Temat interpretacji
prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu partnerskiego
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2015r., poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2015 r., poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działający w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 10 listopada 2016r. (data wpływu 2 grudnia 2016r.), uzupełnionym pismem z 22 grudnia 2016r. (data wpływu 22 grudnia 2016r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu partnerskiego jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 2 grudnia 2016 r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu partnerskiego.
Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 22 grudnia 2016r. (data wpływu 22 grudnia 2016r.).
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Miasto jest czynnym podatnikiem VAT.
Miasto przystąpiła do projektu partnerskiego pn. Projekt jest realizowany w okresie od 01.05.2016 r. do 30.04.2019 r.
Całkowita wartość projektu: 2 500 100,25 euro, w tym M. 306 822,00 euro, z czego dofinansowanie wyniesie 85 %
Liderem projektu jest krajowy podmiot: I. E. T. U. Pozostałymi partnerami projektu są: xxx.
Produktem i głównym celem projektu będzie:
- budowa partnerstwa poprzez wymianę doświadczeń oraz wspólne wypracowywanie metod i narzędzi rozwiązywania problemów przestrzennych i środowiskowych pomiędzy poszczególnymi partnerami,
- szkolenia administracji w zakresie efektywnego zarządzania zdegradowanymi przestrzeniami w miastach i ich ponowne wykorzystanie - na poziomie lokalnym oraz międzynarodowym,
- realizacja inwestycji pilotażowej, polegającej na rewitalizacji części hałdy pocynkowej wraz z nadaniem jej nowych funkcji rekreacyjnych - utworzeniem nowej jakości przestrzeni publicznej (w kwocie ok. 800 000 zł, prace rekultywacyjne części hałdy metodami fitostabilizacji oraz fitoremediacji oraz wykonanie elementów małej architektury w niewielkim zakresie),
- opracowanie wymaganej dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, celem realizacji niniejszego zadania.
Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, Miasto nie będzie osiągało żadnych przychodów.
W efekcie realizacji projektu, hałda pocynkowa zostanie zrekultywowana oraz wzbogacona o infrastrukturę parkową, rekreacyjną a także zieleń, tym samym powstanie nowa przestrzeń publiczna o charakterze parkowym, która będzie udostępniona mieszkańcom nieodpłatnie.
Model rozliczenia pomiędzy partnerami projektu, w tym M. a Sekretariatem Programu będzie wyglądał następująco:
- Miasto przekazuje sprawozdania okresowe kontrolerom krajowym,
- jeśli sprawozdanie jest przyjęte, na tej podstawie zostaje wydany odpowiedni certyfikat,
- następuje uruchomienie procedury płatności przez Instytucję Zarządzającą na rzecz partnera wiodącego,
- przekazanie środków przez partnera wiodącego partnerom projektu.
Miasto wykonuje zadania własne przypisane ustawami o samorządzie gminnym i samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, nie zastrzeżone dla innych podmiotów.
Natomiast przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację następujących zadań własnych z zakresu:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- promocji gminy.
W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał następujące informacje:
W związku z realizacją projektu Miasto będzie otrzymywało faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług. Niniejszy fakt wynika ze specyfiki projektu, a zadania takie jak opracowywanie dokumentacji technicznych, roboty budowlane przy realizacji inwestycji, czy koszty delegacji i podróży służbowych to główne usługi i roboty wykonywane w ramach projektu. Na przedmiotowych fakturach VAT Miasto będzie widniało jako nabywca.
Towary i usługi nabywane przez Miasto w trakcie i dla realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W efekcie realizacji projektu, hałda pocynkowa zostanie zrekultywowana oraz wzbogacona o infrastrukturę parkową, rekreacyjną a także zieleń, tym samym powstanie nowa przestrzeń publiczna o charakterze parkowym, która będzie udostępniona mieszkańcom nieodpłatnie.
Zamiarem Gminy jest wykorzystanie przedmiotowej infrastruktury do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:
Czy Miasto ma prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w ramach realizowanego projektu?
Stanowisko Wnioskodawcy:
Wnioskodawca - Miasto nie ma prawa odliczenia podatku VAT naliczonego od poniesionych nakładów inwestycyjnych w ramach realizowanego projektu, gdyż przedmiotowe zadanie inwestycyjne nie służy działalności opodatkowanej Miasta.
Nie można zatem zastosować art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług i uznać, że Wnioskodawca miał prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach związanych z realizacją powołanego zadania inwestycyjnego.
W związku z realizacją projektu Miasto będzie otrzymywało faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług. Niniejszy fakt wynika ze specyfiki projektu, a zadania takie jak opracowywanie dokumentacji technicznych, roboty budowlane przy realizacji inwestycji, czy koszty delegacji i podróży służbowych to główne usługi i roboty wykonywane w ramach projektu. Na przedmiotowych fakturach VAT Miasto będzie widniało jako nabywca.
Towary i usługi nabywane przez Miasto w trakcie i dla realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W efekcie realizacji projektu, hałda pocynkowa zostanie zrekultywowana oraz wzbogacona o infrastrukturę parkową, rekreacyjną a także zieleń, tym samym powstanie nowa przestrzeń publiczna o charakterze parkowym, która będzie udostępniona mieszkańcom nieodpłatnie.
Zamiarem Gminy jest wykorzystanie przedmiotowej infrastruktury do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.
Generalna zasada regulująca prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych przez podatnika towarów i usług została określona w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 710 ze zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT.
Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.
Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.
Zasada ta wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.
W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.
Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
Na zakres prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.
Dokumentem uprawniającym do odliczenia jest faktura VAT, otrzymana przez podatnika z tytułu nabycia przez niego towarów i usług.
