Temat interpretacji
Pismem z dnia 02 września 2004r. Ldz. FN/MB/V-2/2004, Podatnik zwrócił się do tut. organu podatkowego w sprawie interpretacji przepisów w zakresie podatku od towarów i usług.
Stan faktyczny:
Podatnik wykonuje
zadania z zakresu administracji rządowej i na podstawie ustawy z dnia 21 sierpnia 1997r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U z 2000r., Nr 46, poz.543 ze zm.), zbywa prawo własności nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego nieruchomości.
- Podatnik zwraca się z zapytaniem:
- 1). jaką stawkę podatku od towarów i usług należy stosować w przypadku zbycia prawa własności nieruchomości gruntowej na rzecz użytkownika wieczystego nieruchomości: a). niezabudowanej, b). zabudowanej budynkiem o funkcji mieszkalnej stanowiącym własność użytkownika wieczystego, c). zabudowanej budynkiem o funkcji użytkowej, stanowiącym własność użytkownika wieczystego w sytuacji gdy zbywcą jest wykonujący w imieniu Skarbu Państwa - starosta, lub zarząd powiatu ?
- 2). jak w obecnym stanie prawnym przedstawia się obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT w sytuacji przekształcenia prawa użytkowania wieczystego jako prawa związanego z odrębną własnością lokalu w rozumieniu art.2 ust.2 ustawy z 04.09.1997r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U z 2001r. Nr 120, poz.1299 ze zm.) ?.
Stanowisko podatnika:
Podatnik stoi na stanowisku, iż zbycie prawa własności nieruchomości niezabudowanej innej niż tereny budowlane oraz tereny przeznaczone pod zabudowę zwolnione są od podatku VAT. W przypadku nieruchomości gruntowej zabudowanej budynkiem mieszkalnym zastosowanie ma stawka podatku VAT w wysokości 7 %. Podatnik uważa również, iż w przypadku pozostałych budynków, nie mających charakteru budynku mieszkalnego, sprzedawanych wraz z gruntem stawka podatku VAT wynosi 22 % do całości dostawy. Grunty natomiast nie mogą być traktowane jako towary używane i ich sprzedaż zawsze będzie podlegała opodatkowaniu niezależnie od czasu używania gruntu.
Ponadto,
w sytuacji przekształcenia prawa użytkowania wieczystego lokalu w prawo własności lokali, zdaniem Podatnika mają zastosowanie przepisy takie jak do przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa wieczystego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu i winno podlegać opodatkowaniu stawkę podatku VAT w wysokości 0 %.
Po przeanalizowaniu treści zapytania, przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Nysie informuje:
- Ad.1 Zgodnie z art. 2 pkt.6 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 11, poz.535) od 1 maja 2004r., grunty uznane zostały za towary co oznacza, iż odpłatna ich dostawa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT pod warunkiem, że dokonywana jest przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej (art. 15 ust. 1 ustawy).
Ponadto, przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT stanowi, iż w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.
Sprzedaż prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz budynkiem stanowi czynność o charakterze mieszanym: przeniesienie prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowi świadczenie usług (art.8 ust.1 pkt.1 cyt. ustawy o VAT), a przeniesienie własności budynku postawionego na tym gruncie stanowi dostawę towarów (art.7 ust.1 ustawy). Podstawę opodatkowania tych czynności należy ustalić z uwzględnieniem art.29 ust.3 i 5 cyt. ustawy. Zatem podmiot, który dokonuje zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu obowiązany jest opodatkować tę czynność podatkiem od towarów i usług. Ustawa odrębnie nie reguluje stawki VAT dla zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów, zatem należy przyjąć, iż zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów opodatkowane jest według stawki podstawowej, tj. 22 %.
Równocześnie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U Nr 97, poz.970 ze zm.), określają przypadki szczególne, w których zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu korzysta ze zwolnienia lub ze stawki obniżonej. I tak:
- zgodnie z § 5 ust. 7 tego rozporządzenia , obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku stosuje się do zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są opodatkowane stawkę 7 %.
- na podstawie § 8 ust.1 pkt.4 cyt. rozp., zwalnia się od podatku dzierżawę gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, a także zbycia prawa użytkowania tych gruntów,
- w myśl § 8 ust.1 pkt.12 rozp. zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle są zwolnione od podatku lub opodatkowane stawką podatku w wysokości 0 %.
W pozostałych przypadkach zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu opodatkowane jest według stawki 22 %, na podstawie art. 41 ust.1 cyt. ustawy o VAT.
