Temat interpretacji
braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu
Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r., poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2017 r. (data wpływu 21 listopada 2017 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2017 r. (data wpływu 30 listopada 2017 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 21 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: .
Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2017 r. o kwestie związane z doręczaniem korespondencji.
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.
Powiat jest jednostką samorządu terytorialnego i zgodnie z Ustawą o samorządzie powiatowym z 5 czerwca 1998 r. wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym, w tym w zakresie geodezji, kartografii i katastru (art. 4 ust. 1 pkt 9 Ustawy). Powiat . jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje zadania ustawowe przede wszystkim ze środków własnych, subwencji i dotacji publicznych oraz ze środków z funduszy zewnętrznych.
Wnioskodawca realizuje wspólnie z innymi powiatami projekt pn. ., współfinansowanego w ramach Osi Priorytetowej II współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Działanie 1.2 polegający na cyfryzacji zasobów geodezyjnych i kartograficznych poszczególnych powiatów województwa . oraz hardwerowo-softwerową rozbudowę istniejących systemów dla potrzeb e-usług. W tym zakresie przewiduje się:
- wykonanie cyfrowej ortofotomapy dla obszaru powiatów uczestniczących w projekcie,
- wykonanie modernizacji ewidencji gruntów i budynków wytypowanych obrębów ewidencyjnych polegającej na zastąpieniu danych prowadzonych w formie analogowej do postaci numerycznej (część kartograficzna operatu ewidencyjnego) oraz na doprowadzeniu zawartych w tej ewidencji danych do zgodności z obowiązującymi przepisami i obowiązującym modelem pojęciowym (część opisowa operatu ewidencyjnego),
- utworzenie baz danych geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu dla wytypowanych obrębów ewidencyjnych,
- utworzenie baz danych obiektów topograficznych o szczegółowości zapewniającej tworzenie standardowych opracowań kartograficznych w skalach 1:500 1:5000,
- skanowanie dokumentów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego,
- zakup sprzętu i oprogramowania oraz rozbudowę istniejących systemów do realizacji e-usług,
- wdrożenie e-usług zaplanowanych do realizacji w ramach projektu na lata 2014-2020.
Wartość projektu 187 500 000 złotych.
- Partnerstwo ma charakter publiczno prawny. Porozumienie o partnerstwie zostało zawarte pomiędzy Powiatem . (Lider projektu), a Powiatem ., Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem, Powiatem ., Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem , Powiatem ., Powiatem (Partnerzy projektu).
- Obowiązki Lidera i Partnerów: Prawa i obowiązki Lidera:
- Na
etapie przygotowania Projektu do realizacji Lider zobowiązuje się
do:
- opracowania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
- ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem Projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne w ramach RPO W po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
- monitoringu prac nad przygotowaniem przez Partnerów dokumentacji wymaganej do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
- wyłonienia wykonawcy studium wykonalności Projektu,
- utworzenia Biura Projektu,
Prawa i obowiązki Partnerów:
- Na etapie przygotowania Projektu do realizacji
Partnerzy zobowiązują się do:
- upoważnienia Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów wobec osób trzecich w działaniach związanych z realizacją Projektu, w tym do zawarcia w ich imieniu i na ich rzecz umowy o dofinansowanie Projektu z Instytucją Pośredniczącą; zakres upoważnienia został określony w pełnomocnictwach dla Lidera Projektu do reprezentowania Partnerów stanowiących załącznik nr I do niniejszego porozumienia,
- przygotowania dokumentów niezbędnych do złożenia wniosku o dofinansowanie Projektu,
- ponoszenia wydatków związanych z przygotowaniem Projektu w sposób umożliwiający zakwalifikowanie ich jako wydatki kwalifikowalne w ramach RPO W. po podpisaniu umowy o dofinansowanie,
- udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W.. wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania zadania,
- udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz IZ RPO W.. wszelkich informacji i dokumentów związanych ze stanem przygotowania zadania, udostępnienia Liderowi oraz podmiotom działającym w imieniu lub na rzecz Lidera wszelkich informacji i dokumentów wymaganych do opracowania studium wykonalności Projektu,
- Wszyscy partnerzy, (20 powiatów) staną się właścicielem efektów projektu po jego zakończeniu.
