Temat interpretacji
W odpowiedzi na pismo jednostki z dnia 29.06.2004 r. (z datą wpływu 29.06.2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, w myśl przepisu art. 14a § 1 - 2 ustawy z 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Rzeszowie uprzejmie informuje, że:
W rozumieniu art. 29 ust. 1 obowiązującej od 1.05.2004 r. ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obrotem, będącym podstawą opodatkowania, jest nie tylko kwota należna od nabywcy z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku należnego, lecz także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Z treści pisma wynika, że w związku z zawartą umową z Narodowym Funduszem Zdrowia A. otrzymuje zwrot części utraconych wpływów z tytułu stosowania obniżonych cen leków. W związku z tym, iż jest to dopłata związaną z dostawą towarów podlega ona opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Zgodnie z art. 19 ust. 21 wspomnianej na wstępie ustawy, obowiązek podatkowy z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.
Z przedstawionych przez jednostkę faktów wynika, iż w świetle obowiązujących przepisów dokonuje ona rozliczeń podatku należnego z tytułu refundacji leków w sposób prawidłowy. Podatek VAT należny od kwot dopłat otrzymanych z NFZ należy wykazać dopiero w miesiącu wpływu gotówki na rachunek bankowy jednostki. Ze względu na to, iż niezależnie od tego, jaką część płatności za lek reguluje kupujący, specyfika ewidencjonowania sprzedaży poprzez kasę rejestrującą powoduje, że w miesięcznych raportach fiskalnych figuruje 100 % wartości sprzedaży i należny od tego VAT. Podatek należny na koniec miesiąca dotyczy więc zarówno kwot otrzymanych od klientów, jak i tych, które mają zostać refundowane przez Narodowy Fundusz Zdrowia. Dlatego też do czasu wpływu refundacji na rachunek bankowy jednostki należy zmniejszyć VAT należny o wartość podatku przypadającą na kwotę refundacji.