POSTANOWIENIE - Interpretacja - PP/443-97/05

shutterstock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 14.12.2005, sygn. PP/443-97/05, Urząd Skarbowy w Wejherowie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j Dz.U. z 2005r. Nr 8 poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika z dnia 29.09.2005r. (data wpływu do tut. urzędu) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w przedmiocie obowiązku opodatkowania usług przygotowania wykopów pod groby oraz jednorazowych opłat od osób montujących nagrobki

stwierdza, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest nieprawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik w piśmie z dnia 29.09.2005r. (data wpływu do tut. urzędu) wskazuje, iż zgodnie ze statutem jest zakładem budżetowym gminy. Do zakresu zadań realizowanych przez zakład należy utrzymanie cmentarza komunalnego. W ramach tego zadania Zakład - wykonuje usługi związane z przeprowadzeniem pogrzebu, to jest zarządza cmentarzem, przygotowuje wykopy pod groby i pobiera jednorazowe opłaty od osób montujących nagrobki na cmentarzu, które są przeznaczone na koszty utrzymania cmentarza. Wszystkie powyższe czynności zostały przez Podatnika sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 93.03.11.

Podatnik wskazuje również, iż dotychczas opodatkowywał jednorazowe opłaty według stawki 7% VAT. Także usługi przygotowania wykopów pod groby opodatkowywano według stawki właściwej dla usług wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług tj. wg stawki 7% VAT.

Wnioskodawca uważa, iż zgodnie z treścią § 8 ust.1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od towarów i usług w związku z art. 1 i art. 2 ustawy z dnia 31.01.1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych usługa przygotowania wykopu pod grób i jednorazowa opłata od osób montujących nagrobki powinny być zwolnione z podatku VAT.

Zapytujący oświadczył, iż żadna z wyżej wymienionych czynności nie jest wykonywana na podstawie umów cywilnoprawnych.

Stosownie do zapisu z art. 5 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ?ustawą?, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej ?podatkiem? podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 % z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 160 w/w załącznika wymieniono usługi o symbolu PKWiU 93.03 ?Usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensylii pogrzebowych dostarczanych łącznie z trumną lub urną?.

Zgodnie z przepisem § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2004r. Nr 97 poz. 970 ze zm.) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych

W myśl art. 1 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t.j. Dz.U. z 2000 Nr 23 poz. 295) zakładanie i rozszerzanie cmentarzy komunalnych należy do zadań własnych gminy. Zgodnie z art. 2 ust 1 w/w ustawy utrzymanie cmentarzy komunalnych i zarządzanie nimi należy do właściwych wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) na których terenie cmentarz jest położony.

Z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego wynika, iż jest on zakładem budżetowym gminy, którego zadaniem jest m.in. przygotowywanie wykopów pod groby i pobieranie opłat od osób montujących nagrobki na cmentarzu. Podatnik wskazuje, iż zgodnie z ustawą z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych zakładanie cmentarzy, ich rozszerzanie, utrzymanie i zarządzanie nimi należy do zadań własnych gminy. Zapytujący informuje, iż od rodzin osób zmarłych pobiera opłaty za wykopanie grobów oraz za montowanie nagrobków na cmentarzu, lecz jego zdaniem czynności tych nie wykonuje w ramach umów cywilnoprawnych.

W ocenie organu podatkowego błędne jest twierdzenie wnioskodawcy, że wykopanie grobu oraz udostępnienie miejsca na cmentarzu w celu zamontowania pomnika nie mają charakteru usług świadczonych w ramach umów cywilnoprawnych. Zdaniem organu, umowy o których mowa w zdaniu poprzednim posiadają wszelkie cechy umów cywilno-prawnych gdyż jedna ze stron zobowiązuje się w opisanej sytuacji do udostępnienia rzeczy (wykonania usługi), a druga strona płaci umówioną cenę.

W tej sytuacji nie może znaleźć zastosowania przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, gdyż zgodnie z nim zwolnione od podatku są tylko te czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego, które nie są realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Usługa szeroko rozumiana jako wykup miejsca pochówku na cmentarzu świadczona jest natomiast w ramach umowy cywilnoprawnej zawartej z rodziną zmarłego.

Wobec powyższego Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wejherowie uznaje stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Urząd Skarbowy w Wejherowie