Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 216, art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ - Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie postanawia uznać przedstawione stanowisko w złożonym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego za nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 17.10.2005 r. wpłynął wniosek Sp. z o. o. ......... o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, w którym przedstawiono następujący stan faktyczny:
Spółka jest dealerem samochodowym dokonującym sprzedaży
samochodów na terenie kraju. Działalność w zakresie sprzedaży samochodów podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych jak też stosowane są przepisy w zakresie opodatkowania marży na warunkach określonych ustawowo. W obrocie samochodami używanymi z art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy o podatku VAT, klienci będący podatnikami VAT ostatnio zgłaszają oferty sprzedaży używanych samochodów osobowych, przy zakupie których skorzystali z prawa do odliczenia 50 % podatku naliczonego nie wyższej niż 5.000 zł
i przedstawiono pytanie:
"czy wprowadzone w § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm./ zwolnienie od podatku dla dostawy samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy można traktować jako rozszerzenie zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./ w oparciu o delegację dla Ministra Finansów z art. 82 ust. 3 dla celów związanych z dostawami towarów w zakresie określonym w art. 120 ust. 10 pkt 2 tej ustawy. Czy powołane przepisy nie stanowią przeszkody w obrocie takimi samochodami dla opodatkowania ich dostawy w zakresie określonym w art. 120 ust. 10 pkt 2 tej ustawy ?"
i zajęto następujące stanowisko:
Zdaniem podatnika przepisy § 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm./, w których zwolniono dostawę samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt 2 ustawy są rozszerzeniem zakresu zwolnienia z podatku VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy na podstawie delegacji ustawowej dla Ministra Finansów. W przypadku nabycia przez podatnika takich samochodów w celu ich dalszej odsprzedaży można przy ich sprzedaży stosować przepisy art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm./.
Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa /tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ stosownie do swojej właściwości miejscowej naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, albo postępowanie przed sądem administracyjnym.
W związku z powyższym udzielam interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następująco:
Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr. 54, poz. 535 z późn. zm./ w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych (...) nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem od towarów i usług jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru a kwotą nabycia pomniejszoną o kwotę podatku. W myśl art. 120 ust. 10 pkt 2 ustawy wyżej cytowany przepis dotyczy towarów używanych (...), które podatnik nabył od podatników, o których mowa w art. 15 jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113 ustawy o podatku VAT.
Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. zwalnia się dostawę towarów używanych, z zastrzeżeniem pkt 10, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku naliczonego.
W myśl art. 43 ust. 2 pkt 2 cytowanej wyżej ustawy przez towary używane, rozumie się pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku.
W art. 82 ust. 2 powołanej ustawy zawarto delegację, iż Minister właściwy do spraw finansów publicznych może w drodze rozporządzenia wprowadzić inne niż określone w art. 43 - 81 zwolnienia od podatku, a także określić szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień uwzględniając specyfikę wykonywania niektórych czynności oraz uwarunkowania obrotu gospodarczego niektórymi towarami, przebieg realizacji budżetu państwa, potrzebę uzyskania dostatecznej informacji o towarach przedmiotem zwolnienia a także przepisy Wspólnoty Europejskiej.
W oparciu o wyżej powołaną delegację, na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. / zwolniono od podatku dostawę samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, przez podatników, którym przy ich nabyciu przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy, jeżeli te samochody i pojazdy są towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 pkt. 2 ustawy.
Zgodnie z art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT na potrzeby stosowania przepisów dotyczących szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie (...).
Zgodnie z art. 120 ust. 10 ustawy przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od:
1. osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, nie będącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub nie będącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;
2. podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113
3. podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4 i 5
4. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113
5. podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadającym regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty
jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.
Mając na względzie powyższe przepisy ustawy o podatku od towarów i usług należy stwierdzić, że art. 120 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług nie ma zastosowania do sprzedaży samochodów używanych odkupionych od podatników korzystających ze zwolnienia na postawie § 8 ust. 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm. /, ponieważ nie zostały spełnione warunki określone w art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług tj.:
- samochód nie jest zakupiony od osoby fizycznej oraz nie podatnika podatku VAT
- nie korzystał ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113
- dostawa nie była opodatkowana podatkiem zgodnie z art. 120 ust. 4 i 5.
POUCZENIE
Informuje się, że interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.
Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Zgodnie z art. 14a § 4 Ordynacji podatkowej na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.