W świetle powyższego, rozpatrując zastosowanie właściwej stawki podatkowej w przypadkach określonych w pytaniu I pkt. b i c w/w zapytania należy rozstrzygnąć, jaka jest właściwa stawka dla sprzedawanego budynku.
Zatem, jeżeli sprzedawany budynek będzie uznany jako towar używany, korzystający ze zwolnienia od podatku na mocy art. 43 ust.1 pkt.2 i ust.6 lub art. 43 ust.1 pkt.10 ustawy o VAT lub opodatkowany stawką podatku w wysokości 0 % na podstawie art.146 ust.1 pkt.3 lit.c cyt. ustawy o VAT, to również zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym postawiony jest budynek, objęte będzie zwolnieniem z podatku.
W przypadku sprzedaży budynku objętego stawką 22 % również zbycie prawa użytkowania objęta zostanie stawką podstawową.
Jeżeli natomiast przedmiotem sprzedaży jest obiekt budownictwa mieszkaniowego, którego nie obejmuje zwolnienie, wówczas zarówno sam obiekt jak i związane z nim prawo wieczystego użytkowania gruntu opodatkowane są stawką 7 % - do dnia 31 grudnia 2007r., zgodnie z art.146 ust.1 pkt.2 lit. b cyt. ustawy o VAT.
Natomiast zbycie prawa wieczystego użytkowania nieruchomości niezabudowanej, za wyjątkiem zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze, podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 22 %, zgodnie z art. 41 ust.1 cyt. ustawy o VAT. Zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntów przeznaczonych na cele rolnicze , w myśl § 8 ust.1 pkt.4 cyt. rozporządzenia, zwolnione jest od podatku od towarów i usług.
- Ad.2 Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności Podatnik dokonuje na podstawie ustawy z dnia 04 września 1997r., o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U z 2001r. Nr 120, poz.1299 ze zm.).
- Tutejszy organ podatkowy informuje, iż przekształcenie prawa użytkowania wieczystego nieruchomości gruntowej w prawo własności, co do zasady, powinno zostać zaliczone do dostawy towarów, jest to bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
- a) wygaśniecie prawa użytkowania wieczystego, a następnie odpłatne przeniesienie własności gruntu,
- b) przekształcenie w trybie szczególnych przepisów tj. ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego przysługującego osobom fizycznym w prawo własności (Dz. U. z 2001 r. Nr 12, poz.1299 ze zm.).
W zależności od tego z jakim "przekształceniem" mamy do czynienia różne są jego konsekwencje podatkowe. W przypadku określonym w pkt a) mamy do czynienia z dostawą towaru w rozumieniu art. 5 ust.1 cyt. ustawy o VAT.
Zgodnie z art. 7 ust. 1 przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
W świetle powołanego art. 7 odpłatne przeniesienie prawa własności gruntu stanowi dostawę towaru opodatkowaną stawką 22% (z wyjątkiem terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę - art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy). W takiej sytuacji mamy bowiem do czynienia z wygaśnięciem prawa wieczystego użytkowania i dostawą gruntu jako odrębną czynnością cywilnoprawną.
Jeżeli natomiast "przekształcenie" odbywa się na mocy ustawy z dnia 04.09.1997 r. o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności - jakie ma miejsce w rozpatrywanym przypadku - to wówczas takie przekształcenie, zgodnie z art. 2 ust. 2 tejże ustawy następuje w drodze decyzji w sprawie przekształcenia prawa użytkowania wieczystego w prawo własności. Decyzja ta stanowi podstawę wpisu w księdze wieczystej. Ponieważ zaś, zgodnie z art.15 ust. 6 ustawy o podatku VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa (za wyjątkiem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych), przekształcenie prawa użytkowania wieczystego dokonane na podstawie w/w ustawy z 4.IX.1997r., nie podlega podatkowi od towarów i usług. Dochodzi do nich obligatoryjnie na podstawie decyzji administracyjnych.
Zmiana formy prawnej nieruchomości gruntowej nazywana potocznie "przekształceniem prawa wieczystego użytkowania gruntu we własność" może jednak przybrać dwie postaci:
Zatem przekształcenie prawa użytkowania wieczystego dokonane przez Podatnika na podstawie w/w ustawy z 4.IX.97r., nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Tym samym błędne jest stanowisko Podatnika zawarte w w/w zapytaniu, iż do przekształcania prawa użytkowania wieczystego lokalu w prawo własności dokonane zgodnie z art. 2 ust.2 powołanej ustawy z 21.VIII.97r., ma zastosowanie stawka podatku VAT w wysokości 0 % tak jak do przekształcenia, o którym mowa w art.146 ust.1 pkt.3 lit. c ustawy o VAT.
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.