Temat interpretacji
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt.1 ustawy z dnia 11 marca 2004r o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ) zwanej dalej ustawą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt. 6 tej ustawy przez towary rozumie się rzeczy ruchome , jak również wszelkie postacie energii , budynki i budowle lub ich części , będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej , a także grunty. Dostawą zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W przypadku zamiany nieruchomości dochodzi do podwójnej dostawy towarów dokonywanej przez obydwie strony umowy zamiany, z których każdą należy ocenić odrębnie pod kątem przepisów ustawy o podatku od towarów i usług .
W myśl art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Budowlą zgodnie z definicją zawartą w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 1994 r Prawo Budowlane ( Dz.U.Nr 207 poz. 2016 z późn. zm) jest każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury , jak lotniska, drogi , linie kolejowe , mosty , wiadukty , tunele i in. Z powyższego wynika , iż droga jest obiektem budowlanym - budowlą , teren na którym znajduje się droga jest terenem zabudowanym , natomiast teren niezabudowany przeznaczony pod drogę jest terenem budowlanym. Zatem dostawa gruntu przeznaczonego pod drogi nie może korzystać ze zwolnienia określonego w cyt. wyżej przepisie art. 43 ust. 1 pkt. 9 ustawy i podlega opodatkowaniu stawką podatku w wys. 22%
W związku z powyższym , zdaniem tut. organu podatkowego stanowisko Spółdzielni zawarte we wniosku w odniesieniu do sytuacji w nim przedstawionej nie jest zgodne z obowiązującym stanem prawnym.