- Oczekiwanym efektem końcowym będzie powstanie e-usług. Środki trwałe zakupione w projekcie to sprzęt komputerowy służący wyposażeniu biura, jak również sprzęt dla partnerów (serwery (w tym szafa rack) macierz dyskowa, Switch, FIREWALL UPS) zakupiony w celu prawidłowego działania powstałych e-usług, zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami poszczególnych Partnerów, a zatem podczas realizacji projektu i po jego zakończeniu mienie nie będzie przekazywane innym podmiotom.
- partnerzy przekazują liderowi środki na pokrycie kosztów wspólnych tj. kosztów działalności biura, wynagrodzeń pracowników biura, obsługi prawnej, ekspertyz i stworzenia studium wykonalności Koszty powyższe zostaną przedstawione do refundacji, a po ich rozliczeniu zwrócone na rachunki Partnerów w części 85%.
- Partnerzy przekazują środki zgodnie z porozumieniem o partnerstwie, w wysokości wyliczonej przez Lidera, nie wykorzystana część dotacji jest zwracana na rachunki Partnerów po zakończeniu roku kalendarzowego.
- Partnerzy nie otrzymują od Lidera żadnych usług i towarów w zamian za przekazane środki.
- Planowany przepływ finansowy będzie wyglądał następująco, środki będą przekazywane przez IP na wyodrębnione rachunki każdego z partnerów.
- Planowany sposób rozliczenia to wnioski o płatność częściową w formie refundacji poniesionych wydatków, jak również planowane są zaliczki ze względu na wysokie koszty zakupywanych usług, wnioski o refundację będą składane nie rzadziej niż co kwartał, co jest zgodne z wytycznymi, natomiast w przypadku zaliczki rozliczenie będzie następowało w przeciągu miesiąca od jej udzielenia.
Po zakończeniu projektu w wyniku funkcjonowania powstałych e-usług udostępniane będą materiały z Powiatowych Ośrodków Geodezyjnych i Kartograficzny, jednakże za ww. materiały będą naliczane jedynie opłaty publicznoprawne, niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Za udostępnione materiały nie będą wystawiane faktury ani rachunki wyłącznie dokumenty naliczenia opłaty.
Faktury za realizację tego projektu wystawiane będą na Powiat ... Nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Po zakończeniu realizacji projektu podatnik za świadczone usługi będzie naliczał opłaty, są to jednak opłaty publicznoprawne, naliczane zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 Dz. U. 2016, poz. 1629 Prawo geodezyjne i kartograficzne, a zatem Powiat nie ma prawa do odliczenia podatku VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.
Czy w związku z kosztami, poniesionymi w ramach projektu , współfinansowanego w ramach Osi Priorytetowej II współfinansowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa . na lata 2014-2020, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo odliczenia podatku VAT, naliczonego z faktur, wystawionych przez podatników, wykonujących usługi na rzecz Powiatu Włodawskiego?
Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z kosztami, poniesionymi w ramach projektu , współfinansowanego w ramach Osi Priorytetowej II współfinansowanym ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 Wnioskodawca nie będzie wykonywał czynności opodatkowanych podatkiem VAT, zatem nie zostanie spełniona przesłanka warunkująca prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, określona w art. 86 ust. 1 ustawy. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług stanowią, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje jedynie, gdy spełnione zostaną 2 warunki: Wnioskodawca jest podatnikiem VAT, a zakupione przez niego towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy zaprezentowanym stanie faktycznym jeden z warunków nie zostanie spełniony, w związku z powyższym Wnioskodawca nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy zakupie towarów służących realizacji projektu. Tym samym poniesiony w ramach ww. projektu podatek VAT nie podlega zwrotowi.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.
Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.
W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.
Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.
Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.
Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.
Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2017 r., poz. 1868), powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.
W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym.
Według art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym w celu wykonywania zadań powiat może tworzyć jednostki organizacyjne i zawierać umowy z innymi podmiotami.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.
Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie jest spełniony, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Zainteresowany nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków ponoszonych z tytułu realizacji ww. projektu. Tym samym Wnioskodawcy z tego tytułu nie przysługuje prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.
Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn.: , ponieważ jak wynika z wniosku nabyte towary i usługi związane z realizacją projektu będą służyły czynnościom niepodlegającym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Tym samym oceniając stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 rozpatrzone.
Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego.
Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowana ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.
Pojęcie kosztu kwalifikowalnego nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.
Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:
- z zastosowaniem art. 119a;
- w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w ., w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi Dz. U. z 2017 r., poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).
Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej