brak obowi1zku stosowania wskaYnika preproporcji VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT - Interpretacja - 2461-IBPP3.4512.795.2016.1.JP

ShutterStock
Interpretacja indywidualna z dnia 05.01.2017, sygn. 2461-IBPP3.4512.795.2016.1.JP, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach

Temat interpretacji

brak obowi1zku stosowania wskaYnika preproporcji VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 613 ze zm.) oraz § 2 i § 6 pkt 2 rozporz1dzenia Ministra Finansów w sprawie upowa?nienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego z dnia 22 kwietnia 2015 r. (Dz.U. z 2015 r. poz. 643) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach dzia3aj1cy w imieniu Ministra Rozwoju i Finansów stwierdza, ?e stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 4 listopada 2016 r. (data wp3ywu 10 listopada 2016 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku obowi1zku stosowania wskaYnika preproporcji VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT jest prawid3owe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 listopada 2016 r. wp3yn13 ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotycz1cej podatku od towarów i us3ug w zakresie braku obowi1zku stosowania wskaYnika preproporcji VAT, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono nastepuj1ce zdarzenie przysz3e:

Wnioskodawca (Teatr) jest czynnym podatnikiem VAT. Jest samorz1dow1 instytucj1 kultury, której organizatorem jest Gmina Miejska. Teatr dzia3a na podstawie przepisów ustawy z dnia 25 paYdziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu dzia3alnooci kulturalnej, ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, a tak?e na podstawie Statutu, który stanowi za31cznik do niniejszego wniosku. Stosownie do treoci § 4 ust. 1 Statutu, podstawowym celem dzia3alnooci Teatru jest tworzenie i upowszechnianie kultury teatralnej, zaspokajanie potrzeb i d1?en kulturalnych publicznooci K i Polski oraz godne reprezentowanie kultury polskiej za granic1. Natomiast stosownie do treoci § 4 ust. 2 pkt 3-4 statutu, Teatr realizuje swoje cele poprzez tworzenie warunków dla edukacji kulturalnej i wychowania przez sztuke oraz tworzenie warunków sprzyjaj1cych twórczooci i rozwojowi talentów artystycznych. Jednoczeonie, stosownie do treoci § 11 statutu, Teatr jest podmiotem prowadz1cym dzia3alnooa gospodarcz1.

W owietle zmian wprowadzonych z dniem 1 stycznia 2016 r. - zmian w treoci ustawy o podatku od towarów i us3ug, w szczególnooci w zakresie art. 86 ust. 2a-2h ustawy, teatr zwraca sie z niniejszym wnioskiem o rozstrzygniecie poni?szych zdarzen przysz3ych:

  1. Stosownie do treoci § 4 ust. 4 pkt 3 Statutu Teatr planuje organizowaa czytanie dramatów. W ramach tego? zdarzenia wybrany re?yser niebed1cy pracownikiem Teatru wraz z aktorami, pracownikami Teatru przygotowuje czytanie danego dzie3a scenicznego (dramatu). Po przygotowaniu, czytanie dzie3a odbywa sie publicznie (w chwili obecnej chetni widzowie maj1 prawo wstepu po wykupieniu biletu). Czytanie dramatów ma s3u?ya zarówno wzbogaceniu oferty repertuarowej Teatru, jak i ma charakter warsztatów edukacyjnych zarówno dla twórców, artystów jak i uczestnicz1cej publicznooci.
  2. Stosownie do treoci § 4 ust. 4 pkt 3 Statutu Teatr planuje organizowaa bezp3atne warsztaty teatralne, dzia3ania oko3oteatralne i kontekstowe takie jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich, które maj1 pog3ebiaa dzia3alnooa kulturotwórcz1 Teatru, ale przede wszystkim bed1 mia3y charakter promuj1cy spektakle obecne w repertuarze, nowe premiery a jednoczeonie bed1 s3u?y3y edukowaniu widza, wychowywaniu i kszta3towaniu owiadomego widza odbiorcy.

Powy?sze czynnooci nieodp3atne nie stanowi1 dla Teatru odrebnego, obok dzia3alnooci gospodarczej, przedmiotu dzia3alnooci. Organizowane one bed1 w celu realizacji zadan statutowych. Rezygnacja ze sprzeda?y biletów ma s3u?ya zwiekszeniu dostepnooci uczestnictwa w dzia3aniach oko3oteatralnych i warsztatach. Dzia3ania te maj1 zachecia widzów, w szczególnooci m3odzie?, do czestego odwiedzania Teatru i uczestnictwa w spektaklach, budowania spo3ecznooci Teatru, wiernych widzów, których udzia3 w dzia3aniach kontekstowych jest w stanie znacz1co wp3yn1a bezpoorednio i poorednio poprzez reklame w swoich orodowiskach na frekwencje na odp3atnych repertuarowych spektaklach wystawianych przez Teatr. Dzia3ania powy?sze finansowane bed1 ze orodków pochodz1cych z dotacji otrzymywanej od Gminy oraz ze orodków w3asnych z prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej.

W zwi1zku z powy?szym opisem zadano nastepuj1ce pytanie:

Czy w sytuacji, gdy wstep na spektakle i inne wydarzenia kulturalne wystawiane w siedzibie Teatru s1 opodatkowane w formie biletów wstepu opodatkowanych stawk1 8%, dzia3alnooa objazdowa teatru jako owiadczenie us3ug kulturalnych jest opodatkowana stawk1 ZW oraz przychody z wynajmu s1 opodatkowane stawk1 23%, natomiast jedyn1 nieodp3atn1 us3ug1 bed1 w przysz3ooci opisane powy?ej czynnooci, Teatr powinien zastosowaa nowe regulacje okreolone w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT tj. preproporcjonalne odliczenie (tj. wskaYnik preproporcji VAT) czy te? Wnioskodawca bedzie móg3 podobnie jak w latach poprzednich odliczaa podatek naliczony od nabywanych towarów i us3ug stosuj1c wskaYnik proporcji o którym mowa w art. 90 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, teatr nie bedzie zobowi1zany do zastosowania nowych regulacji okreolonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT tj. preproporcjonalne odliczenie (tj wskaYnik preproporcji VAT).

Organizowanie w przysz3ooci przez Teatr nieodp3atnych dzia3an oko3oteatralnych i warsztatów bedzie mia3o ocis3y zwi1zek z prowadzon1 dzia3alnooci1 gospodarcz1 Teatru. Dzia3ania te, zdaniem Wnioskodawcy, bed1 mia3y charakter przede wszystkim marketingowo-promocyjny Teatru poprzez pozyskanie nowej widowni dla celów odp3atnej dzia3alnooci Teatru (wystawianie spektakli). Nieodp3atny wstep ma sie przyczynia do poszerzenia dostepnooci us3ug kulturalnych oraz zwiekszenia liczby jego uczestników, co w przysz3ooci ma sie prze3o?ya na zwiekszenie liczby widzów Teatru, a wiec nabywców odp3atnych us3ug kulturalnych owiadczonych przez Teatr.

Stosownie do treoci § 4 ust. 1 statutu, podstawowym celem dzia3alnooci Teatru jest tworzenie i upowszechnianie kultury teatralnej, zaspokajanie potrzeb i d1?en kulturalnych publicznooci K i Polski oraz godne reprezentowanie kultury polskiej za granic1. Natomiast stosownie do treoci § 4 ust. 2 pkt 3 statutu, Teatr realizuje swoje cele poprzez tworzenie j warunków dla edukacji kulturalnej i wychowania przez sztuke, a w szczególnooci udzia3 w przygotowaniu dzieci i m3odzie?y do odbioru i tworzenia kultury. Poprzez realizacje dzia3an oko3oteatralnych i warsztatów Teatr realizuje wiec podstawowe zadania statutowe a jednoczeonie prowadzi dzia3ania marketingowo-promocyjne maj1ce sie przyczynia do popularyzacji marki Teatru, a co sie z tym wi1?e równie? do poszerzenia grupy widzów Teatru, a zatem klientów owiadczonych przez Teatr us3ug odp3atnych. Jak wspomniano wy?ej, stosownie do treoci § 4 ust. 1 w zwi1zku z § 4 ust, 2 pkt 3 statutu, realizacja projektu ma integralny zwi1zek z dzia3alnooci1 Teatru. Poprzez realizacje nieodp3atnych dzia3an oko3oteatralnych i warsztatów Teatr bedzie realizowa3 wiec podstawowe zadania statutowe, a jednoczeonie prowadzi3 dzia3ania marketingowo-promocyjne maj1ce przyczynia sie do popularyzacji marki Teatru, a co sie z tym wi1?e równie? do poszerzenia grupy widzów Teatru, a zatem klientów owiadczonych przez Teatr us3ug odp3atnych. Wobec powy?szego, zdaniem Teatru, planowane dzia3ania bed1 stanowi3y czynnooa towarzysz1c1 zasadniczej dzia3alnooci prowadzonej przez Teatr. Koszty ponoszone przez teatr w zwi1zku z realizacj1 dzia3an oko3oteatralnych i warsztatów bed1 mia3y pooredni zwi1zek z dzia3alnooci1 Teatru i osi1ganymi przez Teatr przychodami, gdy? przede wszystkim bed1 s3u?y3y promocji Teatru oraz jego repertuaru.

Podsumowuj1c, w zwi1zku z faktem, i? us3ugi nieodp3atnego wstepu zwi1zane bed1 z prowadzeniem przedsiebiorstwa (wykonywane s1 w ramach dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy VAT), Teatr nie bedzie wykonywaa czynnooci niepodlegaj1cych ustawie o podatku od towarów i us3ug oraz zakupy bed1 s3u?y3y wy31cznie prowadzonej dzia3alnooci, to nie znajdzie zastosowania prewspó3czynnik.

W owietle obowi1zuj1cego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przysz3ego jest prawid3owe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i us3ug (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 710 ze zm.), dalej ustawa, w zakresie, w jakim towary i us3ugi s1 wykorzystywane do wykonywania czynnooci opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przys3uguje prawo do obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego, z zastrze?eniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treoci art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwote podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikaj1cych z faktur otrzymanych przez podatnika z tytu3u:

  1. nabycia towarów i us3ug,
  2. dokonania ca3ooci lub czeoci zap3aty przed nabyciem towaru lub wykonaniem us3ugi.

Na mocy art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i us3ug wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej, jak i do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza, z wyj1tkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i us3ug w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej podatnika nie jest mo?liwe, kwote podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza sie zgodnie ze sposobem okreolenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej, zwanym dalej sposobem okreolenia proporcji. Sposób okreolenia proporcji powinien najbardziej odpowiadaa specyfice wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci i dokonywanych przez niego nabya.

Stosownie do treoci art. 86 ust. 2b ustawy, sposób okreolenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci i dokonywanych przez niego nabya, je?eli:

  1. zapewnia dokonanie obni?enia kwoty podatku nale?nego o kwote podatku naliczonego wy31cznie w odniesieniu do czeoci kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadaj1cej na wykonywane w ramach dzia3alnooci gospodarczej czynnooci opodatkowane oraz
  2. obiektywnie odzwierciedla czeoa wydatków przypadaj1c1 odpowiednio na dzia3alnooa gospodarcz1 oraz na cele inne ni? dzia3alnooa gospodarcza, z wyj1tkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej nie jest mo?liwe.

Zgodnie z art. 86 ust. 2c ustawy, przy wyborze sposobu okreolenia proporcji mo?na wykorzystaa w szczególnooci nastepuj1ce dane:

  1. orednioroczn1 liczbe osób wykonuj1cych wy31cznie prace zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1 w ogólnej oredniorocznej liczbie osób wykonuj1cych prace w ramach dzia3alnooci gospodarczej i poza t1 dzia3alnooci1;
  2. orednioroczn1 liczbe godzin roboczych przeznaczonych na prace zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1 w ogólnej oredniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace zwi1zane z dzia3alnooci1 gospodarcz1 i poza t1 dzia3alnooci1;
  3. roczny obrót z dzia3alnooci gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z dzia3alnooci gospodarczej powiekszonym o otrzymane przychody z innej dzia3alnooci, w tym wartooa dotacji, subwencji i innych dop3at o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika dzia3alnooci innej ni? gospodarcza;
  4. orednioroczn1 powierzchnie wykorzystywan1 do dzia3alnooci gospodarczej w ogólnej oredniorocznej powierzchni wykorzystywanej do dzia3alnooci gospodarczej i poza t1 dzia3alnooci1.

Zgodnie z art. 86 ust. 2d ustawy, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje sie dane za poprzedni rok podatkowy.

Na mocy art. 86 ust. 2e ustawy, podatnik rozpoczynaj1cy w danym roku podatkowym wykonywanie dzia3alnooci gospodarczej i dzia3alnooci innej ni? dzia3alnooa gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, wed3ug prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzedu skarbowego w formie protoko3u.