W świetle art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Tylko w tym zakresie bowiem ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.
Należy wskazać, że w świetle art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U. z 2016 r., poz. 446 ze zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy dotyczące ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej, kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, zieleni gminnej i zadrzewień, promocji gminy (art. 7 ust. 1 pkt 1, 10, 12 i 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).
Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Organy te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT. Miasto przystąpiło do projektu partnerskiego pn.: x. Projekt jest realizowany w okresie od 01.05.2016 r. do 30.04.2019 r.
Produktem i głównym celem projektu będzie:
- budowa partnerstwa poprzez wymianę doświadczeń oraz wspólne wypracowywanie metod i narzędzi rozwiązywania problemów przestrzennych i środowiskowych pomiędzy poszczególnymi partnerami,
- szkolenia administracji w zakresie efektywnego zarządzania zdegradowanymi przestrzeniami w miastach i ich ponowne wykorzystanie - na poziomie lokalnym oraz międzynarodowym,
- realizacja inwestycji pilotażowej, polegającej na rewitalizacji części hałdy pocynkowej wraz z nadaniem jej nowych funkcji rekreacyjnych - utworzeniem nowej jakości przestrzeni publicznej (w kwocie ok. 800 000 zł, prace rekultywacyjne części hałdy metodami fitostabilizacji oraz fitoremediacji oraz wykonanie elementów małej architektury w niewielkim zakresie),
- opracowanie wymaganej dokumentacji technicznej wraz z uzyskaniem niezbędnych pozwoleń, celem realizacji niniejszego zadania.
Z tytułu realizacji przedmiotowego projektu, Miasto nie będzie osiągało żadnych przychodów.
W efekcie realizacji projektu, hałda pocynkowa zostanie zrekultywowana oraz wzbogacona o infrastrukturę parkową, rekreacyjną a także zieleń, tym samym powstanie nowa przestrzeń publiczna o charakterze parkowym, która będzie udostępniona mieszkańcom nieodpłatnie.
Model rozliczenia pomiędzy partnerami projektu, w tym M. a Sekretariatem Programu będzie wyglądał następująco:
- Miasto przekazuje sprawozdania okresowe kontrolerom krajowym,
- jeśli sprawozdanie jest przyjęte, na tej podstawie zostaje wydany odpowiedni certyfikat,
- następuje uruchomienie procedury płatności przez Instytucję Zarządzającą na rzecz partnera wiodącego,
- przekazanie środków przez partnera wiodącego partnerom projektu.
Miasto wykonuje zadania własne przypisane ustawami o samorządzie gminnym i samorządzie powiatowym oraz innymi ustawami, nie zastrzeżone dla innych podmiotów.
Natomiast przedmiotowy projekt będzie wypełniał ten obowiązek przede wszystkim poprzez realizację następujących zadań własnych z zakresu:
- ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
- kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
- zieleni gminnej i zadrzewień,
- promocji gminy.
W związku z realizacją projektu Miasto będzie otrzymywało faktury VAT, dokumentujące nabycie towarów i usług. Niniejszy fakt wynika ze specyfiki projektu, a zadania takie jak opracowywanie dokumentacji technicznych, roboty budowlane przy realizacji inwestycji, czy koszty delegacji i podróży służbowych to główne usługi i roboty wykonywane w ramach projektu. Na przedmiotowych fakturach VAT Miasto będzie widniało jako nabywca.
Towary i usługi nabywane przez Miasto w trakcie i dla realizacji projektu nie będą w żadnym zakresie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.
W efekcie realizacji projektu, hałda pocynkowa zostanie zrekultywowana oraz wzbogacona o infrastrukturę parkową, rekreacyjną a także zieleń, tym samym powstanie nowa przestrzeń publiczna o charakterze parkowym, która będzie udostępniona mieszkańcom nieodpłatnie.
Zamiarem Gminy jest wykorzystanie przedmiotowej infrastruktury do realizacji celów, które stanowią działalność publicznoprawną, niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.
Należy zauważyć, że prawo do odliczenia powstaje jako konsekwencja dokonania przez podatnika określonych zakupów, które są następnie wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
Trzeba wyjaśnić, że z czynnością opodatkowaną mamy do czynienia wtedy, gdy podlega ona opodatkowaniu na podstawie art. 5 ustawy oraz jest dokonywana przez podmiot działający w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.
Zgodnie z ww. ustawą o samorządzie zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Wnioskodawca realizując projekt opisany we wniosku działa, jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.
Niezależnie od powyższego trzeba zauważyć, że podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje.
Z całokształtu działań Wnioskodawcy związanych z zakupem towarów i usług dla realizacji projektu wynika, że nabycie tych towarów i usług nie będzie miało związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.
W świetle powołanego na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu partnerskiego pn.: x.
Biorąc pod uwagę powyższe, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy tj. prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur związanych z realizacją projektu partnerskiego pn.: x, realizowanego przez Miasto. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej rozpatrzone.
Zmiana któregokolwiek elementu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku lub zmiana stanu prawnego powoduje, że interpretacja traci ważność, a Wnioskodawca nie może korzystać z ochrony wynikającej z tej interpretacji.
Ponadto tut. Organ informuje, że zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotyczących ochrony prawnej wynikającej z zastosowania się Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku stanowią element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. czynności dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spełnienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, miały zasadniczo na celu osiągnięcie korzyści podatkowych, których przyznanie byłoby sprzeczne z celem, któremu służą te przepisy.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi t.j. Dz. U. z 2016r., poz. 718 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). ). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.
Stanowisko
prawidłowe
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach