Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, ... - Interpretacja - USI/443-92/04

ShutterStock
Informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego z dnia 22.07.2004, sygn. USI/443-92/04, Urząd Skarbowy w Grudziądzu

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Grudziądzu działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na pismo z dnia 24.06.2004r. (wpływ do US 25.06.2004r.) w sprawie udzielenia informacji o stosowaniu przepisów prawa podatkowego, udziela następującej odpowiedzi.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż Urząd ... przekształca prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Dotyczy to gruntów niezabudowanych i zabudowanych, przy czym w odniesieniu do gruntów zabudowanych powstaje sytuacja, w której następuje sprzedaż gruntu będącego w dyspozycji wieczystego użytkownika, a na gruncie tym stoją budynki będące jego własnością. Pytający powziął wątpliwość, który z poniższych sposobów potraktowania transakcji jest właściwy:

1) z uwagi na dostawę budynku trwale związanego z gruntem, zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu - w związku z czym transakcja ta podlega opodatkowaniu wg stawki jakiej podlega budynek lub zwolnieniu od podatku VAT jako towar używany (budynek powyżej 5 lat) stosownie do postanowień art. 43 ust. 1 pkt 2 oraz ust. 2 pkt 1;

2) biorąc pod uwagę fakt zbycia nieruchomości gruntowej zabudowanej, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT, według którego zwalnia się od podatku dostawę niektórych terenów niezabudowanych - należy uznać, iż następuje dostawa gruntu zabudowanego, która podlega opodatkowaniu.

Urząd Miejski stoi na stanowisku, że właściwym byłoby opodatkowanie przedmiotowej transakcji wg stawki 22%.

Zważywszy powyższe organ podatkowy informuje.

Na podstawie art. 235 Kodeksu cywilnego budynki i inne urządzenia wzniesione na gruncie należącym do gmin (także ich związków lub na gruncie Skarbu Państwa) przez wieczystego użytkownika stanowią jego własność. To samo dotyczy budynków i innych urządzeń, które wieczysty użytkownik nabył zgodnie z właściwymi przepisami przy zawarciu umowy o oddanie gruntu w wieczyste użytkowanie.

Ponieważ budynki i urządzenia znajdujące się na zbywanym gruncie stanowią własność kontrahenta nie można mówić o ich zbyciu.

Przekształcając prawo użytkowania wieczystego gruntu w prawo własności mamy do czynienia z czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1) ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu VAT podlega odpłatna dostawa towarów, natomiast art. 2 pkt 6 wskazuje, że przez pojęcie "towar" rozumie się także m.in. grunty.

Generalnie stawka podatku wynosi 22% (art. 41 ust. 1), a jej obniżenie następuje wyłącznie w przypadkach określonych wprost w ustawie o podatku od towarów i usług bądź w przepisach wykonawczych.

Jedynie art. 43 ust. 1 pkt 9) ustawy o podatku od towarów i usług przewiduje zwolnienie od VAT dla dostawy terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Mając powyższe na uwadze organ podatkowy przychyla się do stanowiska pytającego i potwierdza, że dostawa budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę gruntów niezabudowanych, a także dostawa gruntów zabudowanych podlega opodatkowaniu VAT w stawce 22%.

Niniejszej odpowiedzi udzielono w oparciu o aktualny stan prawny oraz stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu.

Urząd Skarbowy w Grudziądzu