Temat interpretacji
P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 4 w zw. z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie #8722; biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny
postanawia:
uznać stanowisko Strony za prawidłowe.
U z a s a d n i e n i e
Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę wynika, że zawarła ona umowy leasingu samochodów. Umowy zostały zarejestrowane we własciwym urzedzie skarbowym. Auta były kwalifikowane jako ciężarowe toteż Spółka dokonywała pełnego odliczenia VAT od zakupu paliwa. W stanie prawnym obowiązującym od 01.06.2005r. Spółka nadal odlicza całość VAT od zakupionego paliwa mimo braku zaświadczenia traktując leasingowane przez siebie pojazdy jako spełniające warunki za art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.). Wątpliwości podatnika dotyczą stosowania art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 90 poz. 756).
Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2005r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.) obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3. Z pisma podanika wynika, że leasigowane pojazdy zostały zarejestrowane jako ciężarowe przed wejsciem w życie zmian z 01.06.2005r.
Według art. 86. ust. 5 cyt. ustawy spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w ust. 4 pkt 1-4 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu, zawierającego właściwą adnotację o spełnieniu tych wymagań.
Jednocześnie w tym miejscu należy zacytować przepis art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 21 kwietnia 2005 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz o zmianie niektórych innych ustaw ( Dz. U. Nr 90 poz. 756) na potrzeby art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w art. 1 (ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług), w stosunku do samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy wymienionej w art. 1, nabytych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, dodatkowe badanie techniczne, o którym mowa w art. 86 ust. 5, powinno być przeprowadzone w terminie najbliższego obowiązkowego okresowego badania technicznego, nie później jednak niż przed upływem 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.
Tak więc należy stwiedzić, ze cyt. wyżej przepis wyznacza maksymalne terminy w jakich powinno być przeprowadzne badanie techniczne potwierdzające bądź nie spełnienie warunków z art. 86 ust. 4 pkt 1-4 ustawy o VAT. Tak więc Spółka powinna przeprowadzić badania technicze samochodów przy okazji najbliższego obowiązkowego badania technicznego nie później niż przed upływem roku od wejcia w życie ustawy.
Jeśli chodzi o kwestię odliczania paliwa to ustawa o VAT przewiduje tylko zakaz odliczenia VAT w stosunku do "samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony". Tak więc możliwe jest odliczanie paliwa od samochodów innych niż określone w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług nawet bez przeprowadzenia technicznego i uzyskania odpowiedniego zaświadczenia.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że jeśli przy wykonywaniu badania technicznego okaże się, że samochody nie spełniają warunków określonych w art. 86 ust. 4 pkt 1-4 Spółka będzie zobowiązana do złożenia korekt deklaracji za okresy, w których odliczała podatek od paliwa pomniejszając odpowiednio kwotę podatku naliczonego.
Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stany faktycznego przedstawionego we wniosku oraz prawnego obowiązującego w momencie wydania interpretacji.
P o u c z e n i e
Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony #8722; do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy-Ordynacja podatkowa).
Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego w terminie 7 dni od dnia otrzymania postanowienia (art. 14a § 4 ustawy-Ordynacja podatkowa).