokości należnego podatku od towarów i usług od tych zakupów można uznać za prawidłowe.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia, iż:
Stosownie do art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, Ustawodawca uznał za dostawę towarów (a więc czynność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług - art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy) przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:
- przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
- wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia w szczególności darowizny
-jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub części.
Stwierdzić jednak należy, iż z brzmienia powyższych przepisów nie wynika wprost, aby przekazanie przez Podatnika towarów na cele reprezentacji i reklamy podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż z reguły czynności te są związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (wskazuje choćby na to fakt, iż czynności te zaliczane są w myśl przepisów o podatkach dochodowych do kosztów uzyskania przychodów, a więc mają związek z przychodem i w swej istocie wiążą się z działalnością gospodarczą Podatnika). Jednakże z uwagi na treść art. 7 ust. 3 ustawy stanowiącym, iż przepisu ust. 2 art. 7 nie stosuje się do przekazywanych drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, prezentów o małej wartości i próbek, wynika a contrario, iż przekazanie towarów, które nie są opisanymi wyżej towarami będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Odnosząc się jednak do treści zapytania Podatnika (przekazywanie na cele reprezentacji i reklamy drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych) stwierdzić należy, iż czynność ta jak wyżej wspomniano wyłączona została z zakresu przepisu art. 7 ust. 2, a więc nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. A zatem Podatnik nie ma obowiązku odprowadzania należnego podatku od towarów i usług z tytułu dokonywania tych czynności.
W odniesieniu natomiast do kwestii odliczania naliczonego podatku od towarów i usług z tytułu powyższych zakupów, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia, iż:
Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z przepisu powyższego
wynika, iż podstawowym warunkiem uprawniającym do skorzystania z prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony jest istnienie związku ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Przekazanie przez Podatnika na cele reprezentacji i reklamy drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych jest niewątpliwie związane w sposób pośredni z działalnością prowadzoną przez Podatnika, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istnieje zatem związek ponoszonych wydatków z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Ponadto zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 2 ustawy podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jeżeli nabyte lub importowane towary i usługi dotyczą czynności o których mowa w art. 7 ust. 3-7 ustawy o podatku od towarów i usług Z powyższego wynika więc, iż w przypadku gdy nabyte towary dotyczą czynności przekazania drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych podatnikowi przysługuje prawo do
rozliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturze dokumentującej ich zakup.
Reasumując, biorąc pod uwagę powyższe przepisy stwierdzić należy, iż przekazanie przez Podatnika drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych, jeżeli ich przekazanie wiązać się będzie bezpośrednio z prowadzoną działalnością gospodarczą nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast podatek naliczony z tytułu zakupu przedmiotowych towarów będzie co do zasady podlegał odliczeniu. Odnosząc się natomiast do wątpliwości Podatnika związanych z reprezentacją i reklamą niepubliczną, stwierdzić należy, iż zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogły być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem z podatku dochodowego. Z kolei stosownie do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz.564 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25 % przychodów, chyba, że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Biorąc pod uwagę wspomniany wyżej przepis art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług oraz cyt. artykuł ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, Podatnik nie będzie miał prawa do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych towarów i usług przekazywanych następnie na cele niepublicznej reprezentacji i reklamy w przypadku przekroczenia kwoty limitu określonego w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (0,25 % przychodu).
Powołany we wniosku przez Podatnika przepis art. 88 ust. 3 pkt 3 stanowiący, iż przepisu ust. 1 pkt 2 art. 88 (ograniczenie rozliczenia naliczonego podatku do wydatków stanowiących koszt uzyskania przychodu) nie stosuje się do wydatków związanych z dostawą towarów oraz świadczeniem usług w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, jeżeli czynności te zostały opodatkowane zdaniem tut. Organu nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania uwagi na fakt, iż przepis ten dotyczy czynności zrównanych przez Ustawodwcę z odpłatną dostawą towarów i odpłatnych świadczeniem usług, a więc z czynnościami opodatkowanymi podatkiem do których jak wyżej wspomniano nie zalicza się czynności wskazanych przez Podatnika we wniosku. Mając powyższe na uwadze sposób postępowania Podatnika (stanowisko w sprawie) polegający na odliczaniu naliczonego podatku od towarów i usług zawartego fakturach zakupu drukowanych materiałów reklamowych i informacyjnych w celach reprezentacji i reklamy niepublicznej po przekroczeniu limitu o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (0,25 % przychodu) i jednoczesne naliczanie przez Spółkę podatku należnego należy uznać za nieprawidłowy. Mając powyższe na uwadze, Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego postanowił jak w sentencji.
Interpretacja dotyczy stanu prawnego na dzień złożenia wniosku Podatnika tj. 06.09.2005 r. i traci swoją ważność z dniem zmiany przepisów. Interpretacja powyższa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 § 1 Ordynacji podatkowej służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie, ul. Geodetów 1. Zażalenie należy zgodnie z art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej wnieść w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia za pośrednictwem organu, który je wydał. Zażalenie winno zawierać zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej zarzuty, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.