Temat interpretacji
POSTANOWIENIE
Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) po rozpatrzeniu wniosku Komendy Policji z dnia 5 grudnia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie stwierdzenia obowiązku podatkowego w przypadku zakupu odczynników diagnostycznych przez Komendę od kontrahenta szwajcarskiego zarejestrowanego jako podatnik VAT na terenie Holandii
Stwierdzam, że:
stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego
UZASADNIENIE
Stan faktyczny: Wnioskodawca w złożonym wniosku o interpretację powołuje się na art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 6 kwietnia 1990 roku o Policji, który mówi, iż do podstawowych zadań Policji należy między innymi "wykrywanie przestępstw i wykroczeń i ściganie ich sprawców". Zadanie to może być wykonywane przy wykorzystaniu szeregu nadanych Policji uprawnień, do których zgodnie z art. 20 ust. 2 cytowanej ustawy należy również pobieranie, przetwarzanie i wykorzystywanie w celach wykrywczych i identyfikacyjnych danych dotyczących kodu genetycznego.
Z przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, iż pragnąc rozszerzyć katalog badań zmierzających do usprawnienia procesu wykrywczego i to głównie w zakresie najcięższych przestępstw, w ramach Laboratorium Kryminalistycznego w 2004 roku powołano do życia pracownię badań genetycznych. Badania te dotyczą przede wszystkim ustalania sprawców przestępstw poprzez identyfikację ich kodów genetycznych DNA. Mając na uwadze konieczność realizacji przedmiotowych badań Komenda dokonała kilkakrotnych zakupów niezbędnych odczynników diagnostycznych od kontrahenta szwajcarskiego - zarejestrowanego również jako podatnik VAT na terenie Holandii, będącego jedynym dystrybutorem tych odczynników na terenie Europy. W związku z tym Wnoszący zapytanie ma wątpliwość czy zakup materiałów w postaci odczynników diagnostycznych od kontrahenta szwajcarskiego podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy w świetle art. 10 ust. 2 oraz art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług dokonane zakupy nie powinny być traktowane jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, gdyż dotyczyły zapewnienia realizacji zadań stanowiących działalność podstawową, a co za tym idzie Komenda Policji nie jest zobowiązana do naliczenia wynikającego z tytułu tych transakcji podatku VAT.
Ocena prawna stanu faktycznego
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.
Według art. 9 ust. 1 ustawy przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.
Na podstawie art. 9 ust. 2 przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że
- nabywcą towarów jest:
- podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć czynnościom wykonywanym przez niego jako podatnika,
- osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a.
W myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.
Czynności w zakresie których wykonywania w/w podmiotów nie uznaje się za podatników, muszą być wykonywane w celu realizacji zadań nałożonych na nie przepisami prawa, a ponadto zadań do realizacji których zostały powołane.
Jak wynika ze stanu faktycznego Wnioskodawca dokonał kilkakrotnych zakupów odczynników diagnostycznych od kontrahenta szwajcarskiego zarejestrowanego dla potrzeb podatku VAT na terenie Holandii, które stanowiły zabezpieczenie realizacji zadań stanowiących działalność podstawową Komendy.
W związku z powyższym Wnoszącego zapytanie nie można uznać za podatnika w związku z wykonaniem w/w czynności i tym samym w myśl art. 9 ust. 2 nie można zastosować przepisu art. 9 ust. 1 ustawy i uznać, iż przedmiotowe czynności stanowią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.
Reasumując, Komendę w myśl art. 15 ust. 6 ustawy nie można uznać za podatnika podatku VAT w zakresie w/w czynności i tym samym na podstawie art. 9 ust. 1 i ust. 2 ustawy zakup odczynników diagnostycznych przez podmiot niebędący podatnikiem nie stanowi wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku postanowił jak w sentencji niniejszego postanowienia.