Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 pkt 6,... - Interpretacja - US PP 443/92/05

ShutterStock
Postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 05.12.2005, sygn. US PP 443/92/05, Urząd Skarbowy w Krośnie

Temat interpretacji

Pytanie podatnika

Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz art. 2 pkt 6, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust.1 i art. 8 ust.1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.11.2005 r. UG 0717/3/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług dotyczącej kwestii opodatkowania podatkiem VAT wpłat mieszkańców będących partycypacją w kosztach budowy kanalizacji wsi stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Gmina W. prowadzi inwestycję pn. "Budowa kanalizacji w miejscowości B. wraz z rozbudową oczyszczalni ścieków". W ramach inwestycji wykonywane są kolektory główne wraz przykanalikami (przyłącza) oraz rozbudowa istniejącej oczyszczalni ścieków. Mieszkańcy partycypują w kosztach budowy kanalizacji dokonując wpłat w formie darowizny na rzecz Społecznego Komitetu Budowy Kanalizacji, który łączną kwotę dokonanych przez mieszkańców wpłat przekazuje na konto Gminy. Gmina nie ma zawartych żadnych umów cywilno-prawnych z poszczególnymi mieszkańcami. Po zakończeniu inwestycji Gmina będzie właścicielem majątku ujętego w ewidencji środków trwałych jako budowla pn. "kanalizacja sanitarna". Zgodnie z zawartą umową, utrzymaniem i eksploatacją kanalizacji a także pobieraniem opłat za zrzut ścieków będzie zajmował się Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej. Wysokość opłat za zrzut ścieków ustalana jest na mocy uchwały Rady Gminy. Gminny Zakład Gospodarki Komunalnej zawiera z poszczególnymi mieszkańcami umowy na odbiór ścieków wg cen ustalonych przez Radę Gminy.

Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Gmina zwróciła się z zapytaniem czy od wpłat mieszkańców będących partycypacją w kosztach budowy kanalizacji zobowiązana jest odprowadzić podatek VAT. Z uwagi na fakt, że wpłaty mieszkańców są dobrowolne, Gmina traktuje je jako darowiznę. Sieć kanalizacyjna wraz z przykanalikami pozostaje własnością Gminy, która nie zobowiązuje się do żadnych nieodpłatnych czy też odpłatnych dostaw usług czy towarów - o których mowa w art. 5 ustawy o VAT - na rzecz mieszkańców. W związku z powyższym Gmina stoi na stanowisku, że od wpłat mieszkańców będących partycypacją w kosztach budowy kanalizacji nie należy odprowadzać podatku VAT.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela stanowisko Gminy.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1.pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany odpowiednio w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Przepis art. 7 ust. 1 stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie z definicją określoną w słowniczku do cyt. ustawy o VAT (art. 2 ust. 6) przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty . Natomiast przez odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, na mocy art. 8 ust. 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

    1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
    2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
    3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług reguluje powołany przepis art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. W konsekwencji, czynności tam nie wymienione, nie podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby z tytułu wniesienia przez mieszkańców określonych kwot na partycypację w kosztach budowy kanalizacji miało miejsce odpłatne nabycie obiektu budowlanego lub roboty budowlanej, jak również nie stwierdzono, by w przedmiotowej sprawie w zamian za wpłaty mieszkańców Gmina zobowiązała się do określonego świadczenia, np. do odbioru określonej ilości ścieków, czy też do obniżonej za nie odpłatności. Zatem w opisanym przez Gminę stanie faktycznym nie wystąpi odpłatna czynność podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT . Przekazanie przez Społeczny Komitet Budowy Kanalizacji na konto Gminy dokonanych przez mieszkańców wpłat pieniężnych nie stanowi dostawy towarów, gdyż pieniądze nie mieszczą się w definicji towaru zawartej w cyt. art. 2 pkt 6 ustawy o VAT . Nie występuje także w niniejszym przypadku świadczenie usług, gdyż przekazaniu pieniędzy ze strony Komitetu nie towarzyszy żadne świadczenie ze strony Gminy .

W związku z tym, że przekazanie przedmiotowych wpłat na konto Gminy nie mieści się w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu (zawartych w art. 5 ustawy o VAT), nie podlega ono opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Urząd Skarbowy w Krośnie