Stan faktyczny : - Interpretacja - PI/005-826/04/CIP/06

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.07.2004, sygn. PI/005-826/04/CIP/06, Izba Skarbowa w Gdańsku

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Stan faktyczny :

Muzeum świadczy usługi polegające na oprowadzaniu zwiedzających przez przewodnika po wystawach, prowadzeniu lekcji muzealnych i wykładów tematycznych dla zorganizowanych grup dzieci i młodzieży. Za powyższe usługi Muzeum pobiera dodatkowe opłaty, niezależnie od wykupionych biletów wstępu. W/w usługi Podatnik klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 95.52.11 - "Usługi muzealnictwa".

Ponadto Muzeum otrzymuje od darczyńców darowizny pieniężne, które zgodnie z wolą wyrażoną w piśmie przeznaczone są na dofinansowanie projektu wystawy, dofinansowanie usługi druku katalogu.

Ocena prawna stanu faktycznego :

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 i art. 8 ust. 3 w/w ustawy będąca przedmiotem opodatkowania dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług klasyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej, od czego w wielu przypadkach wymienionych w stawie uzależniona jest wysokość stawki podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (art. 90 ust. 1). Jak wynika z ust. 2 w/w przepisu, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Zgodnie z zapisem w ust. 3 proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 (art. 90 ust. 7).

Stawka podatku od towarów i usług dla dostawy towarów i świadczonych usług - poza wyjątkami wyszczególnionymi w ustawie o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) - zgodnie z przepisem art. 41 ust. 1 w/w ustawy wynosi 22 %.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku Nr 4 do ustawy, w którym m. in. pod pozycją 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą, w tym również usługi twórców i artystów wykonawców, w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzane w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw do artystycznego wykonania, usługi związane z rekreacją i sportem - z wyłączeniem :

  1. usług związanych z taśmami wideo oraz z wszelkimi filmami reklamowymi i promocyjnymi,
  2. usług związanych z wyświetlaniem filmów i taśm wideo, wyświetlaniem filmów na innych nośnikach oraz filmów reklamowych i promocyjnych,
  3. usług w zakresie działalności stadionów i innych obiektów sportowych (PKWiU 92.61),
  4. wstępu na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy w zakresie twórczości i wykonawstwa artystycznego i literackiego (PKWiU 92.31.2), związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (PKWiU 92.32.10), świadczone przez wesołe miasteczka, parki rozrywki i cyrki (PKWiU 92.33 i 92.34.11) oraz wstępu na imprezy sportowe,
  5. wstępu oraz wypożyczania wydawnictw (PKWiU 22.11, 22.12, 22.13) w zakresie usług świadczonych przez biblioteki, archiwa, muzea i innych usług związanych z kulturą (PKWiU 92.5),
  6. działalności agencji informacyjnych,
  7. usług wydawniczych,

usług radia i telewizji (PKWiU 92.2), z zastrzeżeniem poz. 12

Na podstawie art. 41 ust. 2 i poz. 157 załącznika Nr 3 do w/w ustawy o VAT usługi o symbolu PKWiU ex 92.5 - Usługi świadczone przez biblioteki, archiwa, muzea i inne usługi związane z kulturą - wyłącznie w zakresie wstępu oraz wypożyczania wydawnictw, wymienionych w pozycji 48 i 49 są opodatkowane 7 % stawką podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu prawnego wynika, iż usługi w zakresie kultury (PKWiU ex 92) co do zasady - poza wyjątkami wyszczególnionymi w poz. 11 załącznika Nr 3 do ustawy - są zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Z powyższego zwolnienia w podatku VAT nie korzystają m. in. usługi odpłatnego wstępu do muzeum, które to zgodnie z treścią poz. 157 załącznika Nr 3 są opodatkowane 7 % stawką podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Muzeum oprócz odpłatnego wstępu do muzeum - opodatkowanego 7 % stawką podatku od towarów i usług pobiera odrębne dodatkowe opłaty za usługi przewodnika po muzeum. Ponadto Muzeum otrzymuje często od darczyńców darowizny pieniężne, które zgodnie z wolą darczyńców przeznaczane sa na dofinansowanie projektu wystawy lub dofinansowanie usługi druku katalogu.

Jak zaznaczono na wstępie o tym czy dane czynności wykonywane przez Podatnika podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy korzystają z preferencji zwolnienia podatkowego, czy zastosowania obniżonej stawki podatku - decyduje zaklasyfikowanie wykonywanych czynności do odpowiedniego grupowania statystycznego PKWiU, co jak wynika z Zasad Metodycznych PKWiU należy do obowiązków producenta/usługodawcy. W przypadku trudności z właściwym zaklasyfikowaniem wykonywanych czynności do odpowiedniego symbolu PKWiU w/w osoby mogą zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi o wydanie opinii w danej sprawie.

Odnosząc obowiązujący stan prawny do przedstawionego w zapytaniu stanu faktycznego należy stwierdzić co następuje :

Ad. 1. Jeżeli Podatnik prawidłowo klasyfikuje odpłatną usługę przewodnika oprowadzania zwiedzających po muzeum i prowadzenie lekcji muzealnych oraz wykładów tematycznych dla dzieci ze szkół i młodzieży do grupowania PKWiU 92.52.11 - "Usługi muzealnictwa" - to jej świadczenie, jako usługi w zakresie kultury, która nie została wyszczególniona w wyłączeniach stosowania zwolnienia (pkt 1 - 8 poz. 11 zał. Nr 4) jest zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 i poz. 11 załącznika Nr 3 do cyt. ustawy o VAT.

Ad. 2. Stosownie do treści art. 888 § 1 k.c. przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku. Darowizna ma ze swej istoty zawsze charakter nieekwiwalentny, gdyż darczyńcy nie przysługuje żadne świadczenie wzajemne ze strony obdarowanego.

Otrzymywane przez Muzeum od zwiedzających darowizny pieniężne, które przeznacza ono na swoją działalność statutową nie stanowią więc obrotu (kwot należnych) w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 w/w ustawy o VAT, ani też dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, związanych z dostawą i świadczeniem usług - o których mowa w cyt. przepisie.

W świetle powyższego otrzymywane przez Muzeum od darczyńców darowizny pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Ad. 3. W świetle przepisu art. 90 ust. 7 w/w ustawy kwoty otrzymanych przez Muzeum dotacji z budżetu na zadania inwestycyjne - nie stanowiące subwencji (dotacji) w rozumieniu cyt. art. 29 ust. 1 (podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT) - będą wchodziły do ustalania proporcji obrotu, o którym mowa w art. 90 ust. 1 - 3 w/w ustawy o podatku od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż darowizn pieniężnych, otrzymywanych przez Muzeum od darczyńców nie można uznać za subwencje (dotacje) i inne dopłaty o podobnym charakterze, wymienione w art. 29 ust. 1 - kwoty w/w darowizn nie powinny być uwzględniane w kwocie obrotu, o którym mowa w przepisie art. 90 ust. 7 ustawy, od którego podatnikowi nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Do obrotu o którym mowa w ust. 3 nie wlicza się również dostawy towarów o których mowa w art. 87 ust. 3 (środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji), używanych przez Podatnika na potrzeby jego działalności - art. 90 ust. 5 cyt. ustawy.

Izba Skarbowa w Gdańsku