Zgodnie z art. 86 ust. 2f ustawy, przepis ust. 2e stosuje sie równie?, gdy podatnik uzna, ?e w odniesieniu do wykonywanej przez niego dzia3alnooci i dokonywanych przez niego nabya dane za poprzedni rok podatkowy by3yby niereprezentatywne.

Na podstawie art. 86 ust. 2g ustawy, proporcje okreola sie procentowo w stosunku rocznym. Proporcje te zaokr1gla sie w góre do najbli?szej liczby ca3kowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje sie odpowiednio.

W przypadku gdy podatnik, dla którego sposób okreolenia proporcji wskazuj1 przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, ?e wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób okreolenia proporcji nie bedzie najbardziej odpowiadaa specyfice wykonywanej przez niego dzia3alnooci i dokonywanych przez niego nabya, mo?e zastosowaa inny bardziej reprezentatywny sposób okreolenia proporcji art. 86 ust. 2h ustawy.

Minister w3aociwy do spraw finansów publicznych mo?e, w drodze rozporz1dzenia, okreolia w przypadku niektórych podatników sposób okreolenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadaj1cy specyfice wykonywanej przez tych podatników dzia3alnooci i dokonywanych przez nich nabya oraz wskazaa dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu okreolenia proporcji, uwzgledniaj1c specyfike prowadzenia dzia3alnooci przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego art. 86 ust. 22 ustawy.

Powo3any wy?ej art. 86 ust. 2a ustawy, wprost okreola, co stanowi kwote podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i us3ug, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z t1 norm1 w przypadku nabycia towarów i us3ug, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika dzia3alnooci gospodarczej, jak i do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza (z wyj1tkiem wykorzystania na cele osobiste, do których mo?e miea zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i us3ug w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej nie jest mo?liwe, kwote podatku naliczonego oblicza sie zgodnie ze sposobem okreolenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej.

Cele prowadzonej dzia3alnooci gospodarczej nale?y rozpatrywaa w kontekocie definicji dzia3alnooci gospodarczej, okreolonej w art. 15 ust. 2 i 3 ustawy. W zwi1zku z prowadzeniem dzia3alnooci gospodarczej u podatnika mog1 wyst1pia dzia3ania czy sytuacje, które nie generuj1 opodatkowania VAT. Towarzysz1 one dzia3alnooci gospodarczej i nie stanowi1 obok niej odrebnego przedmiotu dzia3alnooci podatnika. Nie podlegaj1 one opodatkowaniu VAT, jednak?e ich wystepowanie nie oznacza, ?e u podatnika wystepuj1 czynnooci wykonywane poza dzia3alnooci1 gospodarcz1. Za czynnooci zrównane z czynnoociami wykonywanymi w ramach dzia3alnooci gospodarczej uznaje sie tak?e nieodp3atn1 dostawe towarów lub nieodp3atne owiadczenie us3ug na cele osobiste, w przypadkach o których mowa w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy. Uzasadnia to fakt, ?e chocia? czynnooci te z definicji nie maj1 zwi1zku z dzia3alnooci1 gospodarcz1, w przypadkach okreolonych w tych przepisach nastepuje obowi1zek naliczenia VAT. Natomiast przez cele inne, rozumie sie sfere dzia3alnooci danego podmiotu niebed1c1 dzia3alnooci1 gospodarcz1 w rozumieniu art. 15 ust. 2 i 3 ustawy.

W myol art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami s1 osoby prawne, jednostki organizacyjne niemaj1ce osobowooci prawnej oraz osoby fizyczne, wykonuj1ce samodzielnie dzia3alnooa gospodarcz1, o której mowa w ust. 2, bez wzgledu na cel lub rezultat takiej dzia3alnooci.

Dzia3alnooa gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelk1 dzia3alnooa producentów, handlowców lub us3ugodawców, w tym podmiotów pozyskuj1cych zasoby naturalne oraz rolników, a tak?e dzia3alnooa osób wykonuj1cych wolne zawody. Dzia3alnooa gospodarcza obejmuje w szczególnooci czynnooci polegaj1ce na wykorzystywaniu towarów lub wartooci niematerialnych i prawnych w sposób ci1g3y dla celów zarobkowych.

