Temat interpretacji
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Kielcach, zgodnie z pismem znak PP3-005-38/04 z dnia 09.07.2004 r. Dyrektora Izby Skarbowej w Kielcach, stosownie do art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) prostuje i uzupełnia informacje w sprawie interpretacji przepisów podatkowych dotyczących podstawy opodatkowania usług świadczonych przez przewodników, zatrudnianych w ramach umowy o dzieło przez PTTK Oddział Świętokrzyski.
W myśl art. 119 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) podstawą opodatkowania przy wykonywaniu usług turystyki jest kwota marży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Opodatkowanie marży przy świadczeniu usług turystycznych może być stosowane przez agenta (biuro podróży) pod warunkiem, że przy wykonywaniu swojej usługi nabywa on towary od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. PTTK Oddział Świętokrzyski w Kielcach w ramach umowy o dzieło zatrudnia przewodników zrzeszonych w kole Przewodników Świętokrzyskich, ponieważ nie prowadzą oni działalności gospodarczej.
Stosownie do art. l5 ust. 3 pkt 3 cyt. wyżej ustawy, za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, w rozumieniu ustawy o VAT, nie uznaje się czynności z tytułu, których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonywanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności, co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.
Z unormowania tego wynika, że jeżeli czynności usługodawcy w ramach umów określonych jako zlecenia lub innych umów o świadczenie usług, wykonywane są w powyżej określonych warunkach - nie spełniają one kryterium samodzielności przy ich wykonywaniu, co powoduje, że nie podlegają one opodatkowaniu.
Takie świadczenie nie będzie, zatem usługą nabytą od innego podatnika dla bezpośredniej korzyści turysty, lecz własnym (wykonanym przez osobę zatrudnioną).
W tej sytuacji zgodnie z art. 119 ust. 5 cyt. wyżej ustawy, w przypadku, gdy przy świadczeniu usług turystyki podatnik oprócz usług nabywanych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty część świadczeń w ramach tej usługi wykonuje we własnym zakresie, zwanych dalej "usługami własnymi", odrębnie ustala się podstawę opodatkowania dla usług własnych i odrębnie w odniesieniu do usług nabytych od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty. W celu określenia podstawy opodatkowania dla usług własnych stosuje się ogólne zasady.