POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP3/443-0091/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 23.11.2005, sygn. PP3/443-0091/05, Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art.14a §1 i §4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz.U. Nr 8 z 2005r., poz.60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 06.09.2005r. (data wpływu 07.09.2005r.), uzupełnionego pismem z dnia 27.10.2005r. (data wpływu 02.11.2005r.), o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie sprzedaży licencji do programu komputerowego wraz z kluczem, stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowew odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 06.09.2005r. (data wpływu 07.09.2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 27.10.2005r. (data wpływu 02.11.2005r.), podatnik zwrócił się o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe i kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, podatnik pośredniczy w sprzedaży programu komputerowego firmy X z siedzibą w Niemczech. Program ten służy do wizualizacji i analizy procesów przemysłowych. Jest udostępniany przez firmę niemiecką w dwóch wersjach - projektowej i obiektowej (finalnej). Wersja projektowa jest dostępna nieodpłatnie na stronie internetowej C, gdzie użytkownik przygotowuje dla siebie projekt systemu (programu) do konkretnego zastosowania. Z wielkości tego projektu oraz jego docelowego przeznaczenia wynika cena programu w wersji finalnej. Aby jednak uruchomić program w wersji finalnej niezbędny jest odpłatny - elektroniczny klucz (zawarty w kostce do portu USB) z przyporządkowanymi kodami, który umożliwia ciągłą pracę programu w zaprojektowanej finalnej konfiguracji. Możliwa jest także zamiana parametrów programu w wersji finalnej, gdzie do zmienionej wówczas wersji należy odpłatnie nabyć nowy klucz. Wnioskodawca nabywa przedmiotowe klucze od polskiego kontrahenta, który powyższą sprzedaż traktuje jako usługi licencyjne, ponieważ kupuje od firmy C świadczenie niematerialne, tj. ciąg cyfr potrzebnych do zaprogramowania kostki. Programuje kostkę przy pomocy ciągu cyfr i przekazuje nabywcy wraz z licencją na korzystanie z tych kluczy. Wnioskodawca nabywa w/wym. produkt i odsprzedaje go do polskich odbiorców - dokonuje sprzedaży oddzielnie kostki i licencji, co dokumentuje dwoma odrębnymi fakturami VAT.

Podatnik zwraca się z zapytaniem, czy może w tej sytuacji nazwać się osobą, która pośredniczy w udzielaniu licencji i w związku z tym powinien traktować świadczone usługi jako usługi licencyjne w rozumieniu art.27 ust.4 pkt 1 ustawy PTU, a tym samym stosować obowiązek podatkowy na podstawie art.19 ust.13 pkt 9 ustawy PTU, czy też traktować przedmiotowe usługi jako usługi elektroniczne na podstawie art.2 pkt 29 ustawy PTU.

Zdaniem podatnika, świadczona usługa jest zbliżona do typowych usług licencyjnych, w związku z czym wnioskodawca jest swoistym pośrednikiem w sprzedaży tych usług, co można wykazać na podstawie art.27 ustawy PTU oraz art.6 ust.4 VI Dyrektywy VAT. Wg podatnika powyższej usługi nie powinien traktować jako usługi elektronicznej.

Organ podatkowy wyjaśnia co następuje:

W myśl art.5 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz.535 z późn. zm.), zwaną dalej ustawą PTU, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art.5 ust.1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel - art.7 ust.1 ustawy PTU.

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art.5 ust.1 pkt1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art.7 - art.8 ust.1 ustaw PTU.

Natomiast zgodnie z art.2 pkt 26 ustawy PTU przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej, których świadczenie z natury zależne jest od technologii informatycznej i z reguły usługi te są zautomatyzowane, wymagają niewielkiej interwencji człowieka, oraz niemożliwe jest ich wykonanie bez wykorzystania technologii informatycznej; w szczególności usługami elektronicznymi są:

  1. tworzenie i utrzymywanie stron internetowych, zdalne zarządzanie programami i sprzętem,
  2. dostarczanie oprogramowania oraz jego uaktualnień,
  3. dostarczanie obrazów, tekstu i informacji oraz udostępnianie baz danych,
  4. dostarczanie muzyki, filmów i gier, w tym gier losowych i hazardowych, jak również przekazów o charakterze politycznym, kulturalnym, artystycznym, sportowym, naukowym i rozrywkowym oraz informacji o wydarzeniach,
  5. usługi kształcenia korespondencyjnego.

Do usług elektronicznych nie zalicza się usług nadawczych radiowych i telewizyjnych, chyba że program radiowy lub telewizyjny jest nadawany wyłącznie za pośrednictwem internetu lub podobnej sieci elektronicznej, oraz usług telekomunikacyjnych.

Jak wynika ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie podatnik nabywa od polskiego kontrahenta kostkę do portu USB - zaprogramowaną przy pomocy ciągu cyfr - klucza wraz z licencją na wykorzystanie kluczy do programu komputerowego. Kostka ta umożliwia wyłącznie korzystanie z programu komputerowego firmy C. Następnie podatnik dokonuje sprzedaży kostki z licencją na rzecz polskich odbiorców.

Mając na uwadze powyższe przepisy, po przeanalizowaniu stanu faktycznego w przedmiotowej sprawie, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Gdyni stwierdza, że czynność sprzedaży licencji - stanowi świadczenie usługi w rozumieniu ustawy PTU. Dotyczy ona bowiem przekazania prawa do korzystania z programu komputerowego, które stanowi jedno z praw niematerialnych. Należy jednakże zauważyć, że stosownie do treści obowiązujących przepisów prawa, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

A zatem o tym, czy wykonywana przez podatnika czynność stanowi usługę, czy też mamy do czynienia z dostawą towaru, decyduje rodzaj czynności i etap, na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja. Każdy podatnik obowiązany jest do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności. W przypadku trudności w dokonaniu właściwej klasyfikacji Spółka może zwrócić się o wskazanie zaklasyfikowania i wydanie opinii interpretacyjnej do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi.

W sytuacji zatem, gdy podatnik, zgodnie z przepisami o statystyce publicznej - będzie wykonywał wyłącznie usługę - przy wykorzystaniu dodatkowych materiałów (kostka USB) - cała sprzedaż będzie traktowana jako usługa udzielania licencji.

Organ podatkowy zwraca ponadto uwagę, że w niniejszym przypadku program komputerowy jest dostosowany do potrzeb jednego konkretnego odbiorcy i każda zmiana parametrów wymaga uzyskania nowej licencji z kluczem.

W myśl art.19 ust.1 ustawy PTU obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.2-21, art.14 ust.6, art.20 i art.21 ust.1.

Zgodnie z art.19 ust.13 pkt 9 ustawy PTU obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze - z tytułu świadczenia na terytorium kraju usług, o których mowa w art.27 ust.4 pkt 1 (tj. m.in. usług sprzedaży praw lub udzielania licencji i sublicencji).

Usługi udzielania licencji - w przypadku świadczenia ich na rzecz podmiotów polskich - są świadczone na terytorium kraju, zatem opodatkowane są podstawową stawką VAT 22% zgodnie z art.41 ust.1 ustawy PTU.

Powyższe usługi świadczone przez podatnika nie mieszczą się natomiast w definicji usług elektronicznych. Jak wskazano wyżej przez usługi elektroniczne rozumie się usługi świadczone za pomocą internetu lub podobnej sieci elektronicznej (...). W niniejszym przypadku mamy do czynienia z materialną formą przekazania klucza do programu (w formie kostki do portu USB, program w wersji bezpłatnej jest pobierany bezpośrednio ze strony firmy C), zatem nie można uznać świadczenia przedmiotowych usług przez Wnioskodawcę jako usług elektronicznych.

Mając na uwadze powyższe postanowiono jak w sentencji.

Drugi Urząd Skarbowy w Gdyni