Zauwa?ya nale?y, ?e definicja dzia3alnooci gospodarczej wynikaj1ca z ustawy o podatku od towarów i us3ug ma charakter autonomiczny i winna bya rozpatrywana niezale?nie od innych przepisów reguluj1cych dzia3alnooa teatru. Ponadto wskazaa nale?y, ?e definicja zawarta

w art. 15 ust. 2 ustawy stanowi wprost jakiego rodzaju czynnooci nale?y uznaa za dzia3alnooa gospodarcz1, st1d te? nale?y dokonaa jej wyk3adni literalnej.

Okreolenie dzia3alnooci producenta, handlowca lub us3ugodawcy nastepuje ka?dorazowo w stosunku do odp3atnej dostawy towarów oraz odp3atnie owiadczonych us3ug na terenie kraju, bed1cych przedmiotem opodatkowania. Przez pojecie producenta w takim razie bedziemy rozumieli podmiot, który w zorganizowany sposób dokonuje produkcji towarów w celu ich dalszego zbycia. Handlowiec dokonuje w sposób zorganizowany zakupu towarów w celu ich odsprzeda?y. Podobnie us3ugodawca, który owiadczy us3ugi w celach zarobkowych. P3aszczyzna dzia3alnooci podmiotów bed1cych podatnikami podatku od towarów i us3ug, o czym owiadczy zdanie drugie art. 15 ust. 2 ustawy, opieraa sie musi na dzia3alnooci podejmowanej w szczególnooci w sposób ci1g3y w celach zarobkowych, w ramach prowadzonego przez nich profesjonalnego obrotu gospodarczego.

Samodzielnooa gospodarcza w prowadzeniu dzia3alnooci gospodarczej oznacza mo?liwooa podejmowania decyzji, a zarazem posiadanie odpowiedniego stopnia odpowiedzialnooci za podjete decyzje, w tym za szkody poniesione wobec osób trzecich, jak równie? ponoszenie przez podmiot ryzyka gospodarczego.

W przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z instytucj1 kultury, zatem zasadnym jest odwo3anie do przepisów ustawy z dnia 25 paYdziernika 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu dzia3alnooci kulturalnej (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 406 ze zm.) okreolaj1cej zasady tworzenia i dzia3ania instytucji kultury.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ww. ustawy dzia3alnooa kulturalna polega na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Formami organizacyjnymi dzia3alnooci kulturalnej s1 w szczególnooci: teatry, opery, operetki, filharmonie, orkiestry, instytucje filmowe, kina, muzea, biblioteki, domy kultury, ogniska artystyczne, galerie sztuki oraz oorodki badan i dokumentacji w ró?nych dziedzinach kultury (art. 2 ww. ustawy).

W myol art. 9 ust. 1 ustawy o organizowaniu i prowadzeniu dzia3alnooci kulturalnej, jednostki samorz1du terytorialnego organizuj1 dzia3alnooa kulturaln1, tworz1c samorz1dowe instytucje kultury, dla których prowadzenie takiej dzia3alnooci jest podstawowym celem statutowym.

Instytucje kultury, dla których organizatorami s1 jednostki samorz1du terytorialnego, mog1 otrzymywaa dotacje celowe na zadania objete mecenatem panstwa, w tym dotacje celowe na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji, z bud?etu panstwa z czeoci, której dysponentem jest minister w3aociwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego (art. 9 ust. 3 ww. ustawy).

Na mocy art. 12 ustawy organizator zapewnia instytucji kultury orodki niezbedne do rozpoczecia i prowadzenia dzia3alnooci kulturalnej oraz do utrzymania obiektu, w którym ta dzia3alnooa jest prowadzona.

Stosownie do art. 28 ust. 1 ustawy instytucja kultury pokrywa koszty bie?1cej dzia3alnooci i zobowi1zania z uzyskiwanych przychodów. Natomiast przepisy art. 28 ust. 2 i 3 stanowi1, ?e przychodami instytucji kultury s1 przychody z prowadzonej dzia3alnooci, w tym ze sprzeda?y sk3adników maj1tku ruchomego, przychody z najmu i dzier?awy sk3adników maj1tkowych, dotacje podmiotowe i celowe z bud?etu panstwa lub jednostki samorz1du terytorialnego, orodki otrzymane od osób fizycznych i prawnych oraz z innych Yróde3. Organizator przekazuje instytucji kultury orodki finansowe w formie dotacji:

  1. podmiotowej na dofinansowanie dzia3alnooci bie?1cej w zakresie realizowanych zadan statutowych, w tym na utrzymanie i remonty obiektów;
  2. celowej na finansowanie lub dofinansowanie kosztów realizacji inwestycji;
  3. celowej na realizacje wskazanych zadan i programów.

W1tpliwooci Wnioskodawcy dotycz1 ustalenia czy organizowanie przez Wnioskodawce nieodp3atne dzia3ania przedstawione we wniosku, tj. czytanie dramatów oraz warsztaty teatralne, dzia3ania oko3oteatralne i kontekstowe takie jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich, powoduj1 koniecznooa zastosowania regulacji okreolonych w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT tj. preproporcjonalnego odliczenia (tzw. wskaYnik preproporcji VAT).

Podstawow1 przes3ank1 warunkuj1c1 stosowanie przepisu art. 86 ust. 2a jest wykorzystywanie przez podatnika towarów i us3ug do celów dzia3alnooci gospodarczej jak i do celów innych ni? dzia3alnooa gospodarcza (z wyj1tkiem wykorzystania na cele osobiste, do których mo?e miea zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy o VAT), gdy przypisanie tych towarów w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej nie jest mo?liwe. W przypadku wykonywania obok czynnooci, które podlegaj1 opodatkowaniu podatkiem VAT, równie? czynnooci niegeneruj1cych opodatkowania VAT w pierwszej kolejnooci nale?y dokonaa oceny, czy czynnooci te nale?y uznaa za odrebny, obok dzia3alnooci gospodarczej, przedmiot dzia3alnooci podatnika, czy te? czynnooci te towarzysz1 dzia3alnooci gospodarczej. W przypadku stwierdzenia, ?e czynnooci nieodp3atne owiadczone przez Teatr stanowi1 odrebny obok dzia3alnooci gospodarczej przedmiot dzia3alnooci Teatru (dzia3alnooa inn1 ni? dzia3alnooa gospodarcza) wówczas, w celu odliczenia podatku naliczonego (je?eli nie bedzie mo?liwe przypisanie go w ca3ooci do dzia3alnooci gospodarczej) Teatr bedzie musia3 stosowaa zasady, o których mowa w art. 86 ust. 2a-2h ustawy o VAT, przy czym mo?e skorzystaa z metody zaproponowanej dla instytucji kultury w rozporz1dzeniu Ministra Finansów.

Analiza okolicznooci faktycznych sprawy w kontekocie obowi1zuj1cych w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzia, ?e Teatr w zwi1zku z organizowaniem nieodp3atnych dzia3an opisanych we wniosku, tj. czytania dramatów oraz warsztatów teatralnych, dzia3an oko3oteatralnych i kontekstowych takich jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich nie bedzie mia3 obowi1zku okreolania kwot podatku naliczonego do odliczenia zgodnie ze sposobem okreolenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o podatku od towarów i us3ug.

Jak wynika bowiem z treoci wniosku, nieodp3atne us3ugi owiadczone przez Wnioskodawce, tj. czytanie dramatów oraz warsztaty teatralne, dzia3ania oko3oteatralne i kontekstowe takie jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich, maj1 zwi1zek z dzia3alnooci1 gospodarcz1 Teatru. Wnioskodawca wskaza3, ?e powy?sze czynnooci nieodp3atne nie stanowi1 dla Teatru odrebnego, obok dzia3alnooci gospodarczej, przedmiotu dzia3alnooci. Rezygnacja ze sprzeda?y biletów ma s3u?ya zwiekszeniu dostepnooci uczestnictwa w dzia3aniach oko3oteatralnych i warsztatach. Dzia3ania te maj1 zachecia widzów, w szczególnooci m3odzie?, do czestego odwiedzania Teatru i uczestnictwa w spektaklach, budowania spo3ecznooci Teatru, wiernych widzów, których udzia3 w dzia3aniach kontekstowych jest w stanie znacz1co wp3yn1a bezpoorednio i poorednio poprzez reklame w swoich orodowiskach na frekwencje na odp3atnych repertuarowych spektaklach wystawianych przez Teatr.

Wskazane okolicznooci sprawy prowadz1 do wniosku, ?e nieodp3atne us3ugi owiadczone przez Wnioskodawce, tj. czytanie dramatów oraz warsztaty teatralne, dzia3ania oko3oteatralne i kontekstowe takie jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich, nie stanowi1 odrebnego obok dzia3alnooci gospodarczej przedmiotu dzia3alnooci Teatru i tym samym wykonywane s1 w ramach dzia3alnooci gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i us3ug. Zatem czytanie dramatów oraz warsztaty teatralne, dzia3ania oko3oteatralne i kontekstowe takie jak: spotkania z wybitnymi naukowcami, projekcje filmów, czytania reporta?y literackich nie bed1 powodowa3y obowi1zku stosowania wspó3czynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ww. ustawy, w zwi1zku z wykorzystaniem nabywanych towarów i us3ug wy31cznie do dzia3alnooci gospodarczej.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawid3owe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przysz3ego przedstawionego przez Wnioskodawce i stanu prawnego obowi1zuj1cego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga równie?, ?e organ podatkowy jest ociole zwi1zany przedstawionym we wniosku opisem sprawy. Wnioskodawca ponosi ryzyko zwi1zane z ewentualnym b3ednym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Podkreolenia wymaga, ?e interpretacja indywidualna wywo3uje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty opis sprawy bed1cej przedmiotem interpretacji pokrywa3 sie bedzie ze stanem sprawy podanym przez Wnioskodawce w z3o?onym wniosku. Niniejsza interpretacja zosta3a wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przysz3ego, co oznacza, ?e w przypadku, gdy w toku postepowania podatkowego, kontroli podatkowej, b1dY skarbowej zostanie okreolony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywo3a w tym zakresie skutków prawnych. Jednoczeonie nale?y zaznaczya, ?e w niniejszej interpretacji przyjeto jako element opisu zdarzenia przysz3ego twierdzenia Wnioskodawcy, ?e dzia3ania nieodp3atne, o których mowa we wniosku, s3u?1 zacheceniu widzów do czestego odwiedzania teatru i uczestnictwa w spektaklach, wp3yn1 bezpoorednio i poorednio przez reklame na frekwencje na odp3atnych spektaklach repertuarowych. W zwi1zku z powy?szym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku stanu faktycznego, udzielona odpowiedY traci sw1 aktualnooa.

Ponadto zaznaczya nale?y, ?e w niniejszej interpretacji nie poddawano ocenie kwestii zastosowania art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy w odniesieniu do nieodp3atnie owiadczonych us3ug w zwi1zku z organizacj1 dzia3an oko3oteatralnych i kontekstowych takich jak np. spotkania z wybitnymi naukowcami.

Ponadto Organ informuje, ?e zgodnie z art. 14na pkt 2 ustawy Ordynacja podatkowa, przepisów art. 14k-14n dotycz1cych ochrony prawnej wynikaj1cej z zastosowania sie Wnioskodawcy do otrzymanej interpretacji nie stosuje sie, je?eli stan faktyczny lub zdarzenie przysz3e przedstawione we wniosku stanowi1 element czynnooci bed1cych przedmiotem decyzji wydanej w zwi1zku z wyst1pieniem nadu?ycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i us3ug, tj. czynnooci dokonanych w ramach transakcji, które pomimo spe3nienia warunków formalnych ustanowionych w przepisach ustawy, mia3y zasadniczo na celu osi1gniecie korzyoci podatkowych, których przyznanie by3oby sprzeczne z celem, któremu s3u?1 te przepisy.

Stronie przys3uguje prawo do wniesienia skargi na niniejsz1 interpretacje przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodnooci z prawem. Skarge wnosi sie do Wojewódzkiego S1du Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piomie organu, który wyda3 interpretacje w terminie 14 dni od dnia, w którym skar?1cy dowiedzia3 sie lub móg3 sie dowiedziea o jej wydaniu do usuniecia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postepowaniu przed s1dami administracyjnymi t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 718 ze zm.). Skarge do WSA wnosi sie (w dwóch egzemplarzach art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doreczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usuniecia naruszenia prawa, a je?eli organ nie udzieli3 odpowiedzi na wezwanie, w terminie szeoadziesieciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Jednoczeonie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemn1 interpretacje przepisów prawa podatkowego wydan1 w indywidualnej sprawie mo?e bya oparta wy31cznie na zarzucie naruszenia przepisów postepowania, dopuszczeniu sie b3edu wyk3adni lub niew3aociwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. S1d administracyjny jest zwi1zany zarzutami skargi oraz powo3an1 podstaw1 prawn1.

Skarge wnosi sie za poorednictwem organu, którego dzia3anie lub bezczynnooa s1 przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Administracji Skarbowej w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Bia3ej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Bia3a.

Stanowisko

prawidłowe